29,49 proc. respondentów korzysta tylko i wyłącznie z własnego kapitału. Jedynie co dziesiąty badany deklaruje, że finansuje rozwój swojej firmy tylko z zewnętrznych źródeł.
– W porównaniu z 2011 r., kiedy po raz pierwszy zostały przeprowadzone badania, zmniejszył się nieznacznie odsetek firm zainteresowanych pozyskiwaniem kapitału wyłącznie ze źródeł zewnętrznych, z 10 proc. do 8,97 proc. Jednocześnie zwiększył się procent badanych przedsiębiorców korzystających tylko z wewnętrznych źródeł finansowania z 27,5 proc. w 2011 r. do blisko 30 proc. w 2012 r. Ta niewielka zmiana jest zapewne spowodowana pogarszającą się sytuacją makroekonomiczną, a także zaostrzeniem wymagań przez instytucje udzielające dofinansowań - tłumaczy Szymon Gawryszczak, prezes zarządu Agencji Rozwoju Innowacji S.A.
Uciążliwe procedury
Jako główną przeszkodę w sięgnięciu po zewnętrzne źródła finansowania przedsiębiorcy, ankietowani w badaniu przeprowadzonym na zlecenie Agencji Rozwoju Innowacji S.A., uznają skomplikowane procedury, na które zwraca uwagę aż 55,81 proc. respondentów. Problemem dla 40 proc. badanych są również duże koszty uzyskania funduszy (m.in. wysoki koszt kapitału, wygórowane marże i prowizje), a także znacząca liczba wymaganych zabezpieczeń; blisko 35 proc. ankietowanych zwraca na to uwagę. Blisko co dziesiąty badany podkreśla, że pomimo wzrostu liczby instytucji wyspecjalizowanych w finansowaniu mikro, małych i średnich firm, oferta rynkowa w dalszym ciągu nie jest satysfakcjonująca.
Zapytani o to, "Co zachęciło lub zachęciłoby ich do skorzystania z zewnętrznego finansowania", przedsiębiorcy podkreślają konieczność uproszczenia i przyśpieszenia procedur (58 proc.) oraz dostosowanie ofert do potrzeb ich firm (55 proc.). Ponad połowa respondentów deklaruje, że korzystniejsze warunki finansowania, np. niskie oprocentowanie, pozytywnie implikowałoby ich zainteresowanie tym źródłem. Na uwagę zasługuje fakt, że co piąty badany twierdzi, że instytucje finansowe powinny bardziej dbać o swoją wiarygodność, nadszarpniętą m.in. w trakcie ostatniego kryzysu finansowego.
Kredyt nadal najpopularniejszy
Wśród przedsiębiorców nadal najpopularniejszym instrumentem finansowym jest kredyt bankowy, aż 82 proc. z nich skorzystało z niego w przeszłości. Blisko 60 proc. badanych wskazało leasing. Na trzecim miejscu respondenci wymienili dotacje unijne; co piąty respondent skorzystał z tej formy finansowania rozwoju swojej firmy. Polscy przedsiębiorcy cenią sobie pożyczki od rodziny i znajomych. Co piąty badany preferuje środki od krewnych, zdecydowanie bardziej niż te pozyskane w instytucjach finansowych, niebędących bankami (7,78 proc.).