W krótkim odstępie czasu firmy Apple i Samsung ogłosiły rekordowe wyniki uzasadniające ich roszczenia do tytułu światowego lidera w branży technologicznej. Yves Adaken z miesięcznika „L'Expansion" porównuje tych gigantów pod czterema względami.

Remisowe obroty

Południowokoreański konglomerat, obecny w telefonii mobilnej, produkcji mikroprocesorów, telewizorów, płaskich ekranów czy też sprzętu gospodarstwa domowego,  jest liderem pod względem obrotów,a jego przychody w pierwszym kwartale wyniosły 40 miliardów dol., podczas gdy Apple wypracował w tym okresie 39,2 mld. dol. To spektakularna bliskość, ponieważ grupa amerykańska ze swoimi smartphonami, tabletami, komputerami i usługami sieciowymi jest dalece mniej zróżnicowana. Samsung Electronics zatrudnia 190 tys. osób na świecie, zas Apple 60 tys.

Apple bardziej zyskowny

Pod tym względem Apple to inna waga. Z 11,6 miliarda dolarów zysku w pierwszym kwartale amerykańska grupa zarabia ponad dwa razy więcej niż firma południowokoreańska, która też nie może narzekać, gdyż jej zysk sięgnął 4,5 mld dol. Apple pod względem rentowności jest też lepszy od Exxon Mobil (9,5 mld dol.) i w tym roku może być pierwszą firmą, która wypracuje zysk przekraczający 50 miliardów dol. W pierwszym kwartale marża operacyjna Samsunga wyniosła  18,4 proc., zaś Apple  39 proc.

Smartphony: łeb w łeb

To produkty flagowe obu grup. Telefonia mobilna przynosi im większość przychodów (58 proc. w Apple) i najbardziej waży na zyskach. Samsung w pierwszym kwartale sprzedał 93,5 miliona aparatów i położył kres 13-letniej dominacji Nokii w rankingu największych producentów telefonów komórkowych na świecie. Wyprzedził też Apple na rynku smartphonów, gdyż klienci kupili 44,5 miliona sztuk aparatów wyprodukowanych przez południowokoreańskiego potentata. Dało to Samsungowi 30,6 proc. globalnego rynku. Apple, według Strategy Analitycs, sprzedał 35,1 mln smartphonów (24,1 proc. rynku). Trzeba wszakże powiedzieć, że oferta Apple jest lepsza zarówno, jeśli chodzi o system operacyjny jak i modele. Apple,  mimo że sprzedaje tylko trzy modele jest jednak liderem pod względem obrotów w tej kategorii. Zanotował tu 22,7 mld dol., zaś Samsung 16,7 mld dol.

Starcie na parkiecie

Samsung wyceniany jest na około 190 miliardów dolarów, czyli ponad 12 razy wyżej niż Sony. Ale południowokoreański producent jest karzełkiem jeśli porównać go pod tym względem z Apple, którego kapitalizacja sięga 550 mld dol. Amerykański koncern wygrywa cały  pojedynek 4:2.