Reklama

Amerykanskie firmy liczą na rosyjski rynek

Amerykańscy inwestorzy nie będą czekać na Donalda Trumpa i sami jak najszybciej chcą zawiązać biznes-dialog amerykańsko-rosyjski.

Aktualizacja: 20.01.2017 14:11 Publikacja: 20.01.2017 13:53

Amerykanskie firmy liczą na rosyjski rynek

Foto: Bloomberg

Ogłosił to dziś w Davos Igor Szuwałow pierwszy wicepremier Rosji: „Spotkałem się wczoraj z amerykańskimi przedsiębiorcami, którzy sami inicjują określone działania; chcą rozpocząć biznes-dialog USA-Rosja, zanim uczynią to obaj prezydenci", cytuje agencja Prime.

Szuwałow dodał, że odbędzie jeszcze w Davis spotkania z zagranicznymi inwestorami przy drzwiach zamkniętych. Rosja oczekuje teraz konkretnych propozycji amerykańskiego biznesu. Zdaniem urzędnika, mają one nadejść w najbliższych tygodniach.

- Inwestorzy chcą od nas większej przewidywalności kursu rubla, wartości pożyczonego kapitału w rosyjskich instytucjach kredytowych. A także więcej przejrzystości w działaniach regionalnych administracji. Jednak większość zagranicznych inwestorów podkreśla, że są zadowoleni z tego jak biznes w Rosji działa - podkreślił rosyjski wicepremier.

Inwestorzy oczekują od władz Rosji określonych pro-inwestycyjnych posunięć.

- Przedstawiliśmy im program naszych działań na ten rok. Są zainteresowani i uważają, że będzie to rok bardzo udany. Wszyscy oczekują, że zostaną odbudowane stosunki miedzy Rosją i USA i że to wpłynie na sytuację globalną - dodał kremlowski urzędnik.

Reklama
Reklama

Wcześniej w Davos o chęci zwiększenia inwestycji w Rosji mówił Robert Dudley prezes BP paliwowego giganta brytyjsko-amerykańskiego.Koncern jest największym prywatnym akcjonariuszem Rosneft (19,75 proc. akcji). Do sankcji z 2014 r największym amerykańskim inwestorem w Rosji był ExxonMobil. Potem koncern zamknął 8 z 9 rosyjskich projektów wydobywczych. Dziś lideruje Boeing. Z kolei rosyjskie embargo żywnościowe pomogło amerykańskim firmom Cargill i Yum zwiększyć udział w rosyjskim rynku.

Firma Yum! znana jest z marki fast foodu KFC. Od 2014 r otworzyła w Rosji 200 nowych restauracji pod tym szyldem i według wyników z I kw. 2016 r zwiększyła sprzedaż o 27 proc., pomimo, że Rosja jest w kryzysie a Rosjanie oszczędzają także na jedzeniu. Rosną w siłę także amerykańscy konkurenci KFC - McDonald's i Burger King również inwestują w nowe jadłodajnie.

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama