Reklama

Rynek gastronomiczny jest warty 18,3 mld zł – szacuje PMR

Rynek gastronomiczny jest warty 18,3 mld zł – szacuje firma badawcza PMR. W 2011 r. rynek wzrósł o 0,8 proc. Na ten rok planowana jest dalsza poprawa

Publikacja: 24.04.2012 12:00

Rynek gastronomiczny jest warty 18,3 mld zł – szacuje PMR

Foto: Bloomberg

Rok 2011 był przełomowy dla  branży gastronomicznej, ponieważ przyniósł pierwsze oznaki wzrostu od początku kryzysu finansowego. Sam segment rynku restauracyjnego wzrósł o 0,8 proc., a był to najniższy wzrost wśród trzech segmentów HoReCa (hotele, restauracje, catering-red.). Dalsza poprawa jest spodziewana w bieżącym roku - informuje firma badawcza PMR.

Według szacunków PMR, wartość rynku restauracyjnego, obejmującego takie segmenty jak restauracje, pizzerie, bary szybkiej obsługi, kawiarnie i bary alkoholowe, po raz pierwszy od wystąpienia kryzysu finansowego wzrosła o 0,8 proc. w 2011 r. i wyniosła 18,3 mld zł.

- Czynnikami, które pozytywnie wpłynęły na wzrost obrotów były poprawiające się nastroje konsumenckie, zwłaszcza w pierwszej połowie 2011 roku, korzystniejsze warunki pogodowe niż w roku 2010 oraz brak niesprzyjających sprzedaży zdarzeń losowych (katastrofa, powodzie), które silnie wpłynęły na handel detaliczny w Polsce rok wcześniej. Kolejnym pozytywnym aspektem były zwiększone budżety reprezentacyjne klientów biznesowych - wyjaśnia Jarosław Frontczak, analityk handlu detalicznego w PMR i autor raportu.

Natomiast do czynników negatywnie rzutujących na sytuację na rynku restauracyjnym trzeba zaliczyć podwyżki cen towarów i produktów spożywczych, wciąż trudną sytuację w strefie euro i pogorszenie nastrojów konsumenckich od lipca 2011 r.

- W zeszłym roku dało się także zaobserwować rosnącą konkurencyjność na rynku restauracji oraz spadek liczby lokali niezrzeszonych w sieciach. Choć średnie obroty były nieco wyższe, to należy zauważyć, że restauratorzy są zmuszani do ograniczania wydatków w związku ze wzrostem kosztów i ciągle dość niskim średnim rachunkiem - dodaje  Frontczak. Na 2012 rok PMR przewiduje wzrost wartości rynku o 4,6 proc.

Reklama
Reklama

- Gdyby nie mistrzostwa EURO 2012, wzrost jednak byłby niewiele większy niż ten w 2011 roku, gdyż zmiana na rynku nie będzie znaczna. Mimo poprawy sytuacji, brak widocznego zakończenia kryzysu wciąż powstrzymuje klientów zarówno biznesowych jak i indywidualnych przed zwiększeniem wydatków -  tłumaczy Frontczak.

Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama