Szykuje się ostry bój o klienta na rynku e-commerce

Poczta Polska będzie uruchamiać własne paczkomaty – ustaliła „Rz".

Publikacja: 23.05.2014 04:59

Szykuje się ostry bój o klienta na rynku e-commerce

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Skłodowski KS Krzysztof Skłodowski

Rośnie konkurencja na rynku przesyłek. Towary zamówione w e-sklepach nie tylko są dostarczane przez kurierów, ale coraz częściej można je odebrać osobiście. To najnowszy trend – według badań firmy CubeResearch z takiej opcji korzysta już 70 proc. kupujących w sieci. Na razie ten segment rynku e-commerce zagospodarowała firma InPost, która stawia paczkomaty. Spółka nie może jednak spać spokojnie. O paczkomatach poważnie myślą bowiem giganci – DHL i Amazon oraz Poczta Polska. Do rywalizacji włączyły się też Ruch i Orlen.

Nowa strategia Poczty

Popularność paczkomatów szybko rośnie. Z maszyn możemy odebrać kupiony produkt szybciej niż na poczcie i taniej niż u kuriera. W Polsce zainstalowanych i oddanych do użytku zostało 1100 paczkomatów InPostu. – Obecnie skupiamy się na rozszerzaniu liczby skrytek w działających już terminalach, co oznacza, że pojemność sieci systematycznie rośnie. Do końca roku chcemy osiągnąć pozycję nr 2 w tzw. dostawach next day dla rynku e-commerce – mówi „Rz" Rafał Brzoska, prezes InPostu.

Dziś firmy handlujące w internecie najczęściej korzystają z usług Poczty Polskiej (dostawy kurierem lub odbiór osobisty na poczcie). Państwowy operator, do którego należy 57 proc. tego rynku, nie spoczywa jednak na laurach i – jak wynika z naszych informacji – też zamierza rozwijać sieć własnych paczkomatów. Pierwsze miałyby stanąć jeszcze w tym roku.

– Rozważamy różne możliwości odbioru przesyłek, a paczkomaty wpisują się w naszą strategię – potwierdza Sławomir Żurawski, dyrektor biura rozwoju usług KEP Poczty Polskiej (PP). Niewykluczone, że InPostowi przybędą jednak kolejni konkurenci.

W automaty pocztowe mocno wszedł bowiem koncern DHL. Na razie stawia je w Niemczech, gdzie ma ich już 2650. W tym roku uruchomi kolejne 300, a sieć powiększy się o kolejne kraje. Na pierwszy ogień pójdą Włochy i Holandia. – Obecnie nie ma w planach tworzenia sieci w Polsce – zaznacza Monika Górka z centrali DHL.

Nie wiadomo, czy własnych paczkomatów nie postawi u nas Amazon. Spółka automaty ustawia na razie w USA. W tym roku w Polsce otworzy jednak potężne centrum logistyczne i niewykluczone, że w ślad za tym pójdą kolejne inwestycje.

Paczka w kiosku

Firmy w walce o klienta prześcigają się w pomysłach na zagarnięcie jak największego kawałka rynku e-commerce. PP planuje uruchamiać niestandardowe punkty odbioru przesyłek. – Myślimy o współpracy z sieciami sklepów czy stacji benzynowych – zdradza Sławomir Żurawski.

Ale zakupy z internetu już można odbierać na stacjach Orlenu. Koncern udostępnił usługę w 650 lokalizacjach. Własną usługę tego typu wprowadził też Ruch. Współpracę z obiema firmami podjął m.in. sklep internetowy Neo24.pl.

– To był strzał w dziesiątkę. Są momenty, gdy zamówienia do punktów odbioru w kioskach czy na stacjach stają się dominującym kanałem dla produktów poniżej 300 zł – wyjaśnia Tomasz Kabarowski, prezes Neo24.pl.

Ruch ma ambicję stać się liczącym podmiotem na rynku e-commerce. – Współpracujemy już z około 20 partnerami, w tym m.in. Furgonetka.pl, Sheepla.pl czy księgarniami Matras. Przesyłki można odbierać i nadawać w całej sieci kiosków, która liczy 2,5 tys. punktów i obejmuje zasięgiem cały kraj – tłumaczy Izabela Cicha-Berenda, rzeczniczka Ruchu. Jak zaznacza, dystrybucja paczek opiera się na systemie dostawy prasy do kiosków. – Czas dostarczenia paczki nie przekracza 48 godzin – zapewnia i dodaje, że w najbliższym czasie uruchomione zostaną usługi odbioru przesyłki za pobraniem oraz obsługa zwrotów.

Rośnie konkurencja na rynku przesyłek. Towary zamówione w e-sklepach nie tylko są dostarczane przez kurierów, ale coraz częściej można je odebrać osobiście. To najnowszy trend – według badań firmy CubeResearch z takiej opcji korzysta już 70 proc. kupujących w sieci. Na razie ten segment rynku e-commerce zagospodarowała firma InPost, która stawia paczkomaty. Spółka nie może jednak spać spokojnie. O paczkomatach poważnie myślą bowiem giganci – DHL i Amazon oraz Poczta Polska. Do rywalizacji włączyły się też Ruch i Orlen.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Specjaliści IT znów w cenie – rynek pracy ożywia się