Reklama

Polskie biznesy w Dolinie Krzemowej

Polscy przedsiębiorcy szukają w Stanach Zjednoczonych partnerów biznesowych

Publikacja: 25.11.2012 12:38

Polskie biznesy w Dolinie Krzemowej

Foto: Bloomberg

Polscy przedsiębiorcy prowadzący innowacyjne firmy będą mieć okazję do nawiązania kontaktów biznesowych na rynku amerykańskim. Do 5 grudnia będzie trwać nabór wniosków do drugiej edycji programu US-Poland Innovation Hub, skierowanego do przedsiębiorstw, które planuja zagraniczną ekspansję. W ramach programu menedżerowie wybranych firm będą szkoleni w zakresie finansowania, prawa patentowego, prezentacji oraz negocjacji. Ma to ich przygotować do zdobycia partnerów handlowych lub inwestorów w USA. W kwietniu i maju przyszłego roku wyjadą do Doliny Krzemowej w Kaliforni, gdzie będzie zorganizowany dla nich roadshow dla zapoznania potencjalnych partnerów.

US-Poland Innovation Hub organizowany jest przez US-Polish Trade Council (USPTC) – Polsko-Amerykańską Radę Współpracy. Sam program jest częścią inicjatywy Go Global Poland. - Chcemy, aby nasz program pomagał polskim firmom w zdobywaniu światowych rynków – mówi prof. Piotr Moncarz, wykładowca Uniwersytetu Stanforda, współtwórca Hubu i przewodniczący rady USPTC. Do tego potrzebna jest jednak wiedza na temat zasad działania amerykańskiego i globalnego rynku. Ważne są m.in. bezpośrednie kontakty biznesowe, czy umiejętna prezentacja własnych rozwiązań. - W ramach naszego programu te umiejętności będą przekazywane uczestnikom przez trenerów z Doliny Krzemowej – dodaje Moncarz. Te firmy, które zostaną zakwalifikowane do programu przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, będą mogły starać się o zrefundowanie do 80 proc. kosztów z inicjatywy Go Global Poland.

Do pierwszej edycji programu zgłosiły się 32 firmy. Wybrano 12, z których 9 ma szansę na rozwinięcie biznesu w USA. Najwięcej chętnych zgłosiło się z sektora IT. Według Moncarza, właśnie ten sektor ma w Polsce wysoko kwalifikowanych specjalistów. – W tej branży przy minimalnych nakładach można szybko wspiąć się na bardzo wysoką półkę – twierdzi Moncarz. Zaznacza jednak, że mający wspierać przedsiębiorców hub nie jest nastawiony na konkretny sektor gospodarki, ale na firmy, które mogą zaoferować coś innowacyjnego. – Nie poszukujemy ludzi z pomysłem na firmę. Szukamy firm z pomysłami. Takich, które już działają, mają doświadczenie na macierzystym rynku i chcą się rozwijać poprzez globalną ekspansję – mówi Mielcarz.

Przedstawiciele 3 są teraz w Dolinie Krzemowej, gdzie przechodzą specjalistyczne treningi.

- Polscy przedsiębiorcy mają ogromny potencjał, ale nie powinni od razu oczekiwać sukcesów. To wymaga czasu - uważa Ryszard Łada, wiceprezes American Chamber of Commerce.

Reklama
Reklama

Jak dotąd polskie przedsiębiorstwa inwestują przede wszystkim w Europie. – Firmy najchętniej inwestują na rynkach, które mają już rozpoznane – tłumaczy Sławomir Majman, prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych.

W 2010 roku polskie inwestycje za granicą wzrosły do 5,6 mld dol. natomiast pierwsze szacunki za roku ubiegły na razie wskazują na możliwość spadku do 5,5 mld dol.

Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Biznes
UE przedłuży życie samochodów spalinowych
Biznes
Elon Musk jest jeszcze bogatszy. Jako pierwszy przekroczył rekordową granicę
Biznes
NATO dwóch prędkości, pożyczka dla Ukrainy i chińskie surowce dla Europy
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama