Auto zdradza stylistykę przyszłych modeli japońskiej marki, która odchodzi od współpracy z Fordem, który 3 lata temu był jej głównym udziałowcem. Według zapewnień przedstawicieli Mazdy auto ma nową platformę, która nie części wspólnych z Fordem.

Nowe są także benzynowe silniki, oznaczone Skyactive, z wtryskiem bezpośrednim, turbosprężarkami i niesłychanie wysokim stopniem sprężania, wynoszącym 14:1. Jest on tak wysoki jak w niektórych dieslach starszej generacji.

Takie rozwiązanie zapewnia - według Mazdy - redukcję spalania nawet o 23 procent w stosunku do porównywalnych, dotychczas produkowanych silników. Mazda, która rocznie sprzedaje ok. 2 mln aut nie ma możliwości taniej produkcji modeli elektrycznych lub hybrydowych. Aby zapewnić podobne oszczędności w zużyciu paliwa jak wersje zelektryfikowane, zdecydowała się na ulepszenie klasycznych silników z zapłonem iskrowym, czyli benzynowych.

Docelowo wszystkie modele Mazdy będą wyposażone w oszczędne silniki serii Skyactive. Mazda zakłada, że silniki spalinowe będą głównym źródłem napędu aut przez najbliższe 20 lat.