Apple najdroższą marką świata

Wyceniana na prawie 182 mld dolarów marka Apple, a zaraz za nią IBM i Google – to trzy najcenniejsze marki świata w tegorocznym rankingu BrandZ Top 100 firmy Millward Brown

Publikacja: 22.05.2012 10:38

Apple najdroższą marką świata

Foto: Bloomberg

Apple, którego wartość wzrosła w ciągu roku o prawie jedną piątą, utrzymał zdobytą w ubiegłym roku pozycję lidera. Drugiego miejsca nie obronił jednak wyceniany na prawie 108 mld dolarów Google- w tym roku wyprzedził go IBM zwiększając swą wartość do niemal 116 mld dolarów, czyli o jedną siódmą. Google, który przez kilka lat by liderem BrandZ, musiał teraz zadowolić się trzecim miejscem.

Jednak marką, która w siódmej już edycji rankingu BrandZ zanotowała najwyższy wzrost wartości był Facebook- wyceniany teraz na 33,2 mld dolarów, o trzy czwarte więcej niż przed rokiem. To dało mu awans na 19 miejsce zestawienia, w którym kolejny rok z rzędu czołówkę zdominowały marki technologiczne.

Najdroższym „tradycyjnym" brandem jest McDonalds, który wart 95,2 mld dolarów uplasował się na czwartej pozycji.

Autor badania, firma badawcza Millward Brown, należąca do mediowego potentata WPP, zwraca jednak uwagę,że nawet mocne tradycyjne marki zdobywają rynkową przewagę dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym- jak choćby Burberry, która w sieci stworzyła wirtualny świat z pokazami mody.

Ranking potwierdza globalną siłę amerykańskich marek, które zdominowały pierwszą 10. tkę zestawienia. Jest w niej tylko jedna marka spoza USA- na 10. pozycji uplasował się brand China Mobile. Cała setka najdroższych marek świata jest warta 2,4 biliona dolarów.

Jak wynika z badania lepiej radzą sobie marki należące do firm, które mają w zarządach kobiety. 77 proc. marek zaklasyfikowanych do BrandZ Top 100 należy do firm, które mają w swoich zarządach kobiety. Przeciętna wartość marek w tych firmach wynosi 27 mld dol., czyli dwa razy więcej niż w przypadku firm, w których nie ma pań w zarządach.

Ranking wskazuje, że przyszłość należy do urządzeń mobilnych. Sektor komunikacji mobilnej był w pewnym stopniu chroniony przed skutkami recesji, gdyż wydatki w tym sektorze były jednymi z nielicznych, których konsumenci nie chcieli ograniczać. Najcenniejszą marką telekomunikacyjną jest AT&T (wartość 68,8 mld dol.). Z kolei Verizon, największy operator komórkowy w USA, w ostatnim roku zwiększył wartość swojej marki o 15 proc.

Po raz pierwszy wśród 100 najcenniejszych marek znalazła się firma z Afryki, co odzwierciedla postępy gospodarcze na Czarnym Lądzie. To operator komórkowy MTN z RPA (miejsce 88., wartość 9,2 mld dol.). Na południe od Sahary dobrze mają się nie tylko marki afrykańskie. Około 40 proc. sprzedaży  Guinnessa pochodziło z Afryki, a wyniki firmy Airtel za III kw. wskazują na wzrost przychodów na terytorium Afryki o 16 proc. Firma Orange błyskawicznie rozwijała działalność w Afryce w całym roku 2011, a sieć Walmart dokonała znaczącej inwestycji na tym kontynencie, przejmując sklepy Massmart.

Apple, którego wartość wzrosła w ciągu roku o prawie jedną piątą, utrzymał zdobytą w ubiegłym roku pozycję lidera. Drugiego miejsca nie obronił jednak wyceniany na prawie 108 mld dolarów Google- w tym roku wyprzedził go IBM zwiększając swą wartość do niemal 116 mld dolarów, czyli o jedną siódmą. Google, który przez kilka lat by liderem BrandZ, musiał teraz zadowolić się trzecim miejscem.

Jednak marką, która w siódmej już edycji rankingu BrandZ zanotowała najwyższy wzrost wartości był Facebook- wyceniany teraz na 33,2 mld dolarów, o trzy czwarte więcej niż przed rokiem. To dało mu awans na 19 miejsce zestawienia, w którym kolejny rok z rzędu czołówkę zdominowały marki technologiczne.

Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki