Andersa: zagrożenie

Kolejarze obiecują oddać perony Dworca Gdańskiego i tunel na Żoliborz przed Gwiazdką. Drogowcy ścigają się z czasem na wiadukcie na Andersa. Czy prace opóźnią się do wiosny?

Publikacja: 09.11.2010 21:21

Dworzec Gdański to plac budowy dla kolejarzy i drogowców. Obok nowych peronów pną się w górę trzy wi

Dworzec Gdański to plac budowy dla kolejarzy i drogowców. Obok nowych peronów pną się w górę trzy wiadukty: dwa drogowe i tramwajowy. Pod ziemią czeka gotowy 170-metrowy tunel na Żoliborz

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz rg Rafał Guz

Od czwartku do godz. 4 w poniedziałek tramwaje nie będą kursowały ul. Słomińskiego między ul. Międzyparkową a rondem „Radosława”. Trasy zmienią linie 1, 16 i 28. Między pl. Hallera a Arkadią będą jeździły autobusy Z-3. Auta pojadą „zawijasem” przez ul. Dawidowskiego. Do poniedziałku tramwajarze mają odtworzyć dwa tory i zbudować nową trakcję, a także odbudować jezdnię pod powstającym wiaduktem.

[srodtytul]Grudzień, czyli kwiecień?[/srodtytul]

To kolejny etap wartej 79 mln zł odbudowy trzech wiaduktów – dwóch drogowych i tramwajowego – obok Dworca Gdańskiego. Ten najbliżej peronów miał być otwarty przed 30 października. Miesiąc temu miejski koordynator remontów Wiesław Witek przyznał jednak: „Mamy obsuwę”. Jednocześnie zapowiedział, że pierwszym z wiaduktów pojedziemy przed Gwiazdką.

Tymczasem wczoraj na miejskich stronach internetowych pojawiła się informacja o przedłużeniu zamknięcia Andersa i utrudnieniach na Słomińskiego aż do 31 grudnia.

– W języku miejskich drogowców termin „31 grudnia” należy czytać jako „wiosna przyszłego roku”. Kiedy spadnie śnieg i zetnie mróz, budowa na Andersa się zatrzyma – mówi jeden z urzędników ratusza, zastrzegając anonimowość.

– Do 31 grudnia jest zgoda na zajęcie pasa ruchu, ale to jeszcze o niczym nie świadczy – dowodzi jednak rzecznik miejskiego koordynatora remontów Tomasz Kunert. – Ul. gen. Andersa może zostać otwarta wcześniej. Np. ul. Słomińskiego planujemy poszerzyć do 28 listopada – twierdzi.

Inwestor wylicza, że na wiadukcie zachodnim zabetonowane są wszystkie przęsła, a na dwóch pozostałych – te nad Słomińskiego. W sprawie otwarcia wiaduktu w grudniu nie jest już tak optymistyczny.

– Staramy się, żeby stało się to w tym roku – mówi rzeczniczka Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych Małgorzata Gajewska. – Nie brakuje jednak problemów. Wykonawca natrafił na kilkudziesięcioletnią kanalizację, która nie była naniesiona na żadne mapy – ujawnia.

Urzędnicy przyznają niechętnie, że ich plany może pokrzyżować zima. Ale twierdzą, że tempo i tak jest dobre.

– Wiadukt został rozebrany w kwietniu. Do listopada nad torami kolejowymi powstał nowy – mówi Tomasz Kunert. – Dla porównania: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad budowała wiadukt na Poleczki, czyli „w polu”, prawie rok.

[srodtytul]Kolejarze w tunelu[/srodtytul]

Obok wiaduktu PKP Polskie Linie Kolejowe za 120 mln zł modernizują dwa perony z czterech stacji Warszawa Gdańska i budują 170-metrowe przejście podziemne, które połączy ul. Zajączka na Żoliborzu ze stacją metra Dworzec Gdański i PKP Warszawa Gdańska oraz z ul. Słomińskiego w Śródmieściu. Kolejarze obiecywali, że otworzą je we wrześniu. Nie udało się.

– To będzie nasz prezent gwiazdkowy dla pasażerów – mówi Robert Kuczyński z PKP Polskie Linie Kolejowe. – W tunelu trwają już ostatnie prace wykończeniowe. Przed nami jeszcze odbiory – wyjaśnia.

We wtorek weszliśmy z kolejarzami do tunelu dla pieszych. Przejście wykonane jest w standardzie Metra Warszawskiego (władze stolicy współfinansowały prace i miały wpływ na projekt). Pod ziemią są pochylnie i windy dla niepełnosprawnych, toalety (po stronie Żoliborza i Śródmieścia) oraz galeria handlowa. Nad tunelem powstał parking na 50 aut.

Gotowe są dwa perony – o długości 300 i 400 m – które ciągną się między dwoma wiaduktami: od Andersa do Popiełuszki. Jak planują PKP PLK, będą się tu zatrzymywać pociągi dalekobieżne w czasie remontu po 2012 roku dalekobieżnej linii średnicowej.

Kolejarze najedli się jednak wstydu. Powód? Zanim otworzyli perony, nowe wiaty zostały zniszczone przez grafficiarzy. Dlaczego PKP nie chcą stosować powłok antygraffiti?

– Rozważaliśmy ten wariant, ale to zbyt kosztowne. Poza tym po trzech myciach trzeba znowu nakładać kolejną warstwę. Wolimy raz na jakiś czas zamalowywać bohomazy – deklaruje Robert Kuczyński.

Odwrotnie podchodzi do sprawy Zarząd Dróg Miejskich, który pokrywa powłoką kolejne obiekty na terenie Warszawy, np. filary wiaduktów w al. Prymasa Tysiąclecia i przy Dworcu Centralnym. – Antygraffiti się opłaca – mówią drogowcy.

[ramka]

[b]Święto niepodległości na ulicach:[/b]

W związku z uroczystościami państwowymi 11 listopada nie wolno parkować:

przed Teatrem Wielkim

przed galerią Zachęta

przed Dowództwem Garnizonu Warszawa przy pl. Piłsudskiego 4

na parkingu przy Hotelu Europejskim

na Królewskiej (między Krakowskim Przedmieściem a Marszałkowską)

Tokarzewskiego-Karaszewicza

Ossolińskich

Wierzbowej

Fredry

al. 3 Maja

Traugutta

Jasnej

Sienkiewicza

[b]Tego dnia od godz. 10 do 13.30 zamknięte będą ulice: [/b]

- Królewska (między Krakowskim Przedmieściem a Marszałkowską)

- Wierzbowa

- Moliera

- Focha

- Tokarzewskiego-Karaszewicza

- Ossolińskich

Uwaga, utrudnienia w parkowaniu mogą zacząć się już dzień wcześniej. Trzeba przyglądać się znakom.[/ramka]

[ramka][link=http://blog.zw.com.pl/blog/archives/11653]Dodaj swoją opinię[/link][/ramka]

Biznes
Wojna Izraela z Iranem, TikTok zmienia e-handel, Niemcy twardo o budżecie UE
Biznes
Transformacja energetyczna mądrzej, ale niekoniecznie szybciej
Patronat Rzeczpospolitej
Przedsiębiorcy chcą sprawiedliwego traktowania przez organy podatkowe
Biznes
Jacht oligarchy ze złotym fortepianem idzie pod młotek
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Mesko będzie produkować 250 mln pocisków rocznie