W 2012 roku sprzedaż wód funkcjonalnych, czyli z dodatkami pozytywnie wpływającymi na zdrowie i urodę zwiększyła się o 7,9 proc. Natomiast o 7,1 proc. poszedł w górę popyt na wody smakowe – podaje Zenith International.
Największy wzrost zanotowały region Azja i Pacyfiku oraz Ameryka Łacińska. Wyniósł on odpowiednio 26 i 12 proc. Z kolei w Ameryce Północnej sprzedaż zwiększyła się w ubiegłym roku po raz pierwszy od 2008 r.
Na kraje Azji i Pacyfiku przypadają dziś największe udziały w globalnym rynku wód smakowych i funkcjonalnych. W 2012 r. wydatki na nie sięgnęły tam 5 mld dolarów. Motorem są tu głównie Chiny, gdzie sprzedaż od 2010 r. rośnie średnio o 40 proc. rocznie.
Jedynym regionem, gdzie spadła wielkość sprzedaży innowacyjnych wód jest Europa. Przypada na nią 25 proc. udziałów w globalnym rynku wód funkcjonalnych i smakowych w ujęciu wartościowym.
- W 2013 roku wszystkie regiony powinny powrócić na ścieżkę wzrostu sprzedaży wód smakowych i funkcjonalnych – uważa Richard Hall, szef Zenith International.