Miliardowe kary za emisję spalin

Producentom samochodów grożą grzywny w łącznej wysokości 10 mld euro za niedotrzymanie w 2012 r. norm emisji spalin – ostrzegł Europejski Urząd Środowiska EEA

Publikacja: 21.12.2011 14:48

Miliardowe kary za emisję spalin

Foto: Bloomberg

- Jeśli producenci nie wprowadzą dalszych ulepszeń w nowych pojazdach w zakresie sprawności emisji spalin w latach 2010-12, to mogą im grozić łączne grzywny do 10 mld euro – stwierdza komunikat urzędu z siedzibą w Kopenhadze. Producenci zwłaszcza dużych samochodów narażają się na kary pieniężne, jeśli nie dostosują się do dyrektywy o zmniejszeniu emisji CO2, głównego gazu cieplarnianego.

Dla całej branży Bruksela założyła średni poziom emisji 130 g CO2 na kilometr w nowym samochodzie osobowym. To jest założenie zbiorcze, wiec producenci mają własne cele ustalone na podstawie średniej emisji ich floty modeli.

Od 2012 r. 65 proc. nowych samochodów rejestrowanych w Unii po raz pierwszy musi spełnić poziom 30 g/km. Rok później ich proporcja wzrośnie do 75 proc., w 2014 r. do 80 proc. i w 2015 do 100 proc.

Według stanu na 2010 r. 32 firm reprezentujących 80 proc. nowo rejestrowanych aut spełniło wymóg dla 2012 r. Przodują Toyota, przed Renaultem i PSA Peugeot Citroen; tej trójce brakuje od 1 do 5 gramów spalin, aby spełnić normę dla 2015 r.

Zapóźnieni są Daimler, Skoda, GM-Daewoo, Nissan, Mazda i Dacia.

- Dziś ludzie korzystają z różnych rodzajów transportu, ale samochody stanowią nadal dużą część w codziennym życiu – stwierdziła dyrektor generalna EEA, Jacqueline McGlade. – Dane wskazują, że większość producentów spełniła już indywidualne progi na 2012 r. Kilku innych musi nadal realizować obecną tendencję poprawiania sprawności z roku na rok – dodała.

Unijna dyrektywa przewiduje elastyczność wobec producentów samochodów, którzy wprowadzają na rynek pojazdy z bardzo małą emisją CO2 (poniżej 50 g/km), produkują pojazdy napędzane biopaliwem E85 albo którzy wykorzystują eksperymentalną technologię redukowania tego gazu.

Transport drogowy w Europie emituje 17,5 proc. wszystkich gazów wywołujących efekt cieplarniany. Ich emisja zwiększyła się o 23 proc. w latach 1900 - 2009 r. – ocenia EEA. W 2010 r. średnia emisja  nowych samochodów w 27 krajach UE wynosiła 140,3  g/km. Do roku 2020 wartość ta ma spaść poniżej 95 gramów.

Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Biznes
Ogromna inwestycja Microsoftu w Europie. Koncern składa obietnicę
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne