W salonach aut robi się tłoczno

Umacnia się polski rynek samochodów. Listopad był 18. miesiącem nieprzerwanego wzrostu rejestracji, których było więcej nie tylko w porównaniu do tego samego miesiąca sprzed roku, ale także wobec listopada w latach 2012 i 2011.

Publikacja: 03.12.2014 10:38

W salonach aut robi się tłoczno

Foto: Bloomberg

Jak podaje Instytut Samar, w ubiegłym miesiącu zarejestrowano 28,239 samochodów osobowych i dostawczych, co jest wynikiem lepszym od ubiegłorocznego o 0,65 proc. Znacznie lepszy rezultat przynoszą dane skumulowane liczone od stycznia: tu sprzedaż wyniosła 338.458 sztuk, co daje wzrost liczony rok do roku o 12,4 proc.

Na wynikach wciąż jednak zaważa reeksport. Samar szacuje, że w samym listopadzie wywieziono za granicę ok. 2,5 tys. samochodów, tj. prawie 8,9 proc. spośród wszystkich zarejestrowanych. W porównaniu z ubiegłym rokiem, poziom reeksportu ma jednak tendencje zniżkową.

W dalszym ciągu wysoką dynamikę utrzymuje sprzedaż samochodów segmentu premium. W okresie styczeń-listopad wzrost liczby rejestracji tych pojazdów wyniósł 24,3 proc. W tym samym czasie rejestracje aut marek popularnych rosły o połowę wolniej – wzrost wyniósł 12 proc. Udział marek premium w całym polskim rynku nowych samochodów osobowych zbliża się do 10 proc. Najwięcej rejestrowanych jest samochodów BMW, których sprzedaż w ujęciu rocznym wzrosła o prawie 25 proc. Na drugim miejscu w segmencie znalazło się Audi (wzrost op 22,6 proc.), na trzecim Mercedes (wzrost o 20,3 proc.).

W rankingu popularności wszystkich marek nieprzerwanie prowadzi Skoda, która do końca listopada sprzedała ponad 40,2 tys. samochodów osiągając prawie 13,6-procentowy udział w rynku. Na drugim miejscu znajduje się Volkswagen (28,1 tys.), na trzecim Toyota (27,4 tys.). W pierwszej dziesiątce najpopularniejszych marek największy, przeszło 40-procentowy wzrost sprzedaży odnotował Opel ponad 23,2 tys. rejestracji), który powiększył rynkowy udział do 7,8 proc.

Dobrze wygląda sytuacja na rynku europejskim. Jak podaje globalna firma analityczna Jato Dynamics, październik (ostatni podliczony miesiąc) był najlepszym okresem sprzedaży od sześciu miesięcy. W 24 z 29 analizowanych krajów sprzedaż wrosła w porównaniu do tego samego miesiąca ubiegłego roku. Kraje, które najmocniej odczuły skutki długotrwałego spowolnienia gospodarczego, wykazały imponujący wzrost: Irlandia (29,8 proc.) i Grecja (21,5 proc.), co jest wyraźną oznaką ożywienia w tym roku.

Na ogólną silną tendencję wzrostową dla tego miesiąca miały jednak wyniki sprzedaży na największych rynkach.. Miesięczna sprzedaż w Niemczech wzrosła o 3,7 proc., to nieco więcej niż 3,0 proc., licząc od początku roku. Rynek francuski odnotował co prawda spadek o 3,8 proc. w październiku, ale licząc od początku roku sprzedano o 1,4 proc. więcej aut niż w analogicznym okresie 2013 roku.

Także inne rynki średniej wielkości, takie jak: Szwecja (+14,9 proc.), Czechy (+17,5 proc.) i Węgry (+20,4 proc.), mogą się pochwalić doskonałymi wynikami sprzedaży od początku roku – podaje jato Dynamics.

Jak podaje Instytut Samar, w ubiegłym miesiącu zarejestrowano 28,239 samochodów osobowych i dostawczych, co jest wynikiem lepszym od ubiegłorocznego o 0,65 proc. Znacznie lepszy rezultat przynoszą dane skumulowane liczone od stycznia: tu sprzedaż wyniosła 338.458 sztuk, co daje wzrost liczony rok do roku o 12,4 proc.

Na wynikach wciąż jednak zaważa reeksport. Samar szacuje, że w samym listopadzie wywieziono za granicę ok. 2,5 tys. samochodów, tj. prawie 8,9 proc. spośród wszystkich zarejestrowanych. W porównaniu z ubiegłym rokiem, poziom reeksportu ma jednak tendencje zniżkową.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Biznes
Ogromna inwestycja Microsoftu w Europie. Koncern składa obietnicę
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne