Utrzymanie pozycji lidera przez Toyotę nie jest zaskoczeniem. Niespodzianką jest natomiast tempo, w jakim do pierwszego miejsca zbliża się Volkswagen – dziś na trzeciej pozycji. Drugi jest General Motors zdetronizowany przez Toyotę w 2011 r.
Toyota sprzedała w 2013 r. 9,98 mln aut, GM 9,71 mln, a Volkswagen 9,7 mln. Największa rywalizacja będzie się więc toczyć między Amerykanami i Niemcami.
Toyota już wcześniej była liderem światowego rynku. W 2008 r. odebrała tytuł General Motors po 80-letniej dominacji Amerykanów i utrzymała go przez dwa kolejne lata. Straciła tę pozycję po katastrofalnym w skutkach tsunami w Japonii i powodziach w Tajlandii, gdzie koncern ma fabryki.
Jakkolwiek jednak powodziłoby się Japończykom, w tej chwili jedno jest oczywiste. Obietnica prezesa VW Martina Winterkorna, że w roku 2018 prowadzona przez niego firma będzie liderem światowego rynku, z pewnością zostanie spełniona. I to zapewne wcześniej. Oficjalny komentarz do zeszłorocznych wyników sprzedaży Winterkorn ma przedstawić 13 marca podczas prezentacji wyników finansowych za 2013 r. Już wiadomo jednak, że sprzedaż pociągnęły dwie marki – VW i Audi, podczas gdy nieznacznie spadła na świecie sprzedaż Skody.
Wszyscy trzej producenci ze światowej czołówki zawdzięczają sukcesy przede wszystkim dwóm rynkom – Chinom i Stanom Zjednoczonym.