Rynek motocykli dodaje gazu

Największym popytem cieszą się marki japońskie: Yamaha i Honda. Największy wzrost sprzedaży w porównaniu z ubiegłym rokiem odnotowało jednak BMW

Publikacja: 26.04.2011 16:32

Harley-Davidson XR 1200X

Harley-Davidson XR 1200X

Foto: materiały prasowe

Rynek jednośladów po ubiegłorocznym spadku zaczął wreszcie rosnąć. W pierwszym kwartale liczba rejestracji tych pojazdów sięgnęła prawie 22,6 tys. i była o 16 proc. wyższa niż przed rokiem. W sprzedaży samych motocykli, która wzrosła o 12 proc. nastąpiły spore przetasowania: na czoło wysunęły się marki japońskie, a największym wzięciem wśród nowych maszyn od początku roku cieszą się te największe, z silnikami powyżej 750 cm. sześciennych.

Z początku roku zadowolona może być Yamaha. Ta japońska marka, która w ubiegłym roku odnotowała najgłębszy, blisko 26-procentowy spadek sprzedaży, teraz prowadzi w rankingu pierwszych rejestracji z 230 motocyklami. Tuż za nią jest Honda - 161 sztuk, a dopiero potem Romet Motors. Ten potentat polskiego rynku jednośladów, który w ubiegłym roku miał aż 25-procentowy udział w rynku, sprzedał tylko 155 motocykli. To o 63 proc. mniej niż przed rokiem, gdy zarejestrował ich ponad 400. W rezultacie Romet pod względem sprzedaży znalazł się dopiero na trzecim miejscu. Na czwarte natomiast wspięło się BMW ze 141 sprzedanymi motocyklami i wzrostem za pierwszy kwartał o 41 proc.

Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, motocykli dużych, o pojemności powyżej 750 cm3, od początku roku zarejestrowano łącznie 448 sztuk, o 2 proc. więcej niż przed rokiem. Ta grupa jednośladów zdobyła prawie 30-procentowy udział w rynku. Tu liderem jest BMW: - Niemiecki producent przyciągnął klientów rewolucyjnym motocyklem S 1000 RR, a jego powodzenie zwróciło uwagę na inne modele zwłaszcza ludzi młodych - twierdzi redaktor naczelny miesięcznika MotoRmania Piotr Surowiec.

W grupie największych maszyn znaczący, bo 18-procentowy wzrost sprzedaży odnotował także kultowy amerykański producent Harley Davidson. Jedną z ważniejszych przyczyn wzrostu popularności marki okazał się spadek cen.

Wyniki sprzedaży poprawiła także grupa motocykli o pojemności 500-750 cm3: tu liczba rejestracji wyniosła 324 sztuki, co było wynikiem lepszym od ubiegłorocznego o prawie 7 proc. Spadła natomiast sprzedaż najbardziej popularnej w pierwszym kwartale 2010 roku motocykli najmniejszych, do 125 cm3, gdzie wśród marek dominuje Romet. Sprzedano ich 407 sztuk, o ponad 16 proc. mniej niż rok temu.

Reklama
Reklama

Co jest powodem wzrostu rynku? - Przede wszystkim pogoda. W ubiegłym roku sprzedaż została wyhamowana długa zimą - twierdzi szef sprzedaży motocykli w Honda Polska Jakub Rymkiewicz. Ale importerom pomaga także nowa oferta: np. Honda wprowadza na rynek 8 nowych modeli, a ZIPP zwiększa w sprzedaży udział motocykli z większymi silnikami. Branża spodziewa się w tym roku wzrostu całego rynku w granicach 7-10 proc.

Od początku roku bardzo dobrze radzi sobie rynek części i akcesoriów do jednośladów. Inter Cars, jeden z największych importerów w tym segmencie, zwiększył w pierwszym kwartale sprzedaż w granicach 30-40 proc.

 

Rynek jednośladów po ubiegłorocznym spadku zaczął wreszcie rosnąć. W pierwszym kwartale liczba rejestracji tych pojazdów sięgnęła prawie 22,6 tys. i była o 16 proc. wyższa niż przed rokiem. W sprzedaży samych motocykli, która wzrosła o 12 proc. nastąpiły spore przetasowania: na czoło wysunęły się marki japońskie, a największym wzięciem wśród nowych maszyn od początku roku cieszą się te największe, z silnikami powyżej 750 cm. sześciennych.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Reklama
Biznes
Przedsiębiorcy boją się wyższych ceł Trumpa
Biznes
Polak wrócił na Ziemię. Czy wykorzystamy kosmiczną szansę?
Biznes
Ultimatum Trumpa dla Putina, mniej ofert pracy, Bruksela szykuje cła odwetowe
Biznes
Nowy szef Konfederacji Lewiatan: Wyobrażam sobie fuzje organizacji biznesowych
Biznes
Trump straszy UE, Ryanair wraca do Modlina, KE planuje nowe podatki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama