Reklama
Rozwiń
Reklama

Wielkie nadzieje w SUVach

Jest jeszcze możliwość zarobienia na rynku motoryzacyjnym w Europie.I do tego nie trzeba być BMW, Mercedesem, czy Volkswagenem. Ale trzeba mieć małego SUVa

Publikacja: 10.03.2013 12:26

Europejczycy pokochali SUVy, im mniejsze, tym lepsze i teraz producenci prześcigają się z ofertą. Każdy producent chce mieć miejskiego SUVa i ma nadzieję zarobić na nim, jak udało się Nissanowi z Qashqaiem , a potem nieoczekiwanie również z Jukiem.

Taki wysyp małych SUVów widać na trwających do 17 marca targach samochodowych w Genewie.

Suzan Docherty , prezes Chevrolet Motor Europe nie ukrywa,że nie może się doczekać najnowszego SUVa swojej marki- Traxa, który na rynku pojawi się jeszcze w tym roku. Dla niej będzie to szansa na pobicie Juke. — Najpierw Juke, a potem weźmiemy się za Qashqaia - deklaruje szefowa europejskiego Chevroleta. Z tym,że Trax będzie miał jeszcze konkurencję z siostrzanej marki - Opla, którego Mokka sprzedaje się doskonale. Auta będą się różniły nie tylko nazwą, ale i wypozażeniem,ale co najważniejsze - ceną. Chevrolet będzie oferowany w dwóch wersjach, Mokka w wielu. — To zupełnie inne auta - zapewnia Suzan Docherty. — Mokka jest praktycznie wyprzedana - mówił z kolei „Rz" wiceprezes General Motors, Steve Girsky.

Tyle,że na rynku europejskim szykuje się w tym segmencie , prawdziwy wysyp modeli. Według analitycznej firmy IHS Automotive w tym roku, mimo szykującego się motoryzacyjnego dołka nabywców znajdzie 290 tysięcy małych SUVów. Juke,Trax ,Mokka , a także Ford EcoSport i Fiat 500X zyskają konkurencję ze strony producentów francuskich - Renault pokazał w Genewie najnowszy model nowego SUV- Captur, Peugeot - 2008. Przy czym PSA Peugeot Citroen nie ukrywa,że z tym modelem chce ruszyć na podbój Azji i Ameryki Południowej. Przy współpracy z GM będzie to łatwiejsze.

—Jesteśmy dzisiaj zbyt zależni od rynku europejskiego mówił Frederic Saint- Geours, wiceprezes PSA. I przypomniał,że jeszcze w 2008 roku koncern sprzedawał w Europie jedynie 24 proc. całej produkcji. Teraz wiceprezes PSA ma nadzieję,że model 2008 przełamie złą passę ( PSA straciła w ubiegłym roku ponad 5 mld euro) . W każdym razie finansową, bo zyski ze sprzedaży SUV są znacznie wyższe, niż z innych aut,ponieważ cena jest zazwyczaj wyższa, a koszty produkcji praktycznie takie same, jak jest to w przypadku aut pięciodrzwiowych. Model 2008 ma kosztować w Europie 15 tys. euro, podczas gdy pięciodrzwiowy 208 można kupić już za 12 tys.

Reklama
Reklama

Zresztą model 2008 był przygotowywany na rynki międzynarodowe i pracowali przy nim oprócz Francuzów także Brazylijczycy i Chińczycy. To auto również będzie produkowane nie tylko we Francji, ale we wszystkich trzech krajach.

Mokka i Trax na razie są produkowane w koreańskich fabrykach Chevroleta, ale wraz ze wzrostem sprzedaży rozważana jest również i europeizacja produkcji.

renault swojego Captura zachwala jako auto, które łączy najlepsze cechy hatchbacka, SUVa i MPV. Nie ma wątpliwości,że jest to usportowione,bardziej muskularne clio. Wnętrze pełne gadżetów - jak chociażby pokrycia siedzeń na suwaki , czy możliwości malowania dachu na różne kolory ,czyli przygotowane dla młodszych właścicieli,którzy lubią,kiedy ich auta odróżniają się na ulicy. Przedstawiciele Renaulta nie ukrywają,że pozazdrościli Nissanowi popularności Juke i Captur ma stanowić ich odpowiedź. Bardziej jednak niż do Juke jest on podobny do Fiata 500L produkowane go w Serbii, a obydwa auta razem mają ewidentnie „coś" z Mini.

Ale jest i mały SUV dla mniej zamożnych - to Dacia Duster, model nie nowy,ale z dobrymi silnikami, no i z super ceną - niespełna 8 tysięcy euro. Takim autem nie zada się szyku,ale spokojnie można nim dojechać wszędzie.

Danuta Walewska z Genewy

Europejczycy pokochali SUVy, im mniejsze, tym lepsze i teraz producenci prześcigają się z ofertą. Każdy producent chce mieć miejskiego SUVa i ma nadzieję zarobić na nim, jak udało się Nissanowi z Qashqaiem , a potem nieoczekiwanie również z Jukiem.

Taki wysyp małych SUVów widać na trwających do 17 marca targach samochodowych w Genewie.

Pozostało jeszcze 91% artykułu
Reklama
Biznes
Afera korupcyjna na Ukrainie, tania energia, Pekin puszcza oko do Madrytu
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Biznes
Sebastian Kondracki: Bielik AI ma już milion pobrań. I w żadnym wypadku nie jest na sprzedaż
Patronat Rzeczpospolitej
Samodzielność to nowa waluta przyszłości
Biznes
Pożyczki z SAFE zagrożone, odwet Brukseli na Chinach i zwolnienie z relokacji
Materiał Promocyjny
Rynek europejski potrzebuje lepszych regulacji
Biznes
Afryka otwiera drzwi dla polskich firm. Rusza ekspansja
Materiał Promocyjny
Wiedza, która trafia w punkt. Prosto do Ciebie. Zamów już dziś!
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama