Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.
Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.
Treści, którym możesz zaufać.
Aktualizacja: 19.02.2018 16:42 Publikacja: 19.02.2018 16:38
Foto: 123RF
Organizacja ochrony środowiska DUH pozwała po ujawnieniu Dieselgate Volkswagena do sądu władze Stuttgartu, stolicy zagłębia motoryzacji, i Düsseldorfu za znaczne przekraczanie unijnych limitów emisji cząstek stałych. Skandal w VW skłonił polityków na świecie do sprawdzania emisji spalin diesli, mogących wywoływać choroby dróg oddechowych.
Po drogach i ulicach Niemiec kursuje obecnie ok. 15 mln pojazdów z silnikami wysokoprężnymi. Ekolodzy twierdzą, że poziom emitowanych przez nie cząstek przekracza unijny limit w co najmniej 90 niemieckich miastach.
Lokalne sądy nakazywały władzom miast zakazywać wjazdu dieslom w dniach nasilonego skażenia, które nie spełniają najnowszych norm, wywołując popłoch wśród producentów, bo takie zakazy doprowadziłyby natychmiast do dużego spadku cen odsprzedaży, wzrostu kosztów umów leasingowych, zawieranych na podstawie zakładanej wartości rezydualnej.
Zainteresowane kraje związkowe, o dużych wpływach w nich firm samochodowych i ich dostawców, składały odwołania od decyzji władz miejskich, więc cały problem trafił do najwyższej instancji administracyjnej z siedzibą w Lipsku. Ma ona orzec, czy takie zakazy na lokalnym szczeblu można ogłaszać zgodnie z prawem.
- Kluczową kwestią jest to, czy takie zakazy można już uważać za instrumenty prawne. To całkowicie otwarta kwestia prawna - stwierdził prawnik DUH, Remo Klinger.
Paryż, Madryt, Meksyk DF i Ateny ogłosiły, że planują zakazy wjazdu od 2025 r. do centrum pojazdów z dieslami, a burmistrz Kopenhagi chce zastosować to wobec nowych diesli już od przyszłego roku.
Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.
Treści, którym możesz zaufać.
Inicjatywa SprawdzaMY, która prowadzi wspólnie z rządem wielką społeczną akcję deregulacji polskich przepisów, o...
„Człowiek to najlepszy firewall” – to hasło tegorocznej konferencji Akademii cyberPEKAO – wydarzenia edukacyjnego zorganizowanego przez Bank Pekao S.A. Spotkanie było poświęcone jednemu z najważniejszych współczesnych wyzwań: jak budować odporność na cyberzagrożenia?
Europa korzysta z cudzych katastrof ekologicznych – wynika z raportu brytyjskiej organizacji Earthsight. Sprowad...
Zawieszone spotkanie Trumpa z Putinem, sejmowy zakaz hodowli zwierząt na futra oraz nowa umowa USA–Australia o m...
Uczestnicy debaty zgodnie wskazywali, że etyczne działanie nie wyklucza się z zyskiem, ale ostrzegali przed nadm...
Rozbudowa szybkich sieci ładowania jest szczególnie ważna dla wzrostu sprzedaży samochodów ciężarowych, bez których trudno myśleć o dekarbonizacji – ocenia Małgorzata Kulis, dyrektor zarządzająca Volvo Trucks Polska.
Kształtowi nowego Programu Ramowego Unii Europejskiej oraz temu, w jaki sposób Polska może najefektywniej wykorz...
Chcemy, żeby Nowy Ursus był czymś więcej niż projektem na 1,5 tys. mieszkań, żeby każdy nabywca otrzymywał więcej niż sam lokal - całe doświadczenie życia w dobrze zaprojektowanej przestrzeni - mówi Boaz Haim, prezes spółki Ronson Development.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas