tekst powstał we współpracy z Volkswagen Financial SerVices
Po trzech kwartałach 2018 r. liczba rejestracji aut osobowych wzrosła do 403,3 tys., o ponad 13 proc. w stosunku do takiego samego okresu ubiegłego roku. Wiodącą grupą klientów pozostają przedsiębiorcy korzystający z leasingu. Wartość sfinansowanych leasingiem aut osobowych sięgnęła po trzech kwartałach 26,7 mld zł i była o ponad 22 proc. większa niż rok wcześniej.
Produktem zyskującym coraz większe zainteresowanie jest leasing z rynkową wartością końcową (nazywany też MRV, od Market Residual Value). – Harmonogram spłat ułożony jest tak, że firma przez okres kontraktu spłaca tylko część wartości całego pojazdu, a wartość jego wykupu ustawiona jest na wysokim poziomie – wyjaśnia dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu Andrzej Sugajski.
– W leasingu o takiej konstrukcji miesięczne raty mogą być o jedną trzecią niższe w stosunku do standardowego leasingu z klasycznie niskim wykupem, co jest związane z faktem ponoszenia kosztów wynikających jedynie z używania pojazdu. Dzięki temu przedsiębiorca planujący wydatki zyskuje możliwość użytkowania samochodu z lepszym wyposażeniem lub nawet wyższej klasy – podkreśla Andrzej Sugajski.
Dodaje, że na koniec kontraktu przedsiębiorca może wykupić auto za z góry ustaloną wartość (co jednak nie zdarza się zbyt często) lub pozostawić je leasingodawcy, u którego może podpisać umowę na kolejne auto.