Reklama

Hygienika chce budować europejską grupę

Po przejęciu drogerii Schlecker śląska firma szykuje się do zakupu udziałów w kilku spółkach w Europie Zachodniej.

Publikacja: 29.03.2013 00:14

Kiedy w ubiegłym roku Hygienika zapowiadała, że kupi prowadzącą sieć drogerii spółkę Schleckera (obecnie Dayli), wiele osób nie dowierzało. Tymczasem transakcja stała się faktem. Co więcej, firma ma znacznie bardziej ambitne plany.

– Rozważamy zakup do 50 proc. udziałów z możliwością współzarządzania w poszczególnych spółkach będących właścicielami Dayli w krajach Europy Zachodniej. Jesteśmy w trakcie rozmów – mówi Kamil Kliniewski, prezes i znaczący udziałowiec Hygieniki. Wskazuje, że chodzi m.in. o takie kraje, jak Austria, Włochy, Niemcy, Belgia i Luksemburg. Twierdzi, że nie byłoby problemu ze sfinansowaniem ewentualnych akwizycji. – Schlecker, którego przejęliśmy, w ogóle nie miał zadłużenia. Mamy więc teraz spore możliwości zaciągania kredytów – uważa.

Szansa za granicą

Hygienika jest producentem artykułów higienicznych. Dzięki przejęciu krajowej sieci drogerii Schlecker ma dużo większy rynek zbytu – nie tylko w Polsce.

– Nasze produkty zostały bardzo dobrze przyjęte m.in. na rynku włoskim i austriackim. Sprzedaż rośnie z miesiąca na miesiąc. Ten model biznesowy sprawia, że wszystkie marże zostają w grupie: producencka w Hygienice, a detaliczna w Dayli. To dobry kierunek w budowaniu dużej grupy na rynku europejskim – mówi Kliniewski. Wcześniej zapowiadał, że w grę wchodzą również przejęcia w Polsce. Nie wycofuje się z tego. – Rozglądamy się na rynku polskim. Ale nie jest on jeszcze tak poukładany jak na Zachodzie i na razie chcemy wykorzystać okazję, którą mamy przed sobą – wyjaśnia. Dodaje, że decyzje w sprawie zakupu pakietów w zagranicznych spółkach mogą zapaść jeszcze w ?pierwszym półroczu.

Ruszy sprzedaż online

Dzięki przejęciu Schleckera skala biznesu giełdowej spółki znacząco wzrośnie. Na koniec 2012 r. jej przychody wynosiły niespełna 49 mln zł. Po konsolidacji wyników z siecią Dayli, w tym roku mogą być kilka razy wyższe. Spółka zamierza też postawić na sprzedaż przez Internet. – Finiszujemy już z przygotowaniami. W drugim kwartale ruszymy z naszym sklepem internetowym. Jak mówiłem wiele razy – ten temat jest moim oczkiem w głowie – podkreśla Kliniewski.

Reklama
Reklama

W ostatnich miesiącach Hygenika zwiększyła mocne produkcyjne. W tym półroczu ma się zakończyć modernizacja linii produkującej pieluszki dla dzieci. Hygienika twierdzi, że po zakończeniu tej inwestycji będzie dysponować najbardziej zaawansowanym parkiem maszynowym do produkcji pieluch w Europie. W planach na 2013 r. jest umocnienie się Hygieniki na rynku higieny osobistej poprzez rozwój sprzedaży takich marek, jak Bambino, Baby Shine oraz Linell.

Nie ma walki o kontrolę

Kurs akcji Hygieniki oscyluje teraz wokół poziomu 1,85 zł. Jest o 68 proc. wyższy niż rok temu. Zaczął się piąć w górę w drugiej połowie ubiegłego roku. Wtedy właśnie oprócz wieści o przejęciu Schleckera na rynek trafiły też informacje o zainteresowaniu spółką ze strony Wiesława Włodarskiego, właściciela koncernu spożywczego FoodCare. Wydawało się nawet, że dojdzie do walki o kontrolę nad spółką. Włodarski zapowiadał bowiem, że docelowo chce przejąć Hygienikę. Z kolei Kliniewski twardo deklarował, że swojego pakietu na pewno nie sprzeda.

Na razie Włodarski wciąż ma nieco ponad 5 proc. udziałów w kapitale Hygieniki, a FoodCare współpracuje operacyjnie z firmą Kliniewskiego. Branża się zastanawia, czy uda im się zrealizować ubiegłoroczne zapowiedzi dotyczące stworzenia „polskiego Unilevera".

Roszady na rynku

Tymczasem z Polski i kilku innych krajów Europy wycofuje się koncern Kimberly-Clark, konkurent Hygieniki. Kilka dni temu okazało się, że aktywa od tej firmy przejmie łódzki fundusz Avallon. Do jego portfela wejdą marki Velvet, Szast Prast, A'psik oraz zakład w Kluczach. Przejęcie powinno zostać sfinalizowane najpóźniej w trzecim kwartale 2013 r.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama