Reklama

Drogie samochody sprzedają się lepiej

Początek roku okazał się całkiem niezły dla polskiego rynku samochodów.

Publikacja: 04.02.2015 12:42

Drogie auta sprzedają się lepiej

Drogie auta sprzedają się lepiej

Foto: Bloomberg

W styczniu sprzedaż aut osobowych i dostawczych sięgnęła 32,9 tys. sztuk, co jest najlepszym styczniowym wynikiem od 2008 roku. W porównaniu do roku ubiegłego wzrost wyniósł niecałe 2 proc., ale należy pamiętać, że przed rokiem zaczęło się „okienko derogacyjne" pozwalające na sprzedaż dla firm samochodów z pełnym odliczeniem VAT. W każdym razie, styczeń okazał się dwudziestym z kolei miesiącem nieprzerwanego wzrostu sprzedaży, co daje perspektywę dalszego, w miarę stabilnego wzrostu rynku w kolejnych miesiącach 2015 roku.

Według Instytutu Samar, na dobre wyniki składa się wzrost sprzedaży dla klientów indywidualnych, spowodowanych tradycyjnym okresem wyprzedaży mijającego rocznika. W przypadku większości marek kupujący mogli liczyć na kilku- a nawet kilkunastotysięczne rabaty, które każdego roku zwiększają ruch w salonach. Dalej rośnie także sprzedaż samochodów do firm. W grudniu ubiegłego roku miały one co najmniej dwie trzecie udziału w całym rynku nowo rejestrowanych aut osobowych.

W całym polskim rynku największą sprzedaż osiągnęła w styczniu Skoda (ponad 4,5 tys. sztuk), na drugim miejscu znalazła się Toyota (niespełna 3,5 tys.), na trzecim Volkswagen (prawie 2,9 tys.). W pierwszej dziesiątce najlepiej sprzedających się marek najwyższym wzrostem sprzedaży może pochwalić się Opel (35,2 proc., ponad 2832 samochody), ponadto Nissan (34,8 proc. wzrostu, 1173 sprzedane samochody), a także KIA (33,3 proc., 2032 auta). Ale jeszcze wyższym skokiem sprzedaży może pochwalić się zajmujący 11. pozycje Seat: sprzedaż marki podskoczyła w styczniu o 71,7 proc., przy 886 sprzedanych samochodach.

W styczniowym rankingu najpopularniejszych modeli prowadzi Skoda Octavia, wyprzedzająca Toyote Yaris i Opla Corsę. Na kolejnych dwóch miejscach także znalazły się skody: Rapid oraz Fabia. Wyjątkowo dużym wzrostem może pochwalić się Volkswagen Golf ze sprzedażą przeszło dwukrotnie wyższa niż w styczniu przed rokiem.

W tym roku, podobnie jak w ubiegłym, należy się spodziewać dużej dynamiki sprzedaży w segmencie aut premium. W styczniu wzrost sprzedaży tego segmentu był czterokrotnie większy (rejestracje podskoczyły o 8,5 proc. r/r) niż wzrost sprzedaży w grupie samochodów popularnych (wzrost r/r o 2 proc.). W autach premium najlepiej sprzedającą się marka było w styczniu Audi, które wyprzedziło Mercedesa i BMW.

Reklama
Reklama

Ta ostatnia marka podsumowała w środę miniony rok. Ze sprzedażą 7715 samochodów i wzrostem rok do roku o przeszło jedną czwartą była w segmencie premium zdecydowanym liderem. Motorem wzrostu okazały się nowe samochody – na rynek trafiło 16 nowych oraz uaktualnionych modeli BMW oraz Mini. W obu markach pojawiły się także nowe rozwiązania technologiczne, a zaskoczeniem może być duże zainteresowanie elektrycznym BMW i3, którego sprzedaż 42 sztuk stanowiła połowę ubiegłorocznego polskiego rynku tego typu pojazdów. – Nowe modele i innowacyjne technologie są znakiem firmowym BMW – podkreślał na środowym spotkaniu z dziennikarzami Paul de Courtois, dyrektor generalny BMW Group Polska. Jak zapowiedział, w roku 2015 do polskich salonów trafi 15 nowych modeli, w tym odświeżona seria 1, a także seria 6 Coupe, Cabrio i Grand Coupe oraz BMW X5 w hybrydowej wersji plug-in. Wiosną do sprzedaży trafi Mini John Cooper Works, a nieco później – Mini Clubman.

Biznes
USA chcą podwyżek cen leków w Europie. Trump naciska na koncerny farmaceutyczne
Biznes
E-aut przybywa, producenci mają kłopoty
Biznes
Prezydent USA wzywa prezesa Intela do dymisji. Trump: Ogromny konflikt interesów
Biznes
Nowy rekord liczby niewypłacalnych firm w Polsce
Biznes
Inwestorzy uznali, że Berkshire bez Buffetta to już nie to samo
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama