Wielkie nadzieje w SUVach

Jest jeszcze możliwość zarobienia na rynku motoryzacyjnym w Europie.I do tego nie trzeba być BMW, Mercedesem, czy Volkswagenem. Ale trzeba mieć małego SUVa

Publikacja: 10.03.2013 12:26

Europejczycy pokochali SUVy, im mniejsze, tym lepsze i teraz producenci prześcigają się z ofertą. Każdy producent chce mieć miejskiego SUVa i ma nadzieję zarobić na nim, jak udało się Nissanowi z Qashqaiem , a potem nieoczekiwanie również z Jukiem.

Taki wysyp małych SUVów widać na trwających do 17 marca targach samochodowych w Genewie.

Suzan Docherty , prezes Chevrolet Motor Europe nie ukrywa,że nie może się doczekać najnowszego SUVa swojej marki- Traxa, który na rynku pojawi się jeszcze w tym roku. Dla niej będzie to szansa na pobicie Juke. — Najpierw Juke, a potem weźmiemy się za Qashqaia - deklaruje szefowa europejskiego Chevroleta. Z tym,że Trax będzie miał jeszcze konkurencję z siostrzanej marki - Opla, którego Mokka sprzedaje się doskonale. Auta będą się różniły nie tylko nazwą, ale i wypozażeniem,ale co najważniejsze - ceną. Chevrolet będzie oferowany w dwóch wersjach, Mokka w wielu. — To zupełnie inne auta - zapewnia Suzan Docherty. — Mokka jest praktycznie wyprzedana - mówił z kolei „Rz" wiceprezes General Motors, Steve Girsky.

Tyle,że na rynku europejskim szykuje się w tym segmencie , prawdziwy wysyp modeli. Według analitycznej firmy IHS Automotive w tym roku, mimo szykującego się motoryzacyjnego dołka nabywców znajdzie 290 tysięcy małych SUVów. Juke,Trax ,Mokka , a także Ford EcoSport i Fiat 500X zyskają konkurencję ze strony producentów francuskich - Renault pokazał w Genewie najnowszy model nowego SUV- Captur, Peugeot - 2008. Przy czym PSA Peugeot Citroen nie ukrywa,że z tym modelem chce ruszyć na podbój Azji i Ameryki Południowej. Przy współpracy z GM będzie to łatwiejsze.

—Jesteśmy dzisiaj zbyt zależni od rynku europejskiego mówił Frederic Saint- Geours, wiceprezes PSA. I przypomniał,że jeszcze w 2008 roku koncern sprzedawał w Europie jedynie 24 proc. całej produkcji. Teraz wiceprezes PSA ma nadzieję,że model 2008 przełamie złą passę ( PSA straciła w ubiegłym roku ponad 5 mld euro) . W każdym razie finansową, bo zyski ze sprzedaży SUV są znacznie wyższe, niż z innych aut,ponieważ cena jest zazwyczaj wyższa, a koszty produkcji praktycznie takie same, jak jest to w przypadku aut pięciodrzwiowych. Model 2008 ma kosztować w Europie 15 tys. euro, podczas gdy pięciodrzwiowy 208 można kupić już za 12 tys.

Zresztą model 2008 był przygotowywany na rynki międzynarodowe i pracowali przy nim oprócz Francuzów także Brazylijczycy i Chińczycy. To auto również będzie produkowane nie tylko we Francji, ale we wszystkich trzech krajach.

Mokka i Trax na razie są produkowane w koreańskich fabrykach Chevroleta, ale wraz ze wzrostem sprzedaży rozważana jest również i europeizacja produkcji.

renault swojego Captura zachwala jako auto, które łączy najlepsze cechy hatchbacka, SUVa i MPV. Nie ma wątpliwości,że jest to usportowione,bardziej muskularne clio. Wnętrze pełne gadżetów - jak chociażby pokrycia siedzeń na suwaki , czy możliwości malowania dachu na różne kolory ,czyli przygotowane dla młodszych właścicieli,którzy lubią,kiedy ich auta odróżniają się na ulicy. Przedstawiciele Renaulta nie ukrywają,że pozazdrościli Nissanowi popularności Juke i Captur ma stanowić ich odpowiedź. Bardziej jednak niż do Juke jest on podobny do Fiata 500L produkowane go w Serbii, a obydwa auta razem mają ewidentnie „coś" z Mini.

Ale jest i mały SUV dla mniej zamożnych - to Dacia Duster, model nie nowy,ale z dobrymi silnikami, no i z super ceną - niespełna 8 tysięcy euro. Takim autem nie zada się szyku,ale spokojnie można nim dojechać wszędzie.

Danuta Walewska z Genewy

Europejczycy pokochali SUVy, im mniejsze, tym lepsze i teraz producenci prześcigają się z ofertą. Każdy producent chce mieć miejskiego SUVa i ma nadzieję zarobić na nim, jak udało się Nissanowi z Qashqaiem , a potem nieoczekiwanie również z Jukiem.

Taki wysyp małych SUVów widać na trwających do 17 marca targach samochodowych w Genewie.

Pozostało 91% artykułu
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej