Fakro oskarża Veluksa

Duński producent okien blokuje nam dostęp do rynku – uważa polska spółka. O zbadanie sprawy Fakro zwróciło się do Komisji Europejskiej. To pierwszy taki przypadek w historii

Publikacja: 08.07.2008 05:38

Fakro oskarża Veluksa

Foto: fakro.pl

Spółka z Nowego Sącza – największy producent okien dachowych w Polsce oraz wicelider globalnego rynku wartego ok. 2,5 mld euro – uważa, że światowy gracz numer jeden Velux utrudnia jej rozwój w Europie Zachodniej. Swoje udziały w rynku unijnym Polacy szacują na 5 proc., podczas gdy w Rosji udało im się zdobyć ok. 45 proc. rynku. O sprawie napisał „Financial Times”.

Słabe wyniki Fakro w Wielkiej Brytanii, Niemczech i Holandii są – zdaniem zarządu firmy – efektem działań podejmowanych przez Velux. Jednym z nich są korzyści finansowe dla dystrybutorów, które sprawiają, że nie opłaca się im oferować okien polskiej firmy. Dostają rabaty za posiadanie okien Velux w magazynach. Im więcej produktów tej firmy, tym rabat jest większy.

Velux nie zgadza się z zarzutami Fakro. – Mając wiodącą pozycję w Europie, zawsze przywiązywaliśmy ogromną wagę do przestrzegania wszelkich przepisów i regulacji prawnych – wyjaśnia „Rz” Lidia Mikołajczyk-Gmur, dyrektor generalny Velux Polska. Zapowiada także, że firma przekaże wyjaśnienia europejskim organom antymonopolowym.

Fakro jest jedną z pierwszych firm z nowych państw członkowskich Unii Europejskiej, które wystąpiły do Komisji o wszczęcie postępowania antymonopolowego przeciw konkurentowi z Europy Zachodniej. William Echikson z kancelarii Avisa Partners z Brukseli, która reprezentuje Fakro, mówi „Rz”, że przepisy nie określają terminu, w którym Komisja Europejska musi wydać postanowienie w sprawach antymonopolowych. Z naszych informacji wynika, że prawnicy Fakro robią wszystko, aby Komisja zajęła się wnioskiem spółki jeszcze w tym miesiącu, zanim urzędnicy unijni wybiorą się na urlopy. Jeśli przychylą się oni do skargi Fakro, duńskiej firmie grożą wysokie kary.

Dwa lata temu postępowanie dotyczące polskiego rynku okien dachowych prowadził Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Trwało blisko rok. Skontrolowano m.in. firmy Velux i Fakro. Urząd nie znalazł jednak podstaw do wszczęcia postępowania. Wyniki analiz UOKiK przekazał Komisji Europejskiej.

Andrzej Marcinkowski, współwłaściciel Firmy Budowlanej Jarkom z Wielunia sprzedającej wyroby Fakro i Veluksa, twierdzi, że na polskim rynku obie firmy nie stosują żadnych sztuczek wobec pośredników. Dystrybutorzy, którzy mają obie marki, nie są gorzej traktowani przez handlowców. Ale nie są też traktowani lepiej, czyli nie dostają większych rabatów, choć Fakro ogólnie stosuje nieco więcej zniżek, a Velux utrzymuje ceny.

Także inni dystrybutorzy potwierdzają, że w przypadku obu firm nie ma nieczystych gier. Zdarzają się często u sprzedawców innych wyrobów, np. drzwi czy okien plastikowych.

Najwięksi gracze na rynku – Veluxi Fakro – rywalizują ze sobą elegancko, trzymając się zasad, czego niemożna powiedzieć o innych producentach stolarki. Bierze się to z tego, że producentów okien dachowych nie ma zbyt wielu – w kraju sprzedaje je zaledwie kilka renomowanych firm. Inne okna oferuje ponad 3 tys. producentów ostro konkurujących o klienta.

W mojej ocenie sprzedaż stolarki będzie stabilnie rosła, bo mimo przejściowych spadków tempa trwa koniunktura w budownictwie. W Polsce wciąż jeszcze kilkadziesiąt milionów okien w starszym budownictwie czeka na wymianę.

Spółka z Nowego Sącza – największy producent okien dachowych w Polsce oraz wicelider globalnego rynku wartego ok. 2,5 mld euro – uważa, że światowy gracz numer jeden Velux utrudnia jej rozwój w Europie Zachodniej. Swoje udziały w rynku unijnym Polacy szacują na 5 proc., podczas gdy w Rosji udało im się zdobyć ok. 45 proc. rynku. O sprawie napisał „Financial Times”.

Słabe wyniki Fakro w Wielkiej Brytanii, Niemczech i Holandii są – zdaniem zarządu firmy – efektem działań podejmowanych przez Velux. Jednym z nich są korzyści finansowe dla dystrybutorów, które sprawiają, że nie opłaca się im oferować okien polskiej firmy. Dostają rabaty za posiadanie okien Velux w magazynach. Im więcej produktów tej firmy, tym rabat jest większy.

Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Biznes
Spór o władzę w Polsat Plus w świetle kamerek
Biznes
Zużyta odzież to zasób
Biznes
Synowie Solorza odwoływani. Jest stanowisko dzieci
Biznes
Rosja nie potrafi zastąpić zachodniego oprogramowania własnym. Fiasko programu Kremla