W staraniach o nowe fabryki aut kolekcjonujemy porażki

Na Słowacji i w Czechach już stoją zakłady Hyundaia i PSA, na Węgrzech ulokował się Mercedes, teraz przegraliśmy Jaguara. Od lat nie potrafimy przyciągnąć żadnej nowej fabryki samochodów osobowych.

Aktualizacja: 17.08.2015 08:14 Publikacja: 16.08.2015 22:00

W staraniach o nowe fabryki aut kolekcjonujemy porażki

Foto: Bloomberg

Niewykluczone, że to czysty przypadek: może np. jakiś decydent w Jaguarze ma korzenie w okolicach Nitry. Ale rzeczywista przyczyna musi być inna. Przedstawiciele polskiej branży motoryzacyjnej mówią bez ogródek: dzieje się coś niedobrego, bo tych porażek jest już za dużo.

Trudno sobie wyobrazić, że Słowacy zaoferowali Jaguarowi kilkakrotnie więcej pieniędzy. Dopuszczalną wielkość pomocy regulują przecież unijne przepisy. Różnica w kosztach pracy też nie jest wielka. Więc o co chodzi? Otóż dla wyboru lokalizacji kluczowe są także perspektywy danej branży, a tu przegrywamy.

Pozostało 83% artykułu
„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.

Czytaj za 9 zł miesięcznie!
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca