Reklama

Koniec  z chudymi smarkatymi modelkami

Grupy artykułów luksusowych LVMH i Kering w porozumieniu z  przedstawicielami haute couture ustanowiły kartę stosunków  pracy z model(k)ami, wykluczająca chude(ych) i niepełnoletnie (ich)

Aktualizacja: 06.09.2017 16:55 Publikacja: 06.09.2017 16:44

Koniec  z chudymi smarkatymi modelkami

Foto: Fotolia

Karta będzie obowiązywać wszędzie na świecie we wszystkich markach obu grup: Dior, Louis Vuitton, Céline, Givenchy, Kenzo, Fendi, Loewe, Berluti, Pucci Marc Jacobs i Loro Piana w przypadku LVMH oraz Gucci, Bottega Veneta, Saint Laurent, Balenciaga, Alexander McQueen, Christopher Kane, Stella McCartney w przypadku Keringa.

"Obie grupy zobowiązują się do usunięcia ze swych castingów rozmiaru 32 w przypadku kobiet i 42 w przypadku mężczyzn" - podały w komunikacie. Oba rozmiary są francuskie

Obie firmy wyrobów luksusowych uważają, że spoczywa  na nich "specyficzna odpowiedzialność i chcą w ten sposób promować wysokie normy uczciwości, odpowiedzialności i szacunku wobec osób, których to dotyczy".

Karta przewiduje, że domy mody będą pracować wyłącznie  z model(k)ami posiadającymi zaświadczenie lekarskie potwierdzające ich stan zdrowia i zdolność do pracy, otrzymane na 6 miesięcy przed seansem zdjęciowym czy pokazem.

Domy mody grupy LVMH zobowiązują sie zrezygnować w castingach z rozmiarów 32 u kobiet i 42 u mężczyzn. Agencje ds.castingu muszą proponować kandydatki i kandydatów  spełniających rozmiary 34 i 44. Dla osób  wyrażających chęć wsparcia domy mody będą udostępniać psychologów. W spornych sytuacjach modelki będą mogły składać  reklamacje bezpośrednio w agencji, dyrektorowi ds.castingu czy w danej marce.

Reklama
Reklama

Żadna osoba poniżej 16 lat nie będzie zatrudniana do sesji zdjęciowej czy pokazu odzieży dla osób dorosłych.

Wobec osób w wieku 16-18 lat obowiązują dodatkowe wymogi: nie wolno im pracować od godz. 22 do 6.00, musza przebywać w obecności osoby towarzyszącej (krewnej lub wyznaczonej przez agencję), musi mieszkać w tym samym miejscu co osoba towarzysząca. Agencje będą mieć obowiązek pilnowania, ze modelki i modele wywiązują się z obowiązków szkolnych.

Karta określa również sytuacje związane z nagością i półnagością młodocianych, przewiduje dostęp do jedzenia i napojów dostosowanych do ich potrzeb żywnościowych.

- Chcieliśmy działać szybko i stanowczo, aby w tej sprawie naprawdę coś się ruszyło oraz podjąć próbę zachęcenia innych przedstawicieli tego zawodu, by poszli za naszym przykładem - oświadczył prezes Keringa, Francois-Henri Pinault. Antoine Arnault z rady administracyjnej LVMH i syn prezesa Bernarda Arnault przyjął z zadowoleniem kartę, która naprawdę stanowi zmianę.

Zobowiązania obu grupy znacznie wykraczają poza postanowienia prawne, jakie zaczęły obowiązywać we Francji od maja. Karta wymaga np. przedstawienia świadectwa lekarskiego z ostatnich 6 miesięcy, natomiast ustawa mówi o dokumencie z ostatnich 2 lat.

Chudość modelek wzbudzała ciągłe polemiki, więc wszystkie marki zobowiązały się zakazać korzystania z najmniejszych rozmiarów. - Przepis dotyczący rozmiarów wraz z zaświadczeniem lekarskim sprzed co najmniej pół roku jest bardzo zdecydowanym posunięciem, które pozwoli nam iść do przodu - stwierdził Pinault.

Reklama
Reklama

Przestrzeganie nowej karty zacznie obowiązywał od najbliższych jesiennych "Fashion Weeks" w Paryżu. Komitet ds. sprawdzania przestrzegania tych przepisów, złożony z przedstawicieli wszystkich marek,  agencji i modelek będzie zbierać się co 2 lata, dwukrotnie w pierwszym roku.

Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama