Lepsze prognozy PKP Cargo

O ok. 20 mln zł, do 80 mln zł, ma się poprawić w tym roku zysk netto spółki, która szykuje się do prywatyzacji

Publikacja: 11.04.2011 04:00

Lepsze prognozy PKP Cargo

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski

 

Zysk PKP Cargo na sprzedaży w tym roku ma wzrosnąć do ok. 120 mln zł. – To obecne szacunki, które jeszcze w I półroczu będą korygowane in plus – mówi „Rz" Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo.

W tym roku wynik spółki ma być trzycyfrowy. – Konieczność aktualizacji planu wynika m.in. z większego niż oczekiwany wzrostu masy obsługiwanych towarów już w I kwartale – wyjaśnia Balczun. Spółka już podwyższyła tegoroczny plan przewozów do ok. 126 mln ton ładunków, ok. 7 mln ton więcej niż w 2010 r. A w rzeczywistości przewozy mogą być jeszcze większe.

PKP Cargo ma jeszcze w tym roku zmienić właściciela. W marcu opublikowano zaproszenie do składania ofert. Sprzedaż pakietu akcji może przynieść Skarbowi Państwa ponad 1,5 mld zł. Spółka jest wyceniana przez rynek na ok. 3 mld zł. Właściciela ma zmienić pakiet 50 proc. plus 1 akcja.

Memoranda pobierają głównie fundusze inwestycyjne, wśród nich największe w Europie. O zakupie naszego przewoźnika mówią też koleje czeskie.

– Jeżeli to inicjatywa czeskiego rządu, który wesprze przewoźnika i da gwarancję na kredyt, by sfinalizować przejęcie, taki scenariusz jest możliwy – mówi Adrian Furgalski, ekspert do spraw transportu. – Nie uda im się jednak zbudować grupy, która byłaby w stanie konkurować z Deutsche Bahn. Na kolejne akwizycje nie będą mieli pieniędzy – dodaje.

PKP Cargo jest drugim pod względem wielkości przewoźnikiem europejskim. Samodzielnie realizuje przewozy za południową i zachodnią granicą kraju. To naturalny kierunek ekspansji firmy. I jak podkreślają eksperci, dużo bardziej naturalnym ruchem byłby zakup kolei czeskich przez PKP Cargo.

Jak mówi Balczun, spółka będzie przywiązywała jeszcze większą wagę do rentowności przewozów. – Rynek kolejowych przewozów towarowych się odbił. W marcu przewieźliśmy 11,5 mln ton ładunków. To więcej niż z reguły w tym miesiącu. Skończyła się też wojna cenowa, która osłabiała wszystkich graczy na rynku. Nikt już nie realizuje przewozów tylko po kosztach – opowiada.

Inwestycje spółki w tym roku mają wynieść 560 mln zł – głównie w remonty i naprawę taboru kolejowego. Firma przeszła gruntowną restrukturyzację. Jeszcze kilka lat temu zatrudniała 45 tys. osób. Po zakończeniu w I kwartale kolejnego programu dobrowolnych odejść zatrudnienie wynosi ok. 25 tys. osób. Tegoroczny program kosztował 60 mln zł i objął 2050 pracowników.

Zmniejszona została też liczba zakładów spółki z 42 do dziesięciu, likwidowane są zbędne punkty utrzymania taboru.

Problemem wciąż są stawki dostępu do torów. – To ok. 30 proc. naszych kosztów. Są nieprzewidywalne. Dopóki nie będzie wiadomo, o ile wzrosną i w jakiej perspektywie, przewoźnikom będzie trudno budować długotrwałe strategie i inwestować – zaznacza Balczun. Jak mówi Andrzej Massel, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej, rząd podjął próbę ustabilizowania tych stawek. W skierowanym do konsultacji wieloletnim programie inwestycyjnym zapowiadany jest wzrost kwoty na utrzymanie linii, co przełożyłoby się na obniżkę opłat przewoźników. W 2012 r. rząd ma dać na ten cel 1,07 mld zł, w 2013 r. już 1,35 mld zł, a  w 2015 r. 1,6 mld zł.

Zysk PKP Cargo na sprzedaży w tym roku ma wzrosnąć do ok. 120 mln zł. – To obecne szacunki, które jeszcze w I półroczu będą korygowane in plus – mówi „Rz" Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo.

W tym roku wynik spółki ma być trzycyfrowy. – Konieczność aktualizacji planu wynika m.in. z większego niż oczekiwany wzrostu masy obsługiwanych towarów już w I kwartale – wyjaśnia Balczun. Spółka już podwyższyła tegoroczny plan przewozów do ok. 126 mln ton ładunków, ok. 7 mln ton więcej niż w 2010 r. A w rzeczywistości przewozy mogą być jeszcze większe.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!