Reklama

NIK krytycznie o restrukturyzacji Poczty Polskiej

Najwyższa Izba Kontroli krytycznie oceniła zmiany w Poczcie Polskiej w 2009 r. W raporcie Izba podkreśliła jednak, że nowy zarząd Poczty prowadzi restrukturyzację, a spółka w 2011 r. zanotowała zysk

Publikacja: 25.06.2012 18:53

NIK badała, czy przekształcenie w 2009 r. Poczty z państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej w spółkę akcyjną doprowadziło do poprawy jej funkcjonowania oraz wzrostu konkurencyjności na liberalizowanym rynku pocztowym. Według Izby spółka zbyt długo zwlekała z przeprowadzeniem zmian i nie wykorzystała szansy na dostosowanie się do rynku otwieranego dla innych operatorów pocztowych.

Izba podkreśliła jednocześnie, że od 2010 r. Poczta podjęła działania restrukturyzacyjne, które pozwoliły jej na wypracowanie w 2011 r. zysku w wysokości 105,8 mln zł. NIK zaznaczyła, że w lipcu 2011 r. powołano nowy zarząd spółki, którego głównym zadaniem jest rozwój firmy i realizacja kluczowych inicjatyw restrukturyzacyjnych. "Nowy Zarząd Spółki kładzie nacisk na rozwój usług paczkowo-kurierskich oraz oferty tzw. e-usług, łączących tradycyjne sposoby komunikacji z wykorzystaniem nowoczesnych technologii" - stwierdziła NIK.

Najwyższa Izba Kontroli oceniła, że w ramach restrukturyzacji z 2009 r. Poczta Polska nie zrealizowała głównych założeń strategicznych, większość zadań była wykonywana z opóźnieniem lub w niepełnym zakresie. Nie przeprowadzono w wystarczającym stopniu zmian dotyczących organizacji i zatrudnienia, nie dokonano racjonalizacji sieci placówek pocztowych, nie zoptymalizowano kosztów i przychodów, co w konsekwencji uniemożliwiło poprawę jakości świadczonych usług - zaznaczyła Izba.

Jej zdaniem komercjalizacja nie doprowadziła do oczekiwanej zmiany wizerunku firmy, a brak skutecznych działań restrukturyzacyjnych przy jednoczesnej podwyżce wynagrodzeń spowodował, że poniesione zostały wysokie straty finansowe w latach 2008-2009.

Odnosząc się do raportu Poczta poinformowała, że od października 2011 r. konsekwentnie realizuje strategię do 2015 r., a dla nowego zarządu najważniejszym zadaniem jest poszukiwanie nowych możliwości rozwoju spółki, tak by zbliżające się uwolnienie rynku i coraz szybciej postępująca digitalizacja nie wpłynęły negatywnie na wyniki.

Reklama
Reklama

"Zgodnie ze strategią, do końca 2015 r. Poczta Polska podwoi przychody z usług paczkowych i logistycznych oraz zwielokrotni przychody z nowoczesnych usług finansowych. Dzięki temu firma utrzyma dotychczasowy poziom przychodów ogółem, mimo spadku na rynku listów i usług reklamowych" - podkreśliła Poczta.

Zdaniem NIK, dostęp do usług świadczonych przez Pocztę Polską wciąż pozostaje ograniczony, bo brak systemu motywacyjnego sprawia, że listonosze, zamiast dostarczać paczki do domów, wolą zostawiać w skrzynkach awiza, a klienci zmuszeni są odbierać przesyłki osobiście - oceniła Izba. Podkreśliła, że tylko 20 urzędów pocztowych w kraju jest czynnych przez całą dobę, a większość działa w godzinach, które pokrywają się z godzinami pracy innych firm i instytucji.

Poczta podkreśliła z kolei, że pracuje nad zmianą oferty, tak aby w coraz większym stopniu odpowiadała ona oczekiwaniom rynku. "Dlatego m.in. w styczniu pojawiły się nowe produkty paczkowe, w których pojawiają się rozwiązania oparte na komunikacji mobilnej, jak choćby sms-owa informacja o tym, że danego dnia nastąpi doręczenie paczki lub zastąpienie drugiego papierowego awizo także informacją mobilną" - brzmi stanowisko spółki.

Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama