Nowy iPad ma odeprzeć ofensywę konkurentów

Odpowiedź Apple’a na coraz bardziej zażartą rywalizację na rynku tabletów to większa oferta produktowa i darmowe oprogramowanie.

Publikacja: 24.10.2013 12:14

Tim Cook, prezes Apple'a zapowiedział, że klientom kupującym nowy sprzęt firma zaoferuje darmowy dos

Tim Cook, prezes Apple'a zapowiedział, że klientom kupującym nowy sprzęt firma zaoferuje darmowy dostęp do swojego systemu iWork, który konkuruje z Microsoft Windows i aplikacji iLife, która obsługuje zdjęcia, filmy i muzykę.

Foto: Bloomberg

Na wtorkowej prezentacji Apple pokazał całkowicie nowego tableta – który nazywał się iPad Air – i jest cieńszy i odchudzony do wagi niespełna pół kilograma. Przedstawił również zmodernizowanego iPada Mini z szybszym procesorem i ekranem o większej rozdzielczości.

Co równie ważne, nowa linia iPadów po raz pierwszy obniżyła cenę dla najtańszych modeli poniżej 300 dolarów. Apple podał, że zeszłoroczny iPad Mini będzie kosztował od 299 dolarów w górę, a ceny nowego nowy iPada Air będą się zaczynały od 499 dolarów. Dzięki temu Apple zbliży się do konkurentów, takich jak Amazon, który zbił ceny tabletów do zaledwie 229 dolarów.

Krytyczny moment

Apple zapowiedział również, że klientom kupującym nowy sprzęt  zaoferuje darmowy dostęp do swojego systemu iWork, który konkuruje z Microsoft Windows i aplikacji iLife, która obsługuje zdjęcia, filmy i muzykę. Firma wcześniej kasowała od 4,99 do 9,99 dolara za każdy z tych programów. Prezes Apple'a, Tim Cook, powiedział, że to „największa rewolucja od czasu powstania iPada".

– Poprawa parametrów technologicznych w połączeniu z darmowym oprogramowaniem może pomóc Apple'owi w pozyskaniu nowych klientów, szczególnie studentów i drobnych przedsiębiorców – powiedział Patrick Moorhead, analityk w firmie Moor Insights & Strategy. – Nie płacisz dodatkowych pieniędzy za markę, ale za realną technologię, która może ci się przydać – dodał.

Nowe iPady i zmiana strategii w dziedzinie oprogramowania pojawiają się w krytycznym momencie dla producenta gadżetów z kalifornijskiego Cupertino. Po raz pierwszy w historii Apple sprzedał mniej iPadów w kwartale zakończonym w czerwcu niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Rywale tacy jak Amazon i południowokoreański Samsung podgryzają wcześniejszą dominację Apple'a na rynku tabletów.

Firma badawcza Gartner oczekuje, że udział Apple'a w rynku tabletów spadnie w tym roku poniżej 50 procent, z 54 procent w roku ubiegłym i 65 procent w 2011.

Tablety zasilane stworzonym przez Google'a systemem Android mają w tym roku opanować 50 procent rynku, wobec 45 procent w ubiegłym roku.

Zaawansowana technologia

Odpowiedź Apple'a to modernizacja obecnej linii produkcyjnej i najnowocześniejszy procesor A7 umieszczany w nowych urządzeniach, dzięki czemu iPad stanie się lżejszy, a iPad Mini otrzyma czytelniejszy wyświetlacz.  Nowa wersja systemu operacyjnego, OS X Mavericks, będzie zaś dostępna dla dotychczasowych klientów za darmo.

iPad Air wejdzie do sprzedaży w USA i kilku innych krajach, w tym w Chinach, 1 listopada. Nowy iPad Mini pojawi się w drugiej połowie listopada, podała firma. – Nie przypominam sobie tak zaawansowanego technologicznie produktu, który pojawiłby się tak szybko – powiedział Cook na imprezie Apple'a, przypominając, że firma sprzedała już ponad 170 milionów iPadów.

Aktywni użytkownicy

Dobrą wiadomością dla Apple'a jest to, że choć traci udział w rynku, to jej klienci najaktywniej korzystają z tabletów.

Firma Chitika Inc, która analizuje rynek reklamy mobilnej, twierdzi, że 84,3 procent ruchu w Internecie generowanego przez tablety pochodziło w czerwcu z iPadów. Na drugim miejscu znalazł się Kindle Fire Amazona z 5,7 procent, a na trzecim tablety Samsung Galaxy z 4,2 procent. Wykorzystywanie iPadów wzrosło w okresie od czerwca do maja, twierdzi Chitika, podczas gdy udział innych firm spadł.

– Bez względu na to, co czytacie lub słyszycie o wynikach sprzedaży lub aktywacji, iPad jest wykorzystywany częściej niż cała reszta – powiedział Cook, dodając, że iPad jest wykorzystywany czterokrotnie częściej niż konkurencja.

Apple ogłosił również, że jego nowa wersja systemu operacyjnego OS X Mavericks, a także aktualizacje ponad 20 jego aplikacji będą natychmiast dostępne za darmo dla dotychczasowych klientów. W przeszłości Apple zazwyczaj pobierał opłatę za poważne zmiany w swoim oprogramowaniu, szczególnie w systemie operacyjnym OS X. Dzięki darmowemu oprogramowaniu „dokonujemy kopernikańskiej rewolucji w branży", powiedział Cook.

Apple przedstawił również linię nowych komputerów. Najnowszy laptop MacBook Pro będzie kosztował od 1 299 dolarów wzwyż, czyli o około 200 dolarów mniej niż poprzednie modele. Za najnowocześniejszy komputer stacjonarny Mac Pro trzeba będzie zapłacić co najmniej 2 999 dolarów.     —Ian Sherr

wsp. Greg Bensinger, tłum. TK

Na wtorkowej prezentacji Apple pokazał całkowicie nowego tableta – który nazywał się iPad Air – i jest cieńszy i odchudzony do wagi niespełna pół kilograma. Przedstawił również zmodernizowanego iPada Mini z szybszym procesorem i ekranem o większej rozdzielczości.

Co równie ważne, nowa linia iPadów po raz pierwszy obniżyła cenę dla najtańszych modeli poniżej 300 dolarów. Apple podał, że zeszłoroczny iPad Mini będzie kosztował od 299 dolarów w górę, a ceny nowego nowy iPada Air będą się zaczynały od 499 dolarów. Dzięki temu Apple zbliży się do konkurentów, takich jak Amazon, który zbił ceny tabletów do zaledwie 229 dolarów.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Biznes
Najmniejsze firmy zalegają ze spłatą 5,5 mld zł
Biznes
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Biznes
Pięć powodów, dlaczego obrona w Izraelu jest skuteczniejsza od tej w Ukrainie
Biznes
Zaczyna się wojna sieci komórkowych o turystów. Orange kusi pakietami we Flex
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Zmarł Leonard Lauder, twórca światowego sukcesu koncernu Estée Lauder