UOKiK: ok. 57 tys. zł kary dla firmy sprzedającej pościel na pokazach

Ponad 57,6 tys. zł kary ma zapłacić spółka Lama Gold, która sprzedaje m.in. pościel wełnianą na pokazach organizowanych w świetlicach i domach kultury

Publikacja: 22.08.2014 13:22

PAP

Jak poinformował w piątek UOKiK, postępowanie przeciwko Lama Gold w Poznaniu zostało wszczęte w sierpniu 2013 roku; wcześniej do Urzędu napływały skargi od klientów tej firmy.

"Postępowanie UOKiK wykazało, że przedsiębiorca m.in. nie wręczał obowiązkowego wzoru odstąpienia od umowy, który musi dostać każdy klient kupujący na pokazie. Tę praktykę potwierdziły zawiadomienia od konsumentów. Ponadto sprzedawca zastrzegał, że nie będzie przyjmował zwrotu produktów bez oryginalnego opakowania czy zamknięcia" - czytamy w komunikacie UOKiK.

Urząd tłumaczy, że zgodnie z prawem kupujący poza lokalem konsument ma prawo obejrzeć i sprawdzić produkt po jego dostarczeniu – w ramach tzw. zwykłego zarządu. Oznacza to, że można otworzyć opakowanie i sprawdzić, czy dostarczony produkt jest zgodny z zamawianym. W takiej sytuacji klient nie traci prawa do odstąpienia od umowy.

"Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów na Lama Gold została nałożona kara 57 tys. 613 zł. Urząd nakazał zaprzestanie stosowania niezgodnych z prawem praktyk. Spółka musi również natychmiast zacząć wręczać klientom formularz odstąpienia od umowy – tej części decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności" - napisano.

Urząd dodał, że spółka odwołała się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK prowadzi też postępowanie wyjaśniające wobec firm organizujących pokazy i oferujących płatne pakiety medyczne - spółek MedForLife oraz MedForLife Opieka Abonamentowa. Zostało ono wszczęte pod koniec lipca br. po doniesieniach medialnych. Urząd chce wyjaśnić mechanizmy działania przedsiębiorców.

"Sprawdzamy, czy spółki wywiązują się z obowiązku informacyjnego wobec klientów, czy nie utrudniają im odstąpienia od umowy. Postępowanie jest na wczesnym etapie, nie zostały postawione zarzuty" - czytamy w komunikacie. Urząd czeka na wyjaśnienia spółek.

UOKiK przypomina, że w przypadku zawarcia umowy zakupu towaru na tzw. pokazie, klient ma 10 dni na rezygnację.

Więcej informacji konsumenci mogą uzyskać m.in. pod numerem telefonu 800 007 707.

Jak poinformował w piątek UOKiK, postępowanie przeciwko Lama Gold w Poznaniu zostało wszczęte w sierpniu 2013 roku; wcześniej do Urzędu napływały skargi od klientów tej firmy.

"Postępowanie UOKiK wykazało, że przedsiębiorca m.in. nie wręczał obowiązkowego wzoru odstąpienia od umowy, który musi dostać każdy klient kupujący na pokazie. Tę praktykę potwierdziły zawiadomienia od konsumentów. Ponadto sprzedawca zastrzegał, że nie będzie przyjmował zwrotu produktów bez oryginalnego opakowania czy zamknięcia" - czytamy w komunikacie UOKiK.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca