Jak wynika ze stworzonego przez firmę Kaspersky Lab raportu o spamie we wrześniu nieznacznemu spadkowi niechcianych wiadomości towarzyszyło kilka nowych i wyrafinowanych sztuczek socjotechnicznych wykorzystywanych przez spamerów w celu oszukania nieświadomych użytkowników.
Oszuści wykorzystując to, że ostatnio sporo mówi się o drugiej falki kryzysu finansowego rozsyłają oferty udziału w podejrzanych akcjach obiecujących możliwość szybkiego wzbogacenia się, jak również promował usługi prawnicze oraz doradcze. Nie brakowało też wiadomości z kategorii tzw. „oszustw nigeryjskich" oferujących pożyczki na przetrwanie kryzysu.
Podobne taktyki spamerzy stosowali podczas kryzysu we wrześniu 2008 r. Również wtedy niestabilna sytuacja finansowa miała znaczący wpływ na ich działalność.
Pomysłowość cyberprzestępców nie zna granic. W jednym z nowych trików spamerów użytkownik otrzymał wiadomość, która rzekomo pochodziła od McDonald's. Z jej treści dowiadywał się, że wygrał możliwość udziału w ankiecie, za wypełnienie której dostanie 80 dolarów. Po kliknięciu odsyłacza użytkownik trafiał na stronę zawierającą formularz ankiety badającej zadowolenie klienta. Jej wypełnienie i wysłanie wiązało się z przekierowaniem do kolejnego formularza informującego, że w celu otrzymania obiecanych 80 dolarów należy podać kompletne dane dotyczące karty kredytowej. Naturalnie, gdyby użytkownik podał te informacje, zostałyby one prawdopodobnie wykorzystane nie po to, aby zasilić jego konto, ale żeby je wyczyścić.
Inna metoda stanowiła modyfikację taktyki zastosowanej w sierpniu, polegającej na wysłaniu emaila zawierającego zarchiwizowany szkodliwy załącznik przypominający źle zakodowaną krótką oficjalną wiadomość. Spamerzy liczyli na to, że odbiorca nie będzie mógł się oprzeć ciekawości i otworzy załącznik.