Reklama

Polska stocznia wyposaża światową flotę w proekologiczne napędy

Jeden z dwóch największych statków największego przewoźnika promowego w Ameryce Północnej, dzięki przebudowie w Polsce pływa na LNG, emitując rocznie o 12,5 tysiąca ton gazów cieplarnianych mniej. To tak, jakby w tym czasie usunąć z dróg 2,5 tysiąca samochodów.

Publikacja: 29.10.2018 09:00

Napędzany LNG prom Spirit of British Columbia opuszcza Gdańsk.

Napędzany LNG prom Spirit of British Columbia opuszcza Gdańsk.

Foto: materiały prasowe

Gdańska Stocznia Remontowa SA od kilku lat wykonuje unikatowe w skali świata proekologiczne projekty polegające na przystosowaniu systemów napędowych statków do stosowania proekologicznych paliw. W roku 2014 jako pierwsza na świecie przebudowała statek - prom Stena Germanica - na zasilanie metanolem, bezbarwnym biodegradowalnym paliwem, ograniczającym emisję siarki o 99 procent w porównaniu z tradycyjnym olejem napędowym.

W 2018 roku przebudowała Spirit of British Columbia, pierwszy z dwóch promów pasażersko-samochodowych kanadyjskiego operatora BC Ferries, przystosowując napęd statku do zasilania skroplonym gazem ziemnym. Obecnie jako pierwszy prom w Kanadzie może on pływać zarówno na niskosiarkowym oleju napędowym, jak i na LNG jako głównym paliwie. Stocznia wyposażyła statek w cztery nowe silniki główne dual-fuel i zbiornik kriogeniczny.

BC Ferries to żeglugowy lider w Ameryce Północnej pod względem innowacyjnych technologii. Spirit of British Columbia jest pierwszym w świecie promem, którego tankowanie może się odbywać z autocysterny drogowej na całkowicie zamkniętym pokładzie samochodowym.

Projekt takiego rozwiązania dedykowanego dla tego statku wykonała spółka Remontowa Marine Design & Consulting z Gdańska, należąca do grupy Remontowa Holding. Firma bazowała tu na swoich wcześniejszych doświadczeniach związanych z zaprojektowaniem podobnego systemu tankowania LNG dla trzech promów pasażersko-samochodowych klasy Salish zbudowanych w stoczni Remontowa Shipbuilding dla tego samego armatora. Promy te wprowadzone do eksploatacji w ubiegłym roku są z kolei pierwszymi na świecie statkami pasażerskimi, które mogą być tankowane z cysterny drogowej LNG na pokładzie częściowo otwartym.

Obecnie w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA podobną przebudowę na LNG przechodzi drugi bliźniaczy prom - Spirit of Vancouver Island. Polska stocznia zdobyła kontrakt na modernizację „w połowie cyklu życia" (mid-life upgrade) promów klasy Spirit, pokonując w otwartym przetargu wielu światowych konkurentów, w tym jedną stocznię kanadyjską.

Reklama
Reklama

- Gaz ziemny jest najczyściej spalającym się paliwem kopalnym na świecie. Przebudowa dwóch z największych statków we flocie, wraz z niedawnym wprowadzeniem do eksploatacji trzech nowych dwupaliwowych promów klasy Salish ze stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku, pomoże nam w zakresie zmniejszania naszego „śladu węglowego", a także w utrzymaniu przystępnych cen opłat za przejazd promami dla naszych klientów - tłumaczy Mark Wilson, wiceprezes BC Ferries.

Oprócz instalacji nowego, ekologicznego napędu stocznia gruntownie zmodernizowała także m.in. wyposażenie nawigacyjne, układy sterowe i kontrolne oraz oświetlenie, montując nowoczesne systemy LED. Odnowiła także przestrzenie pasażerskie, co znacznie podniosło komfort podróży. Przy modernizacji wnętrz pracowała m.in. firma Famos ze Starogardu Gdańskiego, znany w Europie producent mebli, należący do grupy Remontowa Holding.

Statki klasy Spirit, o długości 167 m, mieszczące po 358 samochodów osobowych i 2100 pasażerów i przewożące ich z prędkością do 19,5 węzła, zbudowano w 1993 i 1994 r. w Victorii i Vancouver w Kolumbii Brytyjskiej. Dzięki przebudowie i modernizacji w Gdańsku ich okres eksploatacji został przedłużony do 50 lat.

Przebudowa dużych kanadyjskich promów w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA, a także wcześniejsza budowa dla tego samego klienta trzech innowacyjnych promów klasy Salish zasilanych LNG w stoczni Remontowa Shipbuilding, umożliwiły innym polskim firmom rozwój usługi bunkrowania (tankowania) jednostek pływających skroplonym gazem ziemnym transportowanym z terminala LNG im. Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu.

Doświadczenie w tym zakresie zdobyte przez spółki LOTOS Asfalt i PGNiG Obrót Detaliczny, które wcześniej m.in. na terenie obu ww. stoczni dzięki realizowanym przez nie projektom przeprowadziły ponad 30 operacji tankowania paliwem LNG (z autocysterny do statku), obecnie pozwala im na rozwijanie takiej usługi na rynku komercyjnym.

Wieloletnie doświadczenie stoczni z grupy Remontowa Holding w zakresie projektowania, budowy, przebudów i proekologicznych modernizacji układów napędowych statków do zasilania czystymi paliwami czynią z nich najlepszego kandydata do budowy dużych i nowoczesnych promów pasażersko-samochodowych także dla polskich armatorów.

Reklama
Reklama

- Dodatek informacyjno-promocyjny przygotowany przez portalmorski.pl.

Biznes
Hyundai w ogniu napięć USA–Korea Płd. Fabryka w Georgii opóźniona przez akcję służb
Biznes
Zakupy systemów antydronowych, kłopoty niemieckiego eksportu i decyzja EBC
Biznes
Prezes Totalizatora Sportowego: Jest silne lobby, które chce znieść monopol państwa
Biznes
Elon Musk nie jest już najbogatszym człowiekiem świata. Jest nowy król bogactwa
Biznes
Rosyjskie drony nad Polską, strategia rozwoju do 2035 i IPO Smyka
Reklama
Reklama