Opłaty będą pobierane poprzez urządzenie pokładowe, które dla wszystkich korzystających z płatnych dróg będzie obowiązkowe. Wersję z nieobowiązkowym urządzeniem i biletami okresowymi lub na konkretną trasę odrzucono, jako rozwiązanie zbyt skomplikowane.
E-myto jest już przesądzone - czytaj więcej
Elektroniczne płatności zaczną obowiązywać w 2016 roku. Wcześniej, bo jeszcze w przyszłe wakacje system zacznie działać pilotażowo na autostradzie Amber One z Torunia do Gdańska. Według wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej, za przejazd płatnymi autostradami nie będą płacili motocykliści. W trakcie analiz różnych wariantów poboru opłat okazało się bowiem, że urządzenie pokładowe dla motocykla byłoby zbyt kosztowne. Tymczasem resort infrastruktury zadecydował, że koszty urządzeń pokładowych do systemu odpłatności za drogi pokryje państwo.
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju jeszcze finalizuje ostatnie analizy dotyczące systemu pobierania e-myta. W ciągu kilku tygodni resort ma przedstawić symulację przychodów z poboru opłat. Jego wprowadzenie będzie wymagało zmian w przepisach, m.in. w ustawie o autostradach płatnych i Krajowym Funduszu Drogowym. Trwają negocjacje z koncesjonariuszami płatnych odcinków autostrad A1, A2 i A4, w sprawie zmiany zawartych wcześniej umów. Nieoficjalnie można usłyszeć, że najtrudniejsze rozmowy będą dotyczyły prawdopodobnie odcinków zarządzanych przez Autostradę Wielkopolską.
Wicepremier Bieńkowska powiedziała na piątkowym spotkaniu z dziennikarzami, że nie sama nie podejmie decyzji o wprowadzeniu nowego systemu, jak zapowiadała wcześniej. Powodem są planowane zmiany w rządzie. Nowy system będzie przez nią zarekomendowany nowemu szefowi resortu