Reklama

Peugeot Citroen odbił się szybciej od dna

PSA Peugeot Citroen wypracował w I półroczu pierwszy zysk po 3 latach strat dzięki planowi odrodzenia nowego prezesa, ale spodziewa się trudniejszego II półrocza, ma też problemy w Iranie

Publikacja: 29.07.2015 17:02

Peugeot Citroen odbił się szybciej od dna

Foto: Bloomberg

Grupa samochodowa wypracowała zysk netto 571 mln euro po stracie 114 mln rok temu, zysk operacyjny skoczył do 975 mln z 7 mln, obroty wzrosły o 6,9 proc. do 28,9 mld, przepływy wolnej gotówki z działalności operacyjnej zwiększyły się o dwie trzecie do 2,79 mld euro.

- Osiągnęliśmy wszystkie cele programu Back in the Race szybciej niż oczekiwaliśmy - podkreślił szef pionu finansowego Jean-Baptiste de Chatillon. - Zachowujemy jednak ostrożność, bo w I półroczu korzystaliśmy ze sprzyjających warunków i dodatkowo skutków sezonowych. Jesteśmy świadomi, że w drugim czekają nas przeciwne wiatry. Pozytywnymi czynnikami były słabe euro, malejące koszty surowcowe i inne elementy związane z porą roku; przyczyniły się w jednej trzeciej do zwiększenia zysku operacyjnego.

Grupa potwierdziła mimo tego założenia średnioterminowe, m.in. marżę 2 proc. działu samochodowego i 2 mld euro łącznego cash flow do 2018 r.

Firma osiągnęła postęp nawet na najtrudniejszych rynkach, w Rosji zmniejszy w tym roku o 50 proc. koszty stałe i operacyjne w reakcji na spadek rynku o 35 proc. W Ameryce Łacińskiej, gdzie popyt zmaleje o 15 proc., Peugeot osiągnął mały zysk ograniczając ofertę do 6 modeli i zmniejszając o polowy koszty stałe.

- Peugeot działał lepiej - uznał Harald Hendrikser z Morgan Stanley oceniając półrocze jako imponujące i potwierdził rekomendację trzymania akcji tej spółki. - Z drugiej strony oczekiwania były już bardzo wygórowane, a prognoza nie zmieniła się - dodał.

Reklama
Reklama

Wyzwania

Nowym wyzwaniem dla PSA jest słabnący popyt w Chinach, PSA zmniejszyła więc prognozę wzrostu tego rynku do 3 proc. z 7. - Peugeot rozważy nowe działania obniżające koszty - zapowiedział prezes Carlos Tavares i dodał, że przestawianie się Chińczyków na krajowe marki wywołało paniczne redukowanie cen przez niektórych zagranicznych konkurentów.

Kolejnym wyzwaniem dla grupy w II półroczu jest wzrost kosztów produkcji silników, które mają spełniać surowsze normy emisji spalin Euro 6.

Poważnym problemem dla grupy są antyfrancuskie nastroje w Iranie, grupie trudno rozmawia się o wznowieniu współpracy z największym tamtejszym partnerem - powiedział Tavares.

Peugeot przygotował propozycje dla historycznego partnera, Iran Khodro, ale nie ma postępu w rozmowach z powodu reakcji na ostre stanowisko Francji w negocjowaniu porozumienia o programie jądrowym Iranu. - Negocjacje toczą się w klimacie naprawdę wrogim Francji z powodu roli tego kraju w okresie sankcji, która to rola nie podoba się - powiedział prezes PSA.

Iran Khodro wyjaśnił, że francuska firma musi dotrzymać swej decyzji z 2011 r. o wyjściu z Iranu objętego sankcjami przed podpisaniem nowych porozumień. Dyrektor tej firmy, Hashem Yekke-Zare poinformował, że jego firma rozmawia z kilkoma firmami i zasugerował, że Renault mógłby zastąpić Peugeota jako główny partner.

Reklama
Reklama

Obie francuskie firmy miały silną pozycję na irańskim rynku przed sankcjami wprowadzonymi w 2011 r. Peugeot rozmawia teraz także z innymi możliwymi partnerami irańskimi – dodał Tavares.

Biznes
Kernel zabiera głos w sprawie delistingu. Jak widzi sytuację?
Biznes
Polak wśród najlepszych dyrektorów zarządzających na świecie
Biznes
Grupa Bumech będzie produkować pojazdy wojskowe. Jest umowa
Biznes
Microsoft przekracza barierę 4 bln dolarów. Sztuczna inteligencja i chmura napędzają wzrost
Biznes
Jacek Rutkowski: Nie odchodzę na dobre z Amiki
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama