Co roku od początku grudnia do połowy stycznia wolontariusze z Citi Handlowego jeżdżą wraz z firmowym św. Mikołajem na świąteczne spotkania w placówkach opiekuńczo-wychowawczych w całej Polsce. Dzieci dostają wtedy prezenty, które wcześniej pracownicy banku kupili w ramach akcji „Zostań asystentem św. Mikołaja". (Na specjalnej intranetowej platformie firmy są publikowane listy z marzeniami dzieci).

W pomocników św. Mikołaja wcielają się też w grudniu wolontariusze Grupy PZU, która wraz ze Stowarzyszeniem Centrum Wolontariatu organizuje mikołajkową akcję w placówkach opiekuńczych dla dzieci i młodzieży. Pracownicy PZU pomagają w zakupie i pakowaniu prezentów, a potem w przygotowaniu i prowadzeniu dziecięcych imprez.

Z roku na rok przybywa przedsiębiorstw, które przed świętami chcą pomóc innym – choćby poprzez udział w którejś z ogólnopolskich akcji. Ostatnio firmowym hitem jest Szlachetna Paczka – ogólnopolski program świątecznej pomocy, organizowany od 2001 r. przez Stowarzyszenie Wiosna. W tym roku w akcję włączyli się m.in. pracownicy PZU, sieci Carrefour (którzy przygotowali też dodatkowo kilkaset paczek świątecznych dla fundacji wspierających dzieci i niepełnosprawnych) oraz Microsoft Polska.

– Kilkadziesiąt osób z różnych działów skompletowało paczkę składającą się z 16 dużych kartonów – podkreśla Katarzyna Lorecka, kierownik ds. odpowiedzialności społecznej w spółce i koordynatorka jej programu wolontariatu. To niejedyna świąteczna inicjatywa samych pracowników Microsoftu, gdzie w firmowym programie wolontariatu co roku bierze udział 35–40 proc. załogi.

W tym roku już po raz drugi pomagali też przy sortowaniu produktów na kolacje wigilijne dla potrzebujących – w ramach akcji Banków Żywności SOS. W ubiegłym roku z tą inicjatywą wyszedł jeden z działów, a pomysł tak się spodobał, że teraz włączyły się do akcji już trzy działy – w sumie kilkadziesiąt osób. Firma organizuje też Biuro św. Mikołaja – akcję, w ramach której pracownicy spełniają świąteczne marzenia dzieci – a konkretnie wychowanków domów dziecka (w tym roku także podopiecznych stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce). W te święta w akcję kupowania prezentów włączyło się już ponad 150 osób.

Z kolei PZU jeszcze bardziej aktywnie zaangażował się w program Szlachetna Paczka. Zawczasu wysłał 20 firmowych wolontariuszy na specjalne szkolenie w Stowarzyszeniu Wiosna, by mogli potem skuteczniej promować i koordynować akcję przygotowania paczek wśród ponad 14 tys. pracowników grupy.