Reklama

PKP poprawi warszawski Dworzec Centralny

Prawie 20 milionów złotych wyda PKP na poprawienie wyglądu Dworca Centralnego w Warszawie.

Publikacja: 30.03.2015 15:48

PKP poprawi warszawski Dworzec Centralny

Foto: Fotorzepa,/Radek Pasterski

W tym tygodniu zacznie się pierwszy etap inwestycji mający trwać do końca maja. Demontowane będą szklane kubiki w hali głównej, ruszą pierwsze rozbiórki w podziemnych galeriach. Wyłączone z użytku zostaną jedne ze schodów prowadzące do dworca WKD. W następnej kolejności zacznie się budowa nowych lokali komercyjnych przy zewnętrznych częściach hali głównej.

Na dworcu powstanie nowa antresola, na którą z poziomu zero będzie można dotrzeć schodami ruchomymi. Podróżni zyskają w ten sposób dodatkową przestrzeń. Zmiany czekają także nieremontowaną dotychczas galerię zachodnią wraz z dojściem do stacji WKD Śródmieście i część galerii północnej. Ich wygląd zostanie dostosowany do pozostałych galerii podziemnych. Dodatkowo, lokale na galerii zachodniej zostaną przeniesione na jedną stronę, co pozwoli na uzyskanie większej przestrzeni w podziemnych korytarzach. Cała inwestycja – tzw. estetyzacja dworca - ma się zakończyć w czwartym kwartale tego roku.

O ile prace na dworcu warszawskim to praktycznie tylko lifting, na innych dworcach modernizacja jest gruntowna. W Gliwicach PKP wyda 156 mln zł na przebudowę nie tylko budynku dworcowego, ale także tuneli i peronów. Połowę inwestycji finansuje UE. W Szczecinie prace rozbiórkowe przy dworcu zaczęły się już w styczniu: obecnie rozbierane są fragmenty budynku, a mur oporowy oddzielający ulicę Owocową od peronów jest poddawany renowacji. Jeszcze w tym miesiącu zacznie się budowa fundamentów pod kładkę i prace na czwartym peronie. W Łodzi, gdzie za 1,75 mld zł powstaje nowy dworzec Łódź Fabryczna, zaczyna się układanie pierwszych torów, a w głównej hali, 16 metrów pod ziemią, budowane są cztery perony. Trzy z nich będą długie na 400 metrów, a jeden na 300 metrów. Dworzec ma być jednym z najnowocześniejszych w Europie.

W końcu ubiegłego roku zaczął funkcjonować zmodernizowany dworzec w Nowym Sączu, gdzie remont objął m.in. wyburzenie części ścian, wymianę drzwi i okien, odnowienie witryn wejściowych oraz renowację elewacji zewnętrznej. Wszystkie elementy wystroju wnętrza i detale architektoniczne nawiązują do wyglądu budynku z początku XX wieku. W samej Małopolsce była to to trzecia taka inwestycja: w lutym otwarto podziemny dworzec w Krakowie, niedawno zaczął działać dworzec w Rabce Zdrój.

Dwa lata temu PKP zainwestowała w dworce 115 mln zł, w ubiegłym roku (17 zakończonych inwestycji) wydała 220 mln zł. Z kolei w roku 2015 planuje wydać ok. 390 mln zł.

Reklama
Reklama

Ruszyła już zapowiadana wcześniej budowa tanich dworców systemowych. . Pierwsze dworce systemowe pojawia się w Mławie, Nasielsku, Ciechanowie oraz w Strzelcach Krajeńskich. Inwestycja ma charakter pilotażowy, a PKP już ma w planie kolejnych kilkanaście tego typu przedsięwzięć. Będą realizowane w ciągu dwóch lat.

Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Biznes
UE przedłuży życie samochodów spalinowych
Biznes
Elon Musk jest jeszcze bogatszy. Jako pierwszy przekroczył rekordową granicę
Biznes
NATO dwóch prędkości, pożyczka dla Ukrainy i chińskie surowce dla Europy
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama