Najniższa oferta warta 1,54 mld zł należąca do konsorcjum firm które utworzyły hiszpańska PolAqua z Dragadosem została odrzucona. Przetarg na budowę dworca, na który Unia Europejska daje 1,2 mld zł został ogłoszony w grudniu 2009 roku. Zgłosiło się 12 firm i konsorcjów w sumie 4 4 przedsiębiorstwa. Wybór pięciu firm, które zostały zaproszone do składania ofert cenowych trwał od kwietnia do listopada 2010 roku. Na pierwotnej liści znajdował się czeski Metrostav, Torpol, konsorcjum Strabagu, Mostostalu i Acciony, hiszpańska PolAqua z Dragadosem i konsorcjum Budimex i Ferrovial Agroman. Po pierwszym proteście Metrostav został zastąpiony przez Hydrobudowę.

PKP PLK oferty w przetargu otworzyła 8 kwietnia. Jednak już trzy dni później sąd Okręgowy w Warszawie stwierdził, że prekwalifikacje powinny zostać przeprowadzone raz jeszcze. To oznaczało wypadnięcie z krótkiej listy Hiszpanów, którzy złożyli najniższą — wartą 1,54 mld zł brutto ofertę.

Do prostemu przeciwko decyzji PKP PLK dołączyło się konsorcjum z Torpolem na czele. Dworzec ma powstać do końca 2014 roku.

Głównym elementem inwestycji będzie nowy dworzec Łódź Fabryczna, którego tory i perony będą położone 16,5 metra pod ziemią, zaś 10,5 metra nad nimi przebiegać będzie sieć podziemnych ulic i część dworca autobusowego. Projekt przewiduje także powstanie tunelu dla prowadzenia ruchu dalekobieżnego, regionalnego, aglomeracyjnego i kolei dużych prędkości. Stacja kolejowa Łódź Fabryczna będzie posiadała cztery perony i osiem torów. Wykonany zostanie również system parkingów dla samochodów „Parkuj i Jedź" oraz parking dla rowerów.