Dla klientów kluczowa jest mobilność

Rośnie sprzedaż aut. Kupujący je przedsiębiorcy coraz chętniej korzystają z leasingu z rynkową wartością odkupu.

Publikacja: 25.10.2018 21:00

Elastyczność finansowania sprawia, że także dla marki Audi ważny jest leasing z niskimi ratami. Sięg

Elastyczność finansowania sprawia, że także dla marki Audi ważny jest leasing z niskimi ratami. Sięga po niego od 30 do 40 proc. klientów

Foto: materiały prasowe

tekst powstał we współpracy z Volkswagen Financial SerVices

Po trzech kwartałach 2018 r. liczba rejestracji aut osobowych wzrosła do 403,3 tys., o ponad 13 proc. w stosunku do takiego samego okresu ubiegłego roku. Wiodącą grupą klientów pozostają przedsiębiorcy korzystający z leasingu. Wartość sfinansowanych leasingiem aut osobowych sięgnęła po trzech kwartałach 26,7 mld zł i była o ponad 22 proc. większa niż rok wcześniej.

Produktem zyskującym coraz większe zainteresowanie jest leasing z rynkową wartością końcową (nazywany też MRV, od Market Residual Value). – Harmonogram spłat ułożony jest tak, że firma przez okres kontraktu spłaca tylko część wartości całego pojazdu, a wartość jego wykupu ustawiona jest na wysokim poziomie – wyjaśnia dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu Andrzej Sugajski.

– W leasingu o takiej konstrukcji miesięczne raty mogą być o jedną trzecią niższe w stosunku do standardowego leasingu z klasycznie niskim wykupem, co jest związane z faktem ponoszenia kosztów wynikających jedynie z używania pojazdu. Dzięki temu przedsiębiorca planujący wydatki zyskuje możliwość użytkowania samochodu z lepszym wyposażeniem lub nawet wyższej klasy – podkreśla Andrzej Sugajski.

Dodaje, że na koniec kontraktu przedsiębiorca może wykupić auto za z góry ustaloną wartość (co jednak nie zdarza się zbyt często) lub pozostawić je leasingodawcy, u którego może podpisać umowę na kolejne auto.

Przede wszystkim niskie raty

Marka Škoda wprowadziła finansowanie sprzedaży z rynkową wartością odkupu cztery lata temu w ramach Škoda Financial Services. – Spodziewaliśmy się, że po pięciu latach produkt uzyska 20-procentową penetrację rynku. Tymczasem już przekroczyła ona ponad połowę sprzedaży. Mamy punkty dilerskie, w których do 90 proc. aut jest sprzedawanych w finansowaniu o rynkowej wartości wykupu. To tylko nieco niższy odsetek niż w Europie Zachodniej – mówi dyrektor marki Škoda w Volkswagen Group Polska Tomasz Porawski.

Porawski podkreśla, że bardzo dużo zależy od sprzedawcy i sposobu przedstawienia oferty. – Zawdzięczamy to prostej komunikacji: wpłata początkowa wynosi 15–20 proc. ceny samochodu, a miesięczna rata to 1 proc. tej ceny – tłumaczy Tomasz Porawski.

Zachęcająca jest niska rata oraz brak zobowiązania do podjęcia decyzji, co dalej z samochodem. Klient podejmuje ją na zakończenie 2-, 3- lub 4-letniej umowy. Może wówczas auto wykupić lub oddać. – Do tego ostatniego rozwiązania namawiamy. Firmy, którym kończy się pierwsza umowa, częściej decydują się na oddanie samochodu – zauważa Tomasz Porawski.

– Od nowoczesnego finansowania nie ma odwrotu, tym bardziej że do nabywców przemawiają atrakcyjne niskie raty. Za mniej niż 700 zł wyjedziemy z salonu nową Škodą Octavią, nie mówiąc o wszystkich niższych modelach marki. W takiej racie będą też Volkswagen Polo i Volkswagen Golf oraz kilka modeli SEAT-a – wylicza dyrektor sprzedaży detalicznej Volkswagen Financial Services Michał Dyc. Decydując się na wyższą ratę, klient zasiądzie za kierownicą Audi. To od nabywcy będzie zależało, czy za kilka lat odda kluczyki i zmieni samochód na następny, nowy model.

Ta elastyczność finansowania sprawia, że także dla takiej marki jak Audi ważny jest leasing z niskimi ratami. – Udział leasingu z niskimi ratami w marce Audi jest znaczący: spośród wszystkich form finansowania w ramach Audi Financial Services najpopularniejszy jest produkt dla przedsiębiorców Audi Perfect Lease. Sięga po niego od 30 do 40 proc. klientów marki – ocenia Michał Dyc.

Wygoda i bezpieczeństwo

Dyrektor sprzedaży detalicznej Volkswagen Financial Services wskazuje, że generalnie na rynku rośnie grupa klientów, którym zależy na niskich ratach, elastyczności i użytkowaniu jeszcze doskonalszych i dobrze wyposażonych samochodów. Mogą to bardzo łatwo osiągnąć.

– Wystarczy skorzystać z naszego wsparcia, czyli produktów finansowych. Już cztery lata temu wprowadziliśmy leasing, który zmienił rynek. Powiedzieliśmy klientom: nie kupujcie aut na wiele lat, tylko na dwa–trzy. Używajcie samochodów i często je zmieniajcie na nowe. Kiedy wasza życiowa czy zawodowa droga obierze inny kierunek, auto można zmienić na nowe, dostosowane do własnych potrzeb: życiowych i biznesowych – wyjaśnia Michał Dyc.

Przykładem w marce premium może być zmiana eleganckiego Audi A4 Limousine na rodzinnego SUV-a Audi Q5. – Dzięki temu, że są już na rynku atrakcyjne instrumenty finansowe, mamy olbrzymi wybór i możliwość indywidualnego dopasowania samochodu do własnych oczekiwań. Sprawdzamy tylko, czy w miesięcznej racie dostaniemy to, co spotka się z naszymi oczekiwaniami – podkreśla Dyc.

Finansowanie z rynkową wartością wykupu sprawia, że nowe auta stają się bardziej dostępne dla nabywców, którzy do tej pory korzystali z oferty samochodów używanych. Z kolei klienci nabywający droższe modele chętniej sięgają po bogatsze wyposażenie, czemu sprzyjają niskie raty. Wybrane dodatki zwiększają taką ratę w niewielkim stopniu. – Miesięczna opłata może wynieść np. w przypadku panoramicznego okna dachowego 45 zł, a nie cennikowe 4,5 tys. zł za tę opcję. W rezultacie sprzedajemy więcej niż poprzednio bardzo dobrze wyposażonych Škód, a w szczególności dotyczy to modelu Superb – wyjaśnia Tomasz Porawski.

Michał Dyc podkreśla, że samochód finansowany leasingiem Audi Perfect Lease można dowolnie skonfigurować, również w niewielkim stopniu zmieniając ratę. – Nasze życzenia czy potrzeby po prostu rozkładamy na miesięczne opłaty, przez dwa albo trzy lata. Za dodatkowe wyposażenie – na przykład w sportowe fotele – do raty dojdzie nam co miesiąc kilkanaście złotych, w zależności od modelu. Komfortowe rozwiązania stają się więc w pełni dostępne, dlatego klienci kupujący samochody marki Audi w ramach Audi Perfect Lease decydują się na lepiej wyposażone lub nawet wyższej klasy modele – podkreśla dyrektor sprzedaży detalicznej Volkswagen Financial Services.

Bezpieczne finansowanie

Dyrektor marki Škoda wskazuje, że oferta finansowania samochodów o rynkowej wartości końcowej będzie coraz ważniejsza w przyszłości. – Kolejne generacje aut będą coraz droższe i dotyczy to zarówno wersji spalinowych, jak i elektrycznych – podkreśla Tomasz Porawski.

Z oferty finansowania z rynkową wartością końcową korzystają mali i średni przedsiębiorcy, jak i duże floty, ale także klienci prywatni. – Leasing dla klientów indywidualnych również się rozwija, jednak z natury rzeczy jest to produkt dla firm – przyznaje Michał Dyc. Dodaje, że leasing z niskimi ratami, czy to dla marki Škoda, Volkswagen czy Audi, to bardzo częsty wybór małych i mikrofirm.

Taki leasing jest bezpieczny też z innego powodu. – Ryzyko wartości rezydualnych samochodów marek Volkswagen Group Polska leży po stronie Volkswagen Financial Services. Dysponujemy odpowiednim doświadczeniem, aby te wartości właściwie określać – podkreśla Michał Dyc.

Oferta Grupy Volkswagena dla małych i średnich przedsiębiorstw nie kończy się na finansowaniu. Škoda wprowadza nowy program zawierający oprócz finansowania z rynkową wartością końcową także pakiet serwisowy. Produkt nazwany jest Biznes Ekspert i uwzględnia podstawowe elementy obsługi posprzedażnej, takie jak przeglądy okresowe, koszt ubezpieczenia czy wymiany opon.

– Jeżeli firma posiada kilka aut i każde musi mieć zrobiony przegląd lub przedłużone ubezpieczenie w innym czasie, przedstawiciel Škody przypomina o tym obowiązku. Z uprzedzeniem sygnalizuje również o zbliżającym się zakończeniu kontraktu i konieczności wymiany samochodu. W ofercie znajduje się też innowacyjne rozwiązanie telematyczne, umożliwiające nawet dwudziestoprocentową redukcję kosztów użytkowania floty w przedsiębiorstwie. Ten program uruchomiliśmy pół roku temu i w pilotażu uczestniczy 37 z 82 dilerów – wymienia Tomasz Porawski.

Wprowadzenie przez Volkswagen Financial Services prekursorskiego finansowania z rynkową wartością końcową połączonego z usługami serwisowymi pokazało, że polscy klienci są na nie gotowi. Jego zalety dostrzegają nabywcy indywidualni sięgający po kredyt z niskimi ratami, ale i korzystające z leasingu mikro-, małe i średnie firmy. – Dla klientów kluczowa jest mobilność – podsumowuje Michał Dyc.

tekst powstał we współpracy z Volkswagen Financial SerVices

Po trzech kwartałach 2018 r. liczba rejestracji aut osobowych wzrosła do 403,3 tys., o ponad 13 proc. w stosunku do takiego samego okresu ubiegłego roku. Wiodącą grupą klientów pozostają przedsiębiorcy korzystający z leasingu. Wartość sfinansowanych leasingiem aut osobowych sięgnęła po trzech kwartałach 26,7 mld zł i była o ponad 22 proc. większa niż rok wcześniej.

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Polskie monety na aukcji. 80 dukatów sprzedano za 5,6 mln złotych
Biznes
Rodzina Mulliez pod lupą sędziów śledczych
Biznes
Zły pierwszy kwartał producentów samochodów
Biznes
Szwecja odsyła Putina z kwitkiem; rosyjskie rury zatopione na dnie Bałtyku
Biznes
Apple spółką wartościową? Rekordowe 110 miliardów dolarów na skup akcji
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił