Reklama

Polskie konsorcjum walczy o kontrakty na europejskie drony

Konsorcjum polskich firm, na czele z ożarowską spółką WB Electronics, walczy o kontrakty związane z programem budowy europejskich dronów. W najbliższych latach tylko na Kontynencie zamówienia na systemy bezzałogowe będą warte 30 mld euro.

Aktualizacja: 07.12.2013 16:31 Publikacja: 06.12.2013 16:30

SW-4 Solo z PZL Świdnik

SW-4 Solo z PZL Świdnik

Foto: PZl Świdnik

W skład konsorcjum zabiegającego o udział w konstruowaniu i budowie europejskich  bezzałogowych samolotów  (BSL) oprócz  WB Electronics i spółki zależnej Flytronic wchodzą: warszawski Instytut Lotnictwa, Wojskowe Zakłady Elektroniczne, Śląskie Centrum Naukowo-Technologiczne Przemysłu Lotniczego, Wojskowa Akademia Techniczna, Wojskowe Zakłady Inżynieryjne oraz AM Technologies Polska.

BSL z Ożarowa

WB Electronics lider konsorcjum i Flytronic  mają  doświadczenie w produkcji BSL, dostarczały już  armii własne samoloty bezzałogowe Fly Eye , eksportowały też produkowany w kraju sprzęt  do sojuszniczych krajów.

Teraz konsorcjum szuka partnerów do współpracy  przy budowie większych dronów, klasy MALE (Medium-Altitude Long-Endurance). Temu celowi służyło  m.in. zorganizowane w Paryżu, z inicjatywy  ambasadora RP we Francji Tomasza Orłowskiego pierwsze polsko-francuskie seminarium na temat systemów bezzałogowych.

W spotkaniu z polskimi partnerami ,wzięli udział przedstawiciele francuskiego Ministerstwa Obrony Narodowej oraz przemysłu w tym firm pracujących nad technologiami dronów: Sagem, Thales i Cassidian.

Europejski dron

Światowymi liderami w budowie dronów są Izrael i Stany Zjednoczone, teraz europejscy sojusznicy, próbują dołączyć do czołówki globalnego wyścigu. W lipcu br. Komisja Europejska poinformowała, że rozważa przyznanie środków na rozwój technologii samolotów bezzałogowych. 19 listopada  tego roku siedem krajów Unii Europejskiej, w tym Polska, Niemcy i Francja, utworzyło „europejski klub użytkowników dronów". To państwa,  które obecnie wykorzystują  wojskowe BSL na średnich wysokościach lub, w ciągu pięciu lat zamierzają rozpocząć ich eksploatowanie.

Reklama
Reklama

Kolejne decyzje  w sprawie  rozwoju europejskiej technologii samolotów bezzałogowych mają zapaść na szczycie  Rady Europejskiej,19-20 grudnia w Brukseli.  Tematem przewodnim szczytu będzie wspólna polityka bezpieczeństwa i obrony. Wśród kluczowych zagadnień dotyczących zwiększenia zdolności obronnych UE, które będą omawiane podczas spotkania, znalazł się rozwój technologii samolotów bezzałogowych.

Kontrakty w grudniu ?

Europejska Agencja Obrony (EDA) przewiduje, że budowa europejskiego drona może być ważnym impulsem dla rozwoju całej gospodarki UE, w szczególności w dziedzinie lotnictwa i przemysłu obronnego. Stąd jeszcze w grudniu możliwe jest ogłoszenie przez Komisję Europejską kontraktu na rodzinę europejskich dronów.

EDA przewiduje, że nowoczesne bezpilotowce znajdą nie tylko wojskowe, ale również cywilne zastosowanie do patrolowania  granic i ochrony kluczowej infrastruktury, np. energetycznej , a także wspomagania rolnictwa czy diagnozowania zagrożeń  w wypadku katastrof.

W skład konsorcjum zabiegającego o udział w konstruowaniu i budowie europejskich  bezzałogowych samolotów  (BSL) oprócz  WB Electronics i spółki zależnej Flytronic wchodzą: warszawski Instytut Lotnictwa, Wojskowe Zakłady Elektroniczne, Śląskie Centrum Naukowo-Technologiczne Przemysłu Lotniczego, Wojskowa Akademia Techniczna, Wojskowe Zakłady Inżynieryjne oraz AM Technologies Polska.

BSL z Ożarowa

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Reklama
Biznes
Tak handel może skorzystać na cyfrowej rewolucji
Biznes
Abramowicz i Janukowycz przegrali z Brukselą. Pozostają na czarnych listach, odcięci od majątków
Biznes
43 mld euro z UE dla Polski, wyzwanie demograficzne i rozwój energetyki w Afryce
Biznes
Premier Donald Tusk wskazał nowego prezesa UKE. Teraz zagłosuje Sejm
Biznes
Upadek rządu we Francji, drony nad Polską i apel producentów aut elektrycznych
Reklama
Reklama