W staraniach o nowe fabryki aut kolekcjonujemy porażki

Na Słowacji i w Czechach już stoją zakłady Hyundaia i PSA, na Węgrzech ulokował się Mercedes, teraz przegraliśmy Jaguara. Od lat nie potrafimy przyciągnąć żadnej nowej fabryki samochodów osobowych.

Aktualizacja: 17.08.2015 08:14 Publikacja: 16.08.2015 22:00

W staraniach o nowe fabryki aut kolekcjonujemy porażki

Foto: Bloomberg

Niewykluczone, że to czysty przypadek: może np. jakiś decydent w Jaguarze ma korzenie w okolicach Nitry. Ale rzeczywista przyczyna musi być inna. Przedstawiciele polskiej branży motoryzacyjnej mówią bez ogródek: dzieje się coś niedobrego, bo tych porażek jest już za dużo.

Trudno sobie wyobrazić, że Słowacy zaoferowali Jaguarowi kilkakrotnie więcej pieniędzy. Dopuszczalną wielkość pomocy regulują przecież unijne przepisy. Różnica w kosztach pracy też nie jest wielka. Więc o co chodzi? Otóż dla wyboru lokalizacji kluczowe są także perspektywy danej branży, a tu przegrywamy.

Pozostało jeszcze 83% artykułu

Tylko 99 zł za rok czytania.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję? - możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne