Fiat zaczyna sprzedaż nowej pandy

Obie marki liczą na poprawienie w tym roku sprzedaży swych aut na polskim rynku

Publikacja: 24.02.2012 04:43

Nowy fiat panda ma być przebojem wśród małych aut

Nowy fiat panda ma być przebojem wśród małych aut

Foto: materiały prasowe

 

Dziś Fiat Au­to Po­land roz­po­czy­na kam­pa­nię re­kla­mo­wą naj­le­piej sprze­da­ją­ce­go się mo­de­lu wło­skiej mar­ki – Pan­dy. No­wa ge­ne­ra­cja au­ta, któ­re do tej po­ry pro­du­ko­wa­ła fa­bry­ka w Ty­chach, po­wsta­je we wło­skim Po­mi­glia­no. Sprze­daż roz­pocz­nie się 29 lu­te­go. Ty­ska pan­da, któ­ra te­raz funk­cjo­nu­je na ryn­ku ja­ko od­mia­na clas­sic, ma być jesz­cze pro­du­ko­wa­na przy­naj­mniej do koń­ca obec­ne­go ro­ku. Bę­dzie od no­we­go mo­de­lu nie­co tań­sza.

Sprze­daż no­wej pan­dy naj­praw­do­po­dob­niej osła­bi po­pyt na do­tych­cza­so­wy mo­del. Na czwartkowej pre­zen­ta­cji sa­mo­cho­du pre­zes Fiat Au­to Po­land En­ri­co Pa­vo­ni nie chciał po­dać te­go­rocz­nych pla­nów pro­duk­cyj­nych ty­skiej fa­bry­ki. – Ry­nek jest obec­nie nie­prze­wi­dy­wal­ny – tłu­ma­czył. Po­in­for­mo­wał na­to­miast, że za­kład bę­dzie da­lej pro­du­ko­wał na zle­ce­nie For­da mo­del Ka. W ubie­głym ro­ku z Ty­chów wy­je­cha­ło po­nad 67 tys. tych sa­mo­cho­dów. – Pod­pi­sa­li­śmy kon­trakt z For­dem do czerw­ca 2015 ro­ku. Ale nie­wy­klu­czo­ne, że na­sza współ­pra­ca po­trwa dłu­żej – za­zna­czył Pa­vo­ni.

Dy­rek­tor ge­ne­ral­ny Fia­ta Ser­gio Mar­chion­ne po­wie­dział „Rz", że zde­cy­do­wał się na pro­duk­cję no­wej pan­dy we Wło­szech pod­czas kry­zy­su 2008 ro­ku, bo wie­rzył, że w ten spo­sób zmie­ni styl pra­cy wło­skich pra­cow­ni­ków kon­cer­nu. Te­raz z ko­lei obie­cu­je, że naj­da­lej w czerw­cu 2012 bę­dzie miał dla fa­bry­ki w Ty­chach no­we au­to. Ale Ty­chy i tak ma­ją cze­go ża­ło­wać. Fa­bry­ka w Po­mi­glia­no d'Ar­co pod Ne­apo­lem zo­sta­ła prze­bu­do­wa­na kosz­tem 800 mln eu­ro. Jest to część pro­gra­mu in­we­sty­cyj­ne­go Fia­ta we Wło­szech, na któ­ry kon­cern ma wy­dać 20 mld eu­ro do ro­ku 2014. Mar­chion­ne chwa­li się, że jest ona nie tyl­ko naj­bar­dziej no­wo­cze­sną fa­bry­ką Fia­ta, ale też naj­praw­do­po­dob­niej jed­ną z naj­no­wo­cze­śniej­szych fa­bryk aut na świe­cie. Do tej po­ry naj­no­wo­cze­śniej­szą fa­bry­ką wło­skie­go kon­cer­nu by­ły Ty­chy.

W dru­giej pol­skiej fa­bry­ce sa­mo­cho­dów – gli­wic­kich za­kła­dach Opla – roz­po­czę­ła się tym­cza­sem pro­duk­cja prób­nych eg­zem­pla­rzy no­wych od­mian astry – spor­to­we­go mo­de­lu OPC (to naj­szyb­sza astra w hi­sto­rii) oraz se­da­na. Pierw­szy model wej­dzie do se­ryj­nej pro­duk­cji w ma­ju. Ryn­ko­wą pro­duk­cję se­da­na za­pla­no­wa­no na dru­gą po­ło­wę ro­ku. Na tym nie ko­niec, bo fa­bry­ka już szy­ku­je się do pro­duk­cji ca­brio, któ­re po­ja­wi się na prze­ło­mie roku. – To ozna­cza, że w tym ro­ku uru­cha­mia­my pro­duk­cję trzech no­wych mo­de­li. To się nie zda­rza – pod­kre­śla Andrzej Kor­pak, dyrektor generalny General Motors Manufacturing Poland.

Trze­cia fa­bry­ka w Pol­sce – Volks­wa­gen Po­znań – cze­ka na de­cy­zję w spra­wie no­wej ge­ne­ra­cji cad­dy. Za­kład już za­czął ne­go­cjo­wać prze­ję­cie no­wych grun­tów pod ewen­tu­al­ną roz­bu­do­wę.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorów d.walewska@rp.pl a.wozniak@rp.pl

Dziś Fiat Au­to Po­land roz­po­czy­na kam­pa­nię re­kla­mo­wą naj­le­piej sprze­da­ją­ce­go się mo­de­lu wło­skiej mar­ki – Pan­dy. No­wa ge­ne­ra­cja au­ta, któ­re do tej po­ry pro­du­ko­wa­ła fa­bry­ka w Ty­chach, po­wsta­je we wło­skim Po­mi­glia­no. Sprze­daż roz­pocz­nie się 29 lu­te­go. Ty­ska pan­da, któ­ra te­raz funk­cjo­nu­je na ryn­ku ja­ko od­mia­na clas­sic, ma być jesz­cze pro­du­ko­wa­na przy­naj­mniej do koń­ca obec­ne­go ro­ku. Bę­dzie od no­we­go mo­de­lu nie­co tań­sza.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Biznes
Jakub Wiech: Europa potrzebuje dużego atomu, za wcześnie na wodór
Biznes
Dzwoni Kreml do koncernu z USA: Nie chcielibyście do nas wrócić?
Biznes
Czy Chiny skorzystają na polityce Trumpa?
Biznes
Start-upy mogą wzmocnić bezpieczeństwo i obronność
Materiał Promocyjny
Zrównoważony rozwój: biznes między regulacjami i realiami
Biznes
Francuzi nie składają broni w walce o okręty podwodne dla Polski
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”