Fiat zaczyna sprzedaż nowej pandy

Obie marki liczą na poprawienie w tym roku sprzedaży swych aut na polskim rynku

Publikacja: 24.02.2012 04:43

Nowy fiat panda ma być przebojem wśród małych aut

Nowy fiat panda ma być przebojem wśród małych aut

Foto: materiały prasowe

 

Dziś Fiat Au­to Po­land roz­po­czy­na kam­pa­nię re­kla­mo­wą naj­le­piej sprze­da­ją­ce­go się mo­de­lu wło­skiej mar­ki – Pan­dy. No­wa ge­ne­ra­cja au­ta, któ­re do tej po­ry pro­du­ko­wa­ła fa­bry­ka w Ty­chach, po­wsta­je we wło­skim Po­mi­glia­no. Sprze­daż roz­pocz­nie się 29 lu­te­go. Ty­ska pan­da, któ­ra te­raz funk­cjo­nu­je na ryn­ku ja­ko od­mia­na clas­sic, ma być jesz­cze pro­du­ko­wa­na przy­naj­mniej do koń­ca obec­ne­go ro­ku. Bę­dzie od no­we­go mo­de­lu nie­co tań­sza.

Sprze­daż no­wej pan­dy naj­praw­do­po­dob­niej osła­bi po­pyt na do­tych­cza­so­wy mo­del. Na czwartkowej pre­zen­ta­cji sa­mo­cho­du pre­zes Fiat Au­to Po­land En­ri­co Pa­vo­ni nie chciał po­dać te­go­rocz­nych pla­nów pro­duk­cyj­nych ty­skiej fa­bry­ki. – Ry­nek jest obec­nie nie­prze­wi­dy­wal­ny – tłu­ma­czył. Po­in­for­mo­wał na­to­miast, że za­kład bę­dzie da­lej pro­du­ko­wał na zle­ce­nie For­da mo­del Ka. W ubie­głym ro­ku z Ty­chów wy­je­cha­ło po­nad 67 tys. tych sa­mo­cho­dów. – Pod­pi­sa­li­śmy kon­trakt z For­dem do czerw­ca 2015 ro­ku. Ale nie­wy­klu­czo­ne, że na­sza współ­pra­ca po­trwa dłu­żej – za­zna­czył Pa­vo­ni.

Dy­rek­tor ge­ne­ral­ny Fia­ta Ser­gio Mar­chion­ne po­wie­dział „Rz", że zde­cy­do­wał się na pro­duk­cję no­wej pan­dy we Wło­szech pod­czas kry­zy­su 2008 ro­ku, bo wie­rzył, że w ten spo­sób zmie­ni styl pra­cy wło­skich pra­cow­ni­ków kon­cer­nu. Te­raz z ko­lei obie­cu­je, że naj­da­lej w czerw­cu 2012 bę­dzie miał dla fa­bry­ki w Ty­chach no­we au­to. Ale Ty­chy i tak ma­ją cze­go ża­ło­wać. Fa­bry­ka w Po­mi­glia­no d'Ar­co pod Ne­apo­lem zo­sta­ła prze­bu­do­wa­na kosz­tem 800 mln eu­ro. Jest to część pro­gra­mu in­we­sty­cyj­ne­go Fia­ta we Wło­szech, na któ­ry kon­cern ma wy­dać 20 mld eu­ro do ro­ku 2014. Mar­chion­ne chwa­li się, że jest ona nie tyl­ko naj­bar­dziej no­wo­cze­sną fa­bry­ką Fia­ta, ale też naj­praw­do­po­dob­niej jed­ną z naj­no­wo­cze­śniej­szych fa­bryk aut na świe­cie. Do tej po­ry naj­no­wo­cze­śniej­szą fa­bry­ką wło­skie­go kon­cer­nu by­ły Ty­chy.

W dru­giej pol­skiej fa­bry­ce sa­mo­cho­dów – gli­wic­kich za­kła­dach Opla – roz­po­czę­ła się tym­cza­sem pro­duk­cja prób­nych eg­zem­pla­rzy no­wych od­mian astry – spor­to­we­go mo­de­lu OPC (to naj­szyb­sza astra w hi­sto­rii) oraz se­da­na. Pierw­szy model wej­dzie do se­ryj­nej pro­duk­cji w ma­ju. Ryn­ko­wą pro­duk­cję se­da­na za­pla­no­wa­no na dru­gą po­ło­wę ro­ku. Na tym nie ko­niec, bo fa­bry­ka już szy­ku­je się do pro­duk­cji ca­brio, któ­re po­ja­wi się na prze­ło­mie roku. – To ozna­cza, że w tym ro­ku uru­cha­mia­my pro­duk­cję trzech no­wych mo­de­li. To się nie zda­rza – pod­kre­śla Andrzej Kor­pak, dyrektor generalny General Motors Manufacturing Poland.

Trze­cia fa­bry­ka w Pol­sce – Volks­wa­gen Po­znań – cze­ka na de­cy­zję w spra­wie no­wej ge­ne­ra­cji cad­dy. Za­kład już za­czął ne­go­cjo­wać prze­ję­cie no­wych grun­tów pod ewen­tu­al­ną roz­bu­do­wę.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorów d.walewska@rp.pl a.wozniak@rp.pl

Dziś Fiat Au­to Po­land roz­po­czy­na kam­pa­nię re­kla­mo­wą naj­le­piej sprze­da­ją­ce­go się mo­de­lu wło­skiej mar­ki – Pan­dy. No­wa ge­ne­ra­cja au­ta, któ­re do tej po­ry pro­du­ko­wa­ła fa­bry­ka w Ty­chach, po­wsta­je we wło­skim Po­mi­glia­no. Sprze­daż roz­pocz­nie się 29 lu­te­go. Ty­ska pan­da, któ­ra te­raz funk­cjo­nu­je na ryn­ku ja­ko od­mia­na clas­sic, ma być jesz­cze pro­du­ko­wa­na przy­naj­mniej do koń­ca obec­ne­go ro­ku. Bę­dzie od no­we­go mo­de­lu nie­co tań­sza.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Biznes
Umowa na czołgi K2 w końcu na finiszu. UE wymierza cios Ukrainie
Biznes
Czołgi K2 wreszcie na finiszu. Miało być szybko, wyszło jak zwykle
Biznes
Kłopoty producenta leku Ozempic. Prezes rezygnuje ze stanowiska
Biznes
Łączą się dwaj najwięksi operatorzy telewizji kablowej w USA
Biznes
Postulaty gospodarcze kandydatów na Prezydenta. Putin nie przyleciał do Turcji