W czwartek przedstawiciele korporacji odebrali pierwszą partię samochodów, które dostarcza Toyota. To modele Auris Hybrid, mające oferować korzyści w postaci oszczędności w zużyciu paliwa oraz niskich kosztów utrzymania.

- Klienci firmowi coraz częściej sięgają po technologię hybrydową z uwagi na niezwykle oszczędną pracę układu napędowego oraz znacząco niższe koszty obsługi serwisowej – tłumaczy Mirosław Sochacki z Toyota Motor Poland. W hybrydowych Toyotach nie ma bowiem  takich elementów jak tradycyjne sprzęgło, koło dwumasowe, filtr DPF, czy rozrusznik. – W samochodzie hybrydowym brak jest całego szeregu elementów, które potencjalnie mogłyby ulec uszkodzeniu bądź zużyciu – dodaje Sochacki.

Samochody z napędem hybrydowym wybrały do swoich flot m.in. PZU, Orange, Provident czy Panasonic. Według doradcy klienta flotowego Carolina Toyota Wola, Pawła Jarząbka, przy zakupie aut firmowych powinno się brać pod uwagę całkowity koszt użytkowania pojazdu –zużycie paliwa, wartość rezydualną oraz części serwisowe. Samochody z napędem hybrydowym mają przewagę nad innymi napędami w każdym z tych obszarów – przekonuje Jarząbek.

Toyota, która jest liderem w sprzedaży aut hybrydowych, w pierwszym kwartale zwiększyła sprzedaż hybryd na rynku europejskim do 52,2 tys. sztuk, czyli o 12 proc. w porównaniu do pierwszych trzech miesięcy ubiegłego roku. To prawie jedna czwarta całej sprzedaży marki. Na rynku polskim hybrydy też sprzedają się nieźle: według importera marki, spółki Toyota Motor Poland, już co czwarty sprzedawany w Polsce Auris jest wyposażony w pełny napęd hybrydowy.

Napęd hybrydowy to połączenie silników spalinowego i elektrycznego, które mogą pracować jednocześnie lub na przemian, w zależności od potrzeb. Przy niewielkich prędkościach, w mieście wykorzystywany jest zwykle silnik elektryczny. Włącza się np. w trakcie ruszania, podczas zjazdów ze wzniesień bez obciążenia. W czasie normalnej jazdy auto napędza już silnik tradycyjny, a układ podziału mocy rozdziela moc silnika spalinowego pomiędzy napęd kół oraz napęd generatora, który jednocześnie zasila silnik elektryczny i ładuje akumulator. W czasie szybkiego przyspieszania pracują już oba silniki. Natomiast podczas hamowania lub zwalniania silnik spalinowy zostaje wyłączony, a elektryczny pracuje jak prądnica napędzana przez toczące się koła. Wytwarzana energia elektryczna magazynowana jest w akumulatorze napędu hybrydowego.