Agros Nova rzuca wyzwanie Horteksowi

Rośnie konkurencja na rynku mrożonek. Właściciel marki Łowicz rozpoczyna produkcję mrożonej żywności – dowiedziała się „Rz”. Gra toczy się o 390 mln zł rocznie

Publikacja: 07.07.2008 04:12

Agros Nova rzuca wyzwanie Horteksowi

Foto: Rzeczpospolita

Mrożonki Agros Nova zadebiutują w sklepach jesienią tego roku. Firma tworzy już dla nich oddzielny dział sprzedaży. Pod koniec sierpnia zdecyduje natomiast, od których produktów zacznie zdobywanie nowego dla siebie rynku. Do wyboru ma m.in. mieszanki warzywne, zupy oraz dania gotowe. Wiadomo, że swoje mrożonki będzie oferować pod marką Łowicz, z którą osiągnęła już pozycję lidera na rynku sosów w słoikach (40 proc. rynku) i trzecie miejsce wśród producentów dań gotowych.

Agros Nova, której przychody mogą w tym roku sięgnąć ok. 950 mln zł, daje sobie trzy lata na zdobycie około 20 proc. krajowego rynku mrożonek, co mogłoby jej dać drugie miejsce. Na realizację całego projektu zamierza wydać około 50 mln zł, z czego blisko 30 mln zł przeznaczy na marketing i promocję.

49,7 mln kg mrożonek z warzyw i owoców kupili Polacy w 2007 r.

Największym konkurentem Agros Novej będzie Hortex, z którym spółka rywalizuje już o wpływy ze sprzedaży soków. Do Horteksu należy obecnie ok. 60 proc. rynku mrożonek. Firma ze spokojem podchodzi do kolejnych debiutów na nim. – Nadal jest miejsce dla producentów, którzy będą oferować wyroby wysokiej jakości po atrakcyjnej cenie. Dotyczy to zarówno firm sprzedających pod swoją marką, jak i wytwarzających dla sieci handlowych – uważa Tomasz Kurpisz, prezes Hortex Holding.

Przedstawiciele branży uważają, że osiągnięcie sukcesu przez nową markę może być trudne. – Na rynku panuje duża konkurencja. Przez ostatnie lata silną pozycję zdobyło na nim tylko kilka firm – mówi Paweł Garbacki, zastępca dyrektora ds. handlu w firmie Hortino, wiceliderze branży, do którego należy marka Poltino.

– Barierą dla chcących zaistnieć na rynku jest sezonowość sprzedaży, ograniczona pojemność zamrażarek w sklepach, a także wciąż mała wiedza konsumentów na temat właściwości mrożonek – dodaje Agata Zielińska, rzecznik firmy Frosta.

Agros Nova jest spokojna o swój debiut. Produkując dżemy, soki i przetwory, zdobyła duże doświadczenie w skupie i przetwarzaniu owoców i warzyw. Obecnie należy do firm, które skupują ich w Polsce najwięcej. Nie musi także na razie inwestować w urządzenia do chłodzenia, ponieważ już od dawna wykorzystuje je do przechowywania półproduktów.

Firma nie weszłaby na rynek mrożonek, gdyby nie jego potencjał. Według firmy badawczej MEMRB w 2007 r. Polacy wydali niemal 390 mln zł na mrożonki z warzyw i owoców, czyli o 11,4 proc. więcej niż rok wcześniej. – Spożycie mrożonych warzyw i owoców będzie rosło. W Polsce wynosi na osobę 2,5 kg, w Europie Zachodniej 8 – 15 kg – mówi Radosław Drzewiecki, dyrektor ds. handlu Globus Polska.

Robert Niewiadomski - prezes Agros Novej

Rz: Jaka jest strategia Agros Novej?

Robert Niewiadomski: Aby ograniczyć ryzyko i w dalszym ciągu dynamicznie się rozwijać, dywersyfikujemy naszą działalność. Rozszerzyliśmy ją na trzy biznesowe filary: soki, potrawy gotowe oraz przetwory warzywne i owocowe. Te dwa zamierzamy rozwijać pod marką Łowicz. Chcemy, aby w ciągu kilku lat stała się ona jedną z największych marek żywnościowych w Polsce.

Czy soki przestaną mieć największy udział w przychodach firmy?

Planujemy, by za trzy lata pozycję dominującą miały potrawy gotowe i tradycyjne przetwory. Bardziej od agresywnej walki o każdy procent rynku soków, nektarów i napojów – która ma w dużej mierze wymiar ambicjonalny – zależy nam na rozwijaniu sprzedaży produktów bardziej zyskownych. Dlatego w 2008 r. wprowadziliśmy narynek m.in. soki warzywne Fortuna WW+, które mają już pozycję lidera w tej kategorii. Rosnące zyski chcemy reinwestować w najbardziej dynamiczne rynki spożywcze, np. w potrawy gotowe.

Czy Sonda rozważa sprzedaż części udziałów Agros Novej?

Zgłasza się do nas wiele funduszy inwestycyjnych zainteresowanych współpracą, ale my nie potrzebujemy kapitału do finansowania bieżących projektów. Zdecydujemy się na sprzedaż mniejszościowego pakietu jedynie w razie finalizowania dużego przejęcia, a takie mamy w planach.

Mrożonki Agros Nova zadebiutują w sklepach jesienią tego roku. Firma tworzy już dla nich oddzielny dział sprzedaży. Pod koniec sierpnia zdecyduje natomiast, od których produktów zacznie zdobywanie nowego dla siebie rynku. Do wyboru ma m.in. mieszanki warzywne, zupy oraz dania gotowe. Wiadomo, że swoje mrożonki będzie oferować pod marką Łowicz, z którą osiągnęła już pozycję lidera na rynku sosów w słoikach (40 proc. rynku) i trzecie miejsce wśród producentów dań gotowych.

Pozostało 88% artykułu
Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Biznes
BCC For The Future już na stałe zagości w kalendarzach biznesowych w Polsce
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polskie firmy kontra chińska konkurencja, miliardy na transformację energetyczną
Biznes
Spółka Srebrna z rekordowymi przychodami. Wśród wydatków tysiące na karmę dla kotów
Biznes
Prezes Totalizatora Sportowego odwołany ze stanowiska