Rynek sprzedaży aut. Koncentracja rynku sprzedaży aut

Polski rynek sprzedaży aut czeka konsolidacja. Znaczące zmiany w strukturze branży zapowiada fuzja dilerów na Pomorzu. Firmy będą zwiększać liczbę marek w salonach

Publikacja: 18.01.2011 07:49

Rynek sprzedaży aut. Koncentracja rynku sprzedaży aut

Foto: Fotorzepa, Piotr Wittman

Rynek dilerów samochodowych czekają duże zmiany. Jeszcze w styczniu ma dojść do spektakularnego połączenia największego na Pomorzu Zachodnim dilera – firmy Euro-Centrum-Tadeusz z czwartą w kraju pod względem liczby sprzedanych aut Grupą Krotoski-Cichy. – To pierwsza transakcja w branży na tak dużą skalę. Rozpoczyna drugi etap koncentracji rynku, w którym będą się łączyć wielcy dilerzy – twierdzi prezes Związku Dealerów Samochodów Marek Konieczny.

Do tej pory na rynku duzi gracze przejmowali małe firmy lub kupowali pojedyncze salony. Ostatnio takich transakcji zaczęło przybywać. Przykładowo w 2010 roku Bemo Motors kupiło od firmy Big Autohandel salon w Warszawie, Grupa PTH (Polmozbyt Toruń Holding) przejęła salon w Lublinie i kolejne dwa w Łodzi, a firma Lellek z południa Polski stała się właścicielem gdańskiego salonu Porsche.

Mimo to polski rynek pozostaje stosunkowo słaby: średnia punktów sprzedaży przypadająca na pierwszych 50 największych firm dilerskich (w sumie jest ich około tysiąca) to zaledwie cztery salony. Tymczasem we Włoszech na liderów rynku przypada ok. 11 salonów, we Francji 20, w Niemczech 21, a w Wielkiej Brytanii 33. – Konsolidacja wzmocni największe firmy. Średnia w granicach sześć – osiem salonów dla pierwszej pięćdziesiątki dilerów w ciągu najbliższych pięciu lat to zupełnie realny wynik – prognozuje Konieczny.

Choć na rynku nowych aut od kilku lat trwa stagnacja, a roczna sprzedaż nie odbiega od poziomu ok. 300 tys. aut, sieć salonów, zwłaszcza największych firm, rośnie. W ubiegłym roku, który zapowiadał się słabo, przybyło ok. 40 nowych punktów. Lider całego rynku – Grupa PGD (3,3 proc. udziału) – otworzył w ubiegłym roku trzy: salony Japan Motors w Dąbrowie Górniczej, Korea Motors w Krakowie oraz Infiniti w Katowicach. W rezultacie łączna sprzedaż PGD przekroczyła 12,3 tys. aut i wzrosła w porównaniu z 2009 rokiem o 17 proc. – Gromadzimy środki z myślą o nowych punktach – zapowiada prezes PGD Wojciech Kordalewski. Nie wyklucza przejęć.

Do koncentracji może przyczynić się uruchamianie w istniejących salonach sprzedaży nowych marek. Centrum Toruńska w Warszawie rozszerzyło ją jeszcze w 2009 roku o trzy nowe: Hyundai, Mitsubishi i Seat. Z kolei katowicki diler – firma MM Cars – w końcu ubiegłego roku do pięciu marek dołożył Jaguara, Land Rovera i Range Rovera. – Zróżnicowanie zwiększa bezpieczeństwo firmy. Jesteśmy bardziej niezależni od promocji producenta – mówi właściciel MM Cars Piotr Mozdyniewicz.

[ramka][srodtytul]>inwestują w serwisy[/srodtytul]

Prognozy sprzedaży samochodów nie są dla dilerów korzystne. Według Instytutu Samar w 2011 roku rynek skurczy się ok. 5 – 10 proc. w porównaniu z rokiem 2010, w którym sprzedano 333 tys. aut. To zmniejszy zyski ze sprzedaży. Dilerzy mogą rekompensować ten spadek większymi przychodami z obsługi: część z nich mocno inwestuje w serwisy i stara się zatrzymać przy sobie tych, którzy już samochody kupili. [/ramka]

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autora

[mail=a.wozniak@rp.pl]a.wozniak@rp.pl[/mail][/i]

Rynek dilerów samochodowych czekają duże zmiany. Jeszcze w styczniu ma dojść do spektakularnego połączenia największego na Pomorzu Zachodnim dilera – firmy Euro-Centrum-Tadeusz z czwartą w kraju pod względem liczby sprzedanych aut Grupą Krotoski-Cichy. – To pierwsza transakcja w branży na tak dużą skalę. Rozpoczyna drugi etap koncentracji rynku, w którym będą się łączyć wielcy dilerzy – twierdzi prezes Związku Dealerów Samochodów Marek Konieczny.

Do tej pory na rynku duzi gracze przejmowali małe firmy lub kupowali pojedyncze salony. Ostatnio takich transakcji zaczęło przybywać. Przykładowo w 2010 roku Bemo Motors kupiło od firmy Big Autohandel salon w Warszawie, Grupa PTH (Polmozbyt Toruń Holding) przejęła salon w Lublinie i kolejne dwa w Łodzi, a firma Lellek z południa Polski stała się właścicielem gdańskiego salonu Porsche.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca