Już teraz centra z polskim i zagranicznym kapitałem działające w tym regionie zatrudniają łącznie 15 tys. specjalistów. To oznacza 20 proc. wzrost na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy. Biorąc pod uwagę plany rozwojowe firm w rejonie Katowic można zakładać, że do końca 2015 roku zatrudnienie w branży osiągnie 17,5 tys. osób, czyli podwoi się w porównaniu do stanu z 2012 roku. Firmy z sektora nowoczesnych usług biznesowych tworzą dobrze płatne miejsca pracy i przyczyniają się do zmiany struktury gospodarczej miasta i aglomeracji – komentuje Piotr Uszok, prezydent Katowic. Jak wynika z raportu ABSL, w aglomeracji katowickiej działa już 64 centrów usług, należących do 57 inwestorów z 10 państw. Są to głównie firmy z USA (15) i przedsiębiorstwa polskie (14), ale również korporacje z Wielkiej Brytanii, Francji, Holandii, Niemiec, Szwecji, Finlandii, Indii i Kanady. Główną specjalizacją Aglomeracji jest obsługa procesów IT. Według raportu, aż 1/3 zatrudnienia w sektorze generują usługi właśnie tego typu.
- Katowice na przestrzeni ostatnich kilku lat bardzo mocno zaznaczyły swoją obecność na outsourcingowej mapie Polski, szybko awansując do grona najszybciej rozwijających się ośrodków nowoczesnych usług biznesowych – podkreśla Marcin Nowak, dyrektor zarządzający Infrastructure Services w Europie Wschodniej, Capgemini; Dyrektor śląskiego oddziału ABSL. - O dynamicznym rozwoju sektora nowoczesnych usług biznesowych w aglomeracji katowickiej świadczy fakt, że centra usług, które rozpoczęły działalność w latach 2012-2014 wygenerowały już 15 proc. ogólnego zatrudnienia w branży. Można zakładać, że pod koniec 2015 r. ich udział zwiększy się do około 20 proc. - dodaje Janusz Górecki, analityk ABSL, autor raportu.
Centra usług obecne w regionie obsługują procesy biznesowe firm z wielu części świata. Niektóre z nich działają w skali globalnej. Zdecydowana większość koncentruje się jednak na obsłudze klientów z Europy Zachodniej. Według raportu ABSL aż 96 proc. badanych firm rozszerzyło zakres świadczonych usług w ciągu ostatnich 4 lat. Również w przypadku 96 proc. centrów wzrósł stopień zaawansowania obsługiwanych procesów. Co więcej, zdecydowana większość centrów w Katowicach i aglomeracji w ciągu najbliższych 2 lat planuje wprowadzić zmiany w zakresie prowadzonej działalności. Chcą one ją poszerzyć o kolejne działania i pozyskać nowych klientów (64 proc.) lub pozyskać nowych klientów, nie zmieniając zakresu wykonywanych usług (24 proc.).