Niemal każdy z rynków ma odmienną specyfikę i w niemal każdym przypadku inny kanał dystrybucji odgrywa decydującą rolę. Na Wyspach Brytyjskich i w Belgii dominują brokerzy – w pierwszym przypadku za ich pośrednictwem sprzedawanych jest 66 proc. polis, a w drugim: 42,4 proc. Z kolei we Francji króluje bancassurance, czyli sprzedaż ubezpieczeń w oddziałach banków. Nad Sekwaną do klientów trafia w ten sposób 48 proc. polis. Podobnie jest w Austrii, gdzie banki dystrybuują już ubezpieczenia (najczęściej są powiązane kapitałowo z towarzystwami). Niemałą rolę odgrywa w tych krajach także sprzedaż bezpośrednia przez pracowników oraz telefon i Internet. Najbardziej rozwinięta jest w Austrii, gdzie klienci kupują w ten sposób 26 proc. ubezpieczeń.

Polska pozostaje w gronie krajów, w których agenci wciąż odgrywają istotną rolę. I choć według Stowarzyszenia Ubezpieczycieli (CEA) za ich pośrednictwem w 2007 r. sprzedano blisko 50 proc. polis, to i tak nie jesteśmy liderem. Palmę pierwszeństwa dzierży Turcja (65,8 proc.), a zaraz za nią jest Słowenia (62 proc.). Agenci wciąż odgrywają ważną rolę w Niemczech (54,5 proc.), a więc na jednym z największych rynków, oraz we Włoszech (45 proc.).

Jeśli się przyjrzeć sposobom dystrybucji ubezpieczeń majątkowych, to agenci są niemal niezastąpieni we Włoszech, gdzie sprzedali blisko 85 proc. takich produktów. Z kolei w Turcji, Słowenii, Portugalii i w Niemczech zapewniają ubezpieczycielom ponad 50 proc. przychodów. Z drugiej strony w Wielkiej Brytanii i Belgii większość polis majątkowych jest sprzedawana za pośrednictwem brokerów, a w Austrii niemal 40 proc.

W dystrybucji ubezpieczeń na życie agenci znaczącą rolę ogrywają w Holandii (blisko 60 proc.), Niemczech (54 proc.) i Słowenii (52,8 proc.), a także w Polsce i Chorwacji (po 43 proc.). Pytanie, jak długo. Są rynki, na których liczy się praktycznie tylko kanał bancassurance. Chodzi o: Maltę (niemal 90 proc.), Portugalię (87,3 proc.), Włochy (blisko 70 proc.) i Francję (62 proc.). Z kolei w Wielkiej Brytanii zdecydowana większość dystrybucji polis życiowych odbywa się przez kanał brokerski (73 proc.).