Reklama

Wedel: Wyzwania to motywacja do zmian

Nadchodzący rok jawi się jako pełen niepewności i znaków zapytania, lecz także szans i ambitnych planów. Nie zmieni się tylko jedno – ciągle będziemy walczyć o podniebienia klientów - pisze Maciej Herman, Dyrektor Zarządzający LOTTE Wedel.

Aktualizacja: 27.12.2018 07:53 Publikacja: 27.12.2018 06:40

Wedel chce zaskakiwać innowacjami i nowymi formatami

Wedel chce zaskakiwać innowacjami i nowymi formatami

Foto: materiały prasowe

Materiał partnera

Podsumowując mijający rok, nie możemy pominąć trendów, które warunkują kierunki rozwoju oraz kondycję całej branży.

Wśród nich znajduje się między innymi premiumizacja, zgodnie z nią kupujący są gotowi zapłacić więcej za produkty wysokiej jakości, w eleganckim opakowaniu o atrakcyjnym designie, z gwarancją wyjątkowych doświadczeń, tzw. product experience. Przewidujemy, że ten trend przyczyni się do powstania nowej kategorii – ultra premium.

Dużym wyzwaniem pozostają dla nas rosnące wymagania konsumentów, którzy nie tylko chcą być zaskakiwani nowościami przy sklepowej półce, ale także stając się coraz bardziej świadomi, oczekują łatwego dostępu do informacji o produkcie, jego składzie i właściwościach. Etykiety produktów muszą więc być coraz bardziej przejrzyste, opakowania wygodniejsze, zarówno przy otwieraniu, jak i przechowywaniu.

W tendencję tę wpisuje się również tzw. downsizing, czyli zmniejszanie porcji produktów, aby konsumenci mogli cieszyć się nimi przy wszelkich codziennych aktywnościach.

Reklama
Reklama

Widoczna jest także moda na fit czy health and wellness, to właśnie w niej upatrujemy przyczyny dwucyfrowej dynamiki wzrostu, którą z roku na rok osiąga niewielki jeszcze segment zdrowych batonów.

Ponadto w związku z dużą sezonowością tegoroczne upały przyczyniły się do spadku dynamiki całego rynku czekolady (z 7–8 proc. w skali roku na 1–2 proc.). Zmiany klimatyczne są niebezpieczne dla naszej branży również ze względu na wpływ na ceny surowców, czyli kakao czy orzechy. W tym roku zmagaliśmy się także ze skaczącymi cenami mleka, masła i jajek.

Czas na nowe smaki

Rok 2019 to czas, który jawi się jako pełen niepewności i znaków zapytania, a przez kryzys ogólnoświatowy i załamanie się konsumpcji na pewno czeka nas jeszcze więcej wyzwań niż dotychczas. Widać wyraźne zachwianie na rynku pracy ze względu na spodziewaną decyzję niemieckich władz o otwarciu na pracowników z Ukrainy. Już teraz stawiamy czoła sytuacji, gdy o pracowników jest coraz trudniej, dlatego ta prognoza jest dla nas, producentów, szczególnie niepokojąca.

W przyszłym roku wszyscy odczuwać będziemy z pewnością skutki wprowadzenia zakazu handlu w niedzielę. To rozwiązanie zdecydowanie uderzyło w polski biznes i zmusza producentów do poszukiwania alternatywnych dróg rozwoju (np. nowe kierunki eksportowe).

Ze względu na dojrzałość polskiego rynku nie przewidujemy w przyszłym roku gwałtownych zwyżek czy spadków, a także pojawienia się nowych dużych graczy. Ci kluczowi będą natomiast zmuszeni ponownie mierzyć się w wyścigu o podniebienia (i portfele) konsumentów, zaskakując innowacjami produktowymi, nowymi formatami i wariantami smakowymi. Nowe produkty przeciętnie generują połowę wzrostu sprzedaży całej kategorii słodyczy.

Szansa w e-handlu i technologiach

Szans na kolejne miesiące upatruję m.in. w rozwoju nowych technologii oraz digitalizacji, dzięki którym możliwe będzie zwiększanie efektywności procesów i co za tym idzie całego biznesu. Duży potencjał widzę też w sektorze e-commerce, który co prawda w Polsce nie jest jeszcze bardzo istotny, ale z pewnością będzie zyskiwał na znaczeniu.

Reklama
Reklama

Żyjemy w bardzo nieprzewidywalnym świecie, pełnym niewiadomych. Jednym z największych wyzwań dla przedsiębiorstwa jest więc elastyczność, większa otwartość na podejmowanie ryzyka i testowanie nowych rozwiązań. Pomimo licznych przeciwności, optymistycznie patrzymy w przyszłość i pamiętamy o fundamencie naszej działalności biznesowej, jakim jest dostarczanie konsumentom produktów najwyższej jakości, budząc w nich dziecięcą radość.

Biznes
Hyundai w ogniu napięć USA–Korea Płd. Fabryka w Georgii opóźniona przez akcję służb
Biznes
Zakupy systemów antydronowych, kłopoty niemieckiego eksportu i decyzja EBC
Biznes
Prezes Totalizatora Sportowego: Jest silne lobby, które chce znieść monopol państwa
Biznes
Elon Musk nie jest już najbogatszym człowiekiem świata. Jest nowy król bogactwa
Biznes
Rosyjskie drony nad Polską, strategia rozwoju do 2035 i IPO Smyka
Reklama
Reklama