Reklama
Rozwiń
Reklama

Miliardowe kary za emisję spalin

Producentom samochodów grożą grzywny w łącznej wysokości 10 mld euro za niedotrzymanie w 2012 r. norm emisji spalin – ostrzegł Europejski Urząd Środowiska EEA

Publikacja: 21.12.2011 14:48

Miliardowe kary za emisję spalin

Foto: Bloomberg

- Jeśli producenci nie wprowadzą dalszych ulepszeń w nowych pojazdach w zakresie sprawności emisji spalin w latach 2010-12, to mogą im grozić łączne grzywny do 10 mld euro – stwierdza komunikat urzędu z siedzibą w Kopenhadze. Producenci zwłaszcza dużych samochodów narażają się na kary pieniężne, jeśli nie dostosują się do dyrektywy o zmniejszeniu emisji CO2, głównego gazu cieplarnianego.

Dla całej branży Bruksela założyła średni poziom emisji 130 g CO2 na kilometr w nowym samochodzie osobowym. To jest założenie zbiorcze, wiec producenci mają własne cele ustalone na podstawie średniej emisji ich floty modeli.

Od 2012 r. 65 proc. nowych samochodów rejestrowanych w Unii po raz pierwszy musi spełnić poziom 30 g/km. Rok później ich proporcja wzrośnie do 75 proc., w 2014 r. do 80 proc. i w 2015 do 100 proc.

Według stanu na 2010 r. 32 firm reprezentujących 80 proc. nowo rejestrowanych aut spełniło wymóg dla 2012 r. Przodują Toyota, przed Renaultem i PSA Peugeot Citroen; tej trójce brakuje od 1 do 5 gramów spalin, aby spełnić normę dla 2015 r.

Zapóźnieni są Daimler, Skoda, GM-Daewoo, Nissan, Mazda i Dacia.

Reklama
Reklama

- Dziś ludzie korzystają z różnych rodzajów transportu, ale samochody stanowią nadal dużą część w codziennym życiu – stwierdziła dyrektor generalna EEA, Jacqueline McGlade. – Dane wskazują, że większość producentów spełniła już indywidualne progi na 2012 r. Kilku innych musi nadal realizować obecną tendencję poprawiania sprawności z roku na rok – dodała.

Unijna dyrektywa przewiduje elastyczność wobec producentów samochodów, którzy wprowadzają na rynek pojazdy z bardzo małą emisją CO2 (poniżej 50 g/km), produkują pojazdy napędzane biopaliwem E85 albo którzy wykorzystują eksperymentalną technologię redukowania tego gazu.

Transport drogowy w Europie emituje 17,5 proc. wszystkich gazów wywołujących efekt cieplarniany. Ich emisja zwiększyła się o 23 proc. w latach 1900 - 2009 r. – ocenia EEA. W 2010 r. średnia emisja  nowych samochodów w 27 krajach UE wynosiła 140,3  g/km. Do roku 2020 wartość ta ma spaść poniżej 95 gramów.

- Jeśli producenci nie wprowadzą dalszych ulepszeń w nowych pojazdach w zakresie sprawności emisji spalin w latach 2010-12, to mogą im grozić łączne grzywny do 10 mld euro – stwierdza komunikat urzędu z siedzibą w Kopenhadze. Producenci zwłaszcza dużych samochodów narażają się na kary pieniężne, jeśli nie dostosują się do dyrektywy o zmniejszeniu emisji CO2, głównego gazu cieplarnianego.

Dla całej branży Bruksela założyła średni poziom emisji 130 g CO2 na kilometr w nowym samochodzie osobowym. To jest założenie zbiorcze, wiec producenci mają własne cele ustalone na podstawie średniej emisji ich floty modeli.

Reklama
Biznes
Biznes potrzebuje imigrantów, Shein pod ostrzałem Francji, Trump pomnaża majątek
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Biznes
Zachodnie koncerny znów rejestrują swoje marki w Rosji. Dlaczego to robią?
Biznes
Miało być bezpiecznie, będzie oszczędnie. Rząd majstruje przy cyberbezpieczeństwie
Biznes
Google inwestuje w Niemczech. Dobra wiadomość dla niemieckiego rządu
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Biznes
Nowy cel klimatyczny UE, obniżka stóp i kłopoty handlu
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama