Małe przedsiębiorstwa chcą rozwijać zagraniczną ekspansję

Według BZ WBK na eksport stawia coraz więcej firm młodych, które wychodzenia poza Polskę nie postrzegają jako bariery, ale jako szansę na rozwój.

Publikacja: 29.10.2017 18:46

Małe przedsiębiorstwa chcą rozwijać zagraniczną ekspansję

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz

Według Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości eksportem zajmuje się 3 proc. mikroprzedsiębiorstw, 30 proc. firm małych i 46 proc. średnich. I choć do wzrostu eksportu najbardziej przyczyniają się największe przedsiębiorstwa, odpowiedzialne za dwie trzecie zagranicznej sprzedaży polskich towarów, to najmniejsze firmy rozwijają tę działalność najszybciej.

– Jako bank obserwujemy, że na eksport stawia coraz więcej firm młodych, w tym startupów. I choć duże znaczenie ma branża, to ekspansji zagranicznej nie postrzega się już jako bariery, ale jako wyzwanie i szansę na rozwój – mówi Magdalena Janicka, menedżer ds. bankowości zagranicznej w departamencie rozwoju klientów MŚP Banku Zachodniego WBK.

Nie oznacza to, że firmy podchodzą do ekspansji bez obaw. Według badań BZ WBK te najczęściej wymieniane to ryzyko trafienia na nieuczciwego kontrahenta, nieprzewidywana zmiana kursu walutowego lub utrata płynności finansowej. Problemy wskazywane przez firmy różnią się zarówno w przypadku branży, docelowego rynku, jak i części Polski, w której przeprowadzano badania. Przy granicy z Czechami lub Niemcami, gdzie handel zagraniczny jest rozwijany od lat, obawy są te same jak na rynku krajowym – chodzi o niewypłacalność partnera biznesowego lub brak środków na sfinansowanie działalności. Gdy w grę wchodzą rynki zupełnie nowe, w dodatku słabo rozpoznane, za największe zagrożenie uważa się m.in. ryzyko gospodarcze i polityczne lub nagłe zmiany kursowe. To typowe obawy w przypadku wymiany międzynarodowej.

Wielu przedsiębiorców nie zdaje sobie jednak sprawy, że większość zagrożeń da się ograniczyć lub nawet wyeliminować. Przykładowo płatności od partnerów zagranicznych można zabezpieczać wykorzystaniem gwarancji zapłaty. Polega ona na zobowiązaniu się banku importera do zapłaty eksporterowi określonej w gwarancji kwoty, jeśli importer nie wywiąże się z zapłaty. Kolejnym zabezpieczeniem jest akredytywa, będąca też formą płatności. Płaci nie odbiorca towaru, lecz bank. Korzyścią z jej stosowania jest nie tylko zapewnienie eksporterowi płatności od importera w określonym terminie, ale także możliwość uzyskania finansowania w formie dyskonta czy wyższej ceny poprzez zaproponowanie odroczonej płatności bez ryzyka nieotrzymania zapłaty. Pożytecznym narzędziem jest także faktoring. Z jednej strony minimalizuje ryzyko w wymianie handlowej, z drugiej – zapewnia płynność, uwalniając gotówkę zamrożoną w fakturach wystawionych za zrealizowane dostawy. Mechanizm faktoringu jest następujący: eksporter sprzedaje bankowi swoją wierzytelność wobec zagranicznego kontrahenta, natomiast bank bierze na siebie ryzyko braku spłaty. Takie rozwiązanie jest tym wygodniejsze, że eksporter może otrzymać finansowanie w każdej walucie na podstawie faktur za dostarczone towary lub usługi.

BZ WBK, oprócz instrumentów ograniczających ryzyko, oferuje także wsparcie pozaproduktowe. Poprzez portal SantanderTrade.com można zdobyć informacje o atrakcyjności biznesowej krajów, warunkach handlu na poszczególnych rynkach, walutach, usługach bankowych oraz potencjalnych partnerach. W rozpoczęciu działalności na nowym rynku może pomóc także Santander Trade Network – międzynarodowa platforma umożliwiająca znalezienie w wybranych krajach sprawdzonych kontrahentów oraz korzystanie z ich usług na preferencyjnych warunkach. Dla sektora MŚP kierowane są Firmowe Ewolucje, oferujące firmom pomoc z zakresu księgowości, prawa, marketingu, wsparcia sprzedaży oraz monitorowania płatności. To program, który także prowadzi eksportera dalej, zapewniając mu usługi i rozwiązania kluczowe już na etapie operacyjnej realizacji ekspansji.

Już na etapie podejmowania decyzji o współpracy z zagranicą bank dostarcza firmie wiedzę na temat nowego rynku, praktykowanych tam form rozliczeń, stosowanych zabezpieczeniach transakcji. – Na kolejnym etapie naszych klientów wspierają eksperci, którzy dla konkretnej transakcji pomogą wybrać najkorzystniejszą formę rozliczenia. Nie zapominamy też o kursie walutowym: transakcje forward dają gwarancję ceny waluty w określonym czasie, a przy tym są to rozwiązania bezpłatne – wyjaśnia Janicka.

Bank Zachodni WBK zaprasza na spotkania

„Żywność funkcjonalna: chwilowa moda czy przyszłość całej branży?" – spotkania o takiej tematyce odbędą się 15.11 we Wrocławiu, 16.11 w Poznaniu oraz 22.11 w Warszawie. Omówione zostaną m.in. praktyczne aspekty, na które przedstawiciele różnych segmentów rynku powinni zwrócić uwagę, planując rozwój produktów ekologicznych czy zawierających składniki dla specyficznych grup konsumentów. Przedstawiciele Banku Zachodniego WBK oraz partnerzy merytoryczni wskażą na trendy konsumenckie na rynkach zagranicznych i wynikające z nich szanse dla polskich eksporterów żywności funkcjonalnej.

Odbędzie się też sesja dotycząca moralności płatniczej wśród największych odbiorców polskich produktów spożywczych. Partnerami merytorycznymi BZ WBK w spotkaniu „Żywność funkcjonalna: chwilowa moda czy przyszłość całej branży?" są: Bisnode, KPMG oraz Mintel. Zgłoszenia należy przesyłać na adres sektory@bzwbk.pl, z tytułem maila „PRE – Żywność funkcjonalna".

Według Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości eksportem zajmuje się 3 proc. mikroprzedsiębiorstw, 30 proc. firm małych i 46 proc. średnich. I choć do wzrostu eksportu najbardziej przyczyniają się największe przedsiębiorstwa, odpowiedzialne za dwie trzecie zagranicznej sprzedaży polskich towarów, to najmniejsze firmy rozwijają tę działalność najszybciej.

– Jako bank obserwujemy, że na eksport stawia coraz więcej firm młodych, w tym startupów. I choć duże znaczenie ma branża, to ekspansji zagranicznej nie postrzega się już jako bariery, ale jako wyzwanie i szansę na rozwój – mówi Magdalena Janicka, menedżer ds. bankowości zagranicznej w departamencie rozwoju klientów MŚP Banku Zachodniego WBK.

Pozostało 86% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca