Urząd Patentowy Unii Europejskiej (EUIPO) uznał, że jej kształt nie wystarczy, aby miała być chroniona prawem przed próbami naśladownictwa. Podobnego zdania jest Europejski Trybunał Sprawiedliwości.
Najsłynniejszą (chyba po Maggi) kostkę świata Erno Rubik wymyślił w 1974 roku i od tego czasu na świecie sprzedano ponad pół miliarda sztuk tej układanki. Brytyjska firma Seven Towers, z którą Rubik współpracuje zarejestrowała w 1999 roku znak towarowy kolorowej kostki. Przesuwanie jej elementów daje możliwość ułożenia boków sześcianu w tym samym kolorze. Umożliwia to specjalnie opracowany mechanizm, który jednak zastrzeżony nie został.
Wyłączne prawo do produkcji kostki uzyskał Ideal Toy Corp. Ale niemiecki producent zabawek, Simba Toys, stwierdził, że kostka Rubika powinna być chroniona patentem, a nie znakiem towarowym. Bo to patenty właśnie pozwalają innowacyjnym twórcom uniemożliwić konkurencji komercyjne wykorzystanie ich wynalazków. Z kolei znaki handlowe dają prawo do korzystania z nich tak długo, jak tylko im jest to potrzebne, ale przed naśladownictwem rozwiązań technologicznych nie chronią. Dlatego właśnie Simba, która mocno rozwija się obecnie na rynku indyjskim uważa, że ma prawo produkować taką samą zabawkę. Oczywiście i Erno Rubik i Seven Towers są innego zdania.
Niemcy walcząc o prawa do korzystania z pomysłu Erno Rubika zaszli aż do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w Luksemburgu, a jego sędziowie uznali, że mają rację, ponieważ Rubik nie udowodnił, że za możliwościami przesuwania bloków kostki stoją unikalne rozwiązania technologiczne, które powinien opatentować. Tymczasem Seven Towers i sam Rubik zadowolili się zastrzeżeniem samego znaku towarowego.
Kostka Rubika zadebiutowała na targach zabawek w Norymberdze w lutym 1979 roku. Wtedy zobaczył ją założyciel Seven Towns, Tom Kremer. W dwa miesiące później podpisał umowę z Ideal Toys i kostka mogła już być sprzedawana na całym świcie. Żeby jednak tak się stało musiała przejść odpowiednie badania gwarantujące, że jest zabawką całkowicie bezpieczną. W 1980 roku została uznana za „zabawkę roku” w Niemczech, wkrótce otrzymała ten tytuł także we Francji, USA i Wielkiej Brytanii. Moda na kostkę osłabła w połowie lat 80. Ale ponownie ożywiła się na początku tego wieku, zwłaszcza dzięki popytowi w Chinach i Rosji. Wtedy też na rynku pojawiło się wiele kopii i podróbek.