Jak poinformował w piątek UOKiK, postępowanie przeciwko Lama Gold w Poznaniu zostało wszczęte w sierpniu 2013 roku; wcześniej do Urzędu napływały skargi od klientów tej firmy.
"Postępowanie UOKiK wykazało, że przedsiębiorca m.in. nie wręczał obowiązkowego wzoru odstąpienia od umowy, który musi dostać każdy klient kupujący na pokazie. Tę praktykę potwierdziły zawiadomienia od konsumentów. Ponadto sprzedawca zastrzegał, że nie będzie przyjmował zwrotu produktów bez oryginalnego opakowania czy zamknięcia" - czytamy w komunikacie UOKiK.
Urząd tłumaczy, że zgodnie z prawem kupujący poza lokalem konsument ma prawo obejrzeć i sprawdzić produkt po jego dostarczeniu – w ramach tzw. zwykłego zarządu. Oznacza to, że można otworzyć opakowanie i sprawdzić, czy dostarczony produkt jest zgodny z zamawianym. W takiej sytuacji klient nie traci prawa do odstąpienia od umowy.
"Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów na Lama Gold została nałożona kara 57 tys. 613 zł. Urząd nakazał zaprzestanie stosowania niezgodnych z prawem praktyk. Spółka musi również natychmiast zacząć wręczać klientom formularz odstąpienia od umowy – tej części decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności" - napisano.
Urząd dodał, że spółka odwołała się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.