Elektronika na lekkim plusie

Sprze­daż sprzę­tu w 2011 r. wzro­sła do 22,8 mld zł. To naj­lep­szy wy­nik bran­ży od 2008 roku i to po­mi­mo spad­ku cen wie­lu produktów. Naj­szyb­ciej ro­śnie popyt na smartfo­ny oraz de­ko­de­ry do od­bio­ru cy­fro­wej te­le­wi­zji. Tegoroczne obroty podbije Euro 2012

Publikacja: 16.02.2012 02:24

Elektronika na lekkim plusie

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz rg Rafał Guz

Red

Zmiana trendu była możliwa dzięki dobremu IV kwartałowi. Bo choć po­przed­ni rok dla pro­du­cen­tów oraz sprze­daw­ców sprzę­tu elektronicznego za­czął się do­brze (ob­ro­ty ro­sły o kil­ka pro­cent), to potem sy­tu­acja się po­gar­sza­ła (po lip­cu sprze­daż spa­da­ła o po­nad 6 proc.). Dzię­ki do­brym wy­ni­kom ostat­nie­go kwar­ta­łu ry­nek w po­rów­na­niu z 2010 r. zy­skał war­to­ścio­wo 1,7 proc. Jesz­cze kil­ka mie­się­cy te­mu ma­ło kto ta­kie­go wy­ni­ku mógł się spo­dzie­wać.

W uję­ciu ilo­ścio­wym da­ne dla wie­lu ka­te­go­rii są jesz­cze lep­sze, po­nie­waż spa­da­ły ce­ny. W przy­pad­ku du­że­go sprzę­tu AGD o ok. 5 proc., ta­nia­ły tak­że te­le­wi­zo­ry. Jed­nak mi­mo to oby­dwie ka­te­go­rie za­no­to­wa­ły wzrost sprze­da­ży od­po­wied­nio o 3 oraz 6,3 proc. Naj­moc­niej zy­sku­ją smart­fo­ny, któ­rych sprze­daż by­ła o 73,2 proc. wyż­sza niż w 2010 r. Nie­wie­le mniej, bo o 51,2 proc., wzro­sła sprze­daż de­ko­de­rów do od­bio­ru te­le­wi­zji cy­fro­wej. Za­po­wia­da­ne od 31 lip­ca 2013 r. wy­łą­cze­nie sy­gna­łu ana­lo­go­we­go tak­że w tym ro­ku na­pę­dzi ich sprze­daż, po­dob­nie jak te­le­wi­zo­rów wy­po­sa­żo­nych w de­ko­der.

To tyl­ko je­den z po­wo­dów, aby ry­nek tak­że w 2012 r. za­sko­czył po­zy­tyw­ny­mi wy­ni­ka­mi. – Te­le­wi­zo­ry oraz smart­fo­ny to mo­to­ry roz­wo­ju ryn­ku. Do Eu­ro 2012 ko­rzyst­ny trend po­wi­nien się ­utrzy­mać. Co bę­dzie póź­niej, za­le­ży od sy­tu­acji makro­eko­no­micz­nej. Na ra­zie opty­mizm kon­su­men­tów ro­śnie – mó­wi To­masz Wawsz­czyk, dy­rek­tor za­ku­pów sie­ci Sa­turn.

– W 2012 ro­ku Po­la­cy ku­pią ok. 2,1 mln te­le­wi­zo­rów. Do­mi­nu­ją­cą tech­no­lo­gią po­zo­sta­ną mo­de­le LED z po­nad 60-proc. udzia­łem w sprze­da­ży, na­stęp­nie tań­sze LCD oraz te­le­wi­zo­ry pla­zmo­we, któ­rych udział wy­no­si po­ni­żej 10 proc. – mó­wi Grze­gorz Sta­nisz z Sam­sung Elec­tro­nics Pol­ska.

Wciąż są też ka­te­go­rie, któ­rych sprze­daż spa­da na­wet o po­nad 10 proc., jak sprzęt au­dio, od­twa­rza­cze MP3 czy DVD. Nie naj­le­piej pre­zen­tu­ją się wy­ni­ki sprze­da­ży kom­pu­te­rów oso­bi­stych. Fir­ma IDC prze­ka­za­ła „Rz" naj­now­sze da­ne, we­dle któ­rych Po­la­cy ku­pi­li ich 3,2 mln sztuk, o bli­sko 3 proc. mniej niż w 2010 r.

– Do spad­ku przy­czy­ni­ły się nie­sta­bil­na sy­tu­acja w go­spo­dar­ce eu­ro­pej­skiej, ne­ga­tyw­ne tren­dy na ryn­ku pra­cy i nie­ko­rzyst­ny kurs wy­mia­ny zło­tów­ki prze­kła­da­ją­cy się na wzrost cen – twier­dzi Da­mian Go­dos, ana­li­tyk w IDC. Dodaje, że na niż­szy wy­nik sprze­da­ży pe­ce­tów mia­ła też wpływ po­pu­la­ry­za­cja smart­fo­nów i ta­ble­tów przej­mu­ją­cych w spo­rej mie­rze funk­cje kom­pu­te­rów.

– Ten spa­dek jest sto­sun­ko­wo nie­wiel­ki na tle wy­ni­ków glo­bal­nych – zwraca uwagę Szy­mon Win­cio­rek, dy­rek­tor ds. roz­wo­ju w Asus Pol­ska. Firma w  2011 r. sprzedała na na­szym ryn­ku najwięcej komputerów,  bo 450 tys. sztuk. Na ko­lej­nych miej­scach w tym ran­kin­gu upla­so­wa­ły się HP, Dell, Acer i Sam­sung.

—Alek­san­dra Sta­ni­sław­ska

Masz pytanie, wyślij e-mail do autora p.mazurkiewicz@rp.pl

Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne