Najważniejsze są pierwsze tygodnie współpracy

Choć firmy outsourcingowe twierdzą, że ich usługi dają nawet 30 – 40-proc. obniżkę kosztów, to czasem potrzeba na to kilku lat

Publikacja: 23.06.2010 02:59

Firmy najbardziej obawiają sie utraty kontroli nad wydzielonym na zewnątrz biznesem. Zdaniem ekspert

Firmy najbardziej obawiają sie utraty kontroli nad wydzielonym na zewnątrz biznesem. Zdaniem ekspertów może temu zapobiec staranny dobór dostawcy, dobrze przygotowana umowa i wyznaczenie w firmie osoby, która będzie organizowała współpracę.

Foto: Rzeczpospolita

Brak kontroli nad procesem, obniżenie jakości usług oraz bezpieczeństwa informacji – to trzy najpoważniejsze zagrożenia outsourcingu, jakie wymieniają eksperci od bezpieczeństwa procesów biznesowych. Do tego dochodzi przerwanie dostaw i konflikt kulturowy między firmami.

Nic więc dziwnego, że – jak wynika z raportu Conference Board i Accenture – 28 proc. dużych spółek przejęło z powrotem w całości lub części zadania zlecone wcześniej na zewnątrz. Niekiedy był to efekt strategicznych zmian w firmie, ale często decydowały o tym negatywne doświadczenia we współpracy.

Badani dyrektorzy przyznali, że zwykle potrzeba 6 – 18 miesięcy, by się upewnić, czy decyzja o outsourcingu była właściwa, czy spełniła swój cel związany z oszczędnościami i usprawnieniem działalności. O ile 85 proc. badanych firm, przenosząc jakieś funkcje na zewnątrz, stawiało sobie za cel obniżkę kosztów, o tyle w pierwszym roku osiągnęło ją 63 proc.

– Opłacalność outsourcingu najlepiej oceniać w perspektywie kilku lat – podkreśla Monika Kłos, autorka książki „Outsourcing w polskich przedsiębiorstwach”. Według niej kluczem do sukcesu w tej współpracy jest dokładna analiza stałych i zmiennych kosztów działalności, którą firma zamierza zlecać na zewnątrz. – Największą bolączką firm chcących skorzystać z outsourcingu jest to, że nie potrafią precyzyjnie rozdzielić kosztów stałych i zmiennych. Bez tego trudno o rzetelną ocenę opłacalności zewnętrznych usług – wyjaśnia Monika Kłos. Jej zdaniem najlepiej analizę kosztów i opłacalności outsourcingu opracuje specjalnie do tego powołany zespół projektowy.

Powinny znaleźć się w nim osoby z kierownictwa firmy mające dużą wiedzę o jej kosztach, pracownicy księgowości, produkcji oraz ekspert z zewnątrz z doświadczeniem w takich projektach. Tymczasem, jak wynika z badań Instytutu Ipsos trzy czwarte firm nie ma kadry przygotowanej do zarządzania kolejnymi etapami projektu.

– Firmy mylą niekiedy outsourcing ze zleceniem – podpisują umowę i uważają, że teraz wszystko załatwi dostawca. Zapominają, że outsourcing to współpraca, i to zwykle na długo – podkreśla Monika Kłos. Dodaje, że warto też do zespołu projektowego włączyć przedstawiciela załogi. Może to pomóc zmniejszyć wewnętrzny opór przed zmianą, który jest jedną z największych barier rozwoju outsourcingu.

Zarówno eksperci, jak i przedstawiciele branży ostrzegają przed pułapką, w jaką można wpaść, gdy podstawowym kryterium w wyborze dostawcy usług jest cena. Warto dokładnie sprawdzić partnera, jego doświadczenie i referencje, a wcześniej zrobić rozeznanie rynku.

– Zdarza się, że wracają do nas klienci, którzy ograniczając koszty, wybrali taniego dostawcę usług. Do powrotu zwykle skłaniają ich problemy; pół biedy, jeśli dotyczą aspektów księgowych i sprawozdań finansowych, ale zdecydowanie gorzej gdy są spowodowane błędami w kwestiach podatkowych, co się często wiąże z sankcjami – twierdzi Monika Nowecka, partner i dyrektor zarządzający w Mazars.

Krystian Bestry, dyrektor zarządzający Infosys BPO Poland, podczas wiosennej konferencji Fundacji Instytut Outsourcingu ostrzegał przed ofertami, które zawierają zbyt optymistyczne kalkulacje i zaniżają koszt bardziej skomplikowanych usług; w rezultacie dostawca albo obniża jakość, albo popada w kłopoty i przerywa dostawę.

Dlatego tak ważna w outsourcingu jest dobra umowa, która szczegółowo określi warunki współpracy w tym zasady kontroli jakości i wynagradzania oraz poufności. Obok dobrej umowy kluczowy jest etap wdrażania usługi. – To wtedy można wychwycić potencjalne problemy i zapobiec ich eskalacji. Potem może być już trudniej o korekty – ostrzegał podczas konferencji FIO Dominik Łabiński z ArchiDoc.

Brak kontroli nad procesem, obniżenie jakości usług oraz bezpieczeństwa informacji – to trzy najpoważniejsze zagrożenia outsourcingu, jakie wymieniają eksperci od bezpieczeństwa procesów biznesowych. Do tego dochodzi przerwanie dostaw i konflikt kulturowy między firmami.

Nic więc dziwnego, że – jak wynika z raportu Conference Board i Accenture – 28 proc. dużych spółek przejęło z powrotem w całości lub części zadania zlecone wcześniej na zewnątrz. Niekiedy był to efekt strategicznych zmian w firmie, ale często decydowały o tym negatywne doświadczenia we współpracy.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca