Reklama

Moto-klaster za 2,5 mld euro

W obwodzie kaliningradzkim powstanie klaster 21 fabryk związanych z przemysłem samochodowym

Publikacja: 29.05.2012 03:30

Moto-klaster za 2,5 mld euro

Foto: Bloomberg

Tuż pod polską granicą szykuje się inwestycja motoryzacyjna za 2,5 mld euro. Rocznie ma tam powstawać 350 tys. samochodów. Umowę w tej sprawie podpisał największy rosyjski producent zachodnich aut w Rosji Awtotor i kanadyjska Magna. Awtotor kończy w tym tygodniu uzgadnianie z rządem szczegółów przedsięwzięcia.

Całość ma kosztować ok. 100 mld rubli (2,5 mld euro), z czego ok. 75 proc. wniosą prywatni uczestnicy projektu. Wstępne umowy kredytowe zostały już podpisane ze Sbierbankiem, VTB oraz kilkoma dużymi bankami zachodnimi. Resztę (ok. 0,5 mld euro) wyłoży rosyjski rząd, przede wszystkim w formie infrastruktury.

W skład klastra wejdzie sześć fabryk montujących samochody oraz 15 zakładów produkcji części. W sumie z taśm ma tu zjeżdżać 350 tys. aut rocznie. I etap – 200 tys. samochodów, ma ruszyć w 2016 r., a całość – w 2018 r. – Obecnie produkujemy 250 tys. samochodów 30 modeli. Do 2018 roku będzie to 350 tys., ale liczba modeli spadnie do siedmiu, ośmiu. Chodzi o to, by rynek dostawał to, na co jest największy popyt – uzasadniał Władimir Szczerbakow, szef rady dyrektorów Awtotor gazecie „Wiadomości".

Do klastra mają wejść obecni na rynku kaliningradzkim producenci zagraniczni: GM i BMW (ma montownię w Kaliningradzie). Strona rosyjska (Awtotor) weźmie na siebie budowę hal, przygotowanie kadr itp. Partnerzy zagraniczni mają odpowiadać za wyposażenie i nowe technologie. Całością zarządzać będzie spółka powołana przez Awtotor i Magnę.

– Zgodnie z wymogami WTO, by auto mogło być uznane za wyprodukowane w danym kraju, musi z niego pochodzić co najmniej 50 proc. jego części. Dziś w montowanych u nas autach jest to ok. 15 proc. Chcemy osiągnąć poziom wymagany przez WTO ok. 2020 r. – przyznał szef Awtotor.

Reklama
Reklama

Według agencji ASM-Holding udział w rynku zagranicznych aut zmontowanych w Rosji wynosił w I kw. prawie 69 proc. Największym producentem był Awtotor (56,1 tys. aut marki Kia, BMW, Chevrolet i Opel) i Hyundai (54,51 tys.). W sumie w I kw. w Rosji fabryki wyprodukowały 449,6 tys. samochodów, z czego 309,7 stanowiły marki zagraniczne.

– Udział marek zachodnich produkowanych w Rosji rośnie od 2004 r. Wtedy wynosił ok. 11 proc., teraz zbliża się do 70 proc. – wylicza Siergiej Celikow, szef agencji Awtostat.

– Rząd będzie wspierał kaliningradzki klaster, jeżeli partnerzy będą zwiększać udział wyprodukowanych w Rosji części w montowanych samochodach. To gwarantuje dopływ nowoczesnych technologii motoryzacyjnych – ocenia analityk Władimir Bezpałow z banku VTB Kapital.

Wsparcie państwa dla rosyjsko-kanadyjskiego projektu obiecał już w kwietniu Władimir Putin.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

i.trusewicz@rp.pl

Tuż pod polską granicą szykuje się inwestycja motoryzacyjna za 2,5 mld euro. Rocznie ma tam powstawać 350 tys. samochodów. Umowę w tej sprawie podpisał największy rosyjski producent zachodnich aut w Rosji Awtotor i kanadyjska Magna. Awtotor kończy w tym tygodniu uzgadnianie z rządem szczegółów przedsięwzięcia.

Całość ma kosztować ok. 100 mld rubli (2,5 mld euro), z czego ok. 75 proc. wniosą prywatni uczestnicy projektu. Wstępne umowy kredytowe zostały już podpisane ze Sbierbankiem, VTB oraz kilkoma dużymi bankami zachodnimi. Resztę (ok. 0,5 mld euro) wyłoży rosyjski rząd, przede wszystkim w formie infrastruktury.

Reklama
Biznes
Nieoficjalnie: Rząd Donalda Trumpa rozmawia o przejęciu udziałów w Intelu
Biznes
Anita Sowińska: Żadna apteka nie będzie zbierała pustych butelek
Biznes
Trump i Putin – Zachód ustala strategię, ustawa o plastiku, Włochy kontra Chiny
Biznes
37% emisji CO2 mniej: Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie prezentuje najnowsze wyniki ESG
Biznes
Ukrainie brakuje żołnierzy, nie sprzętu
Reklama
Reklama