Reklama

Cydr i whisky w górę, piwo i wódka w odwrocie

Czysta wódka i jasne pełne mają coraz większą konkurencję. ?Młodzi Polacy wolą kolorowe trunki.

Publikacja: 06.10.2014 11:30

Tłuste lata dla cydru i whisky

Tłuste lata dla cydru i whisky

Foto: Bloomberg

O niemal 30 proc. rocznie będzie rosła sprzedaż cydru w Polsce w latach 2013–2019 – wynika z najnowszej prognozy firmy badawczej International Wine & Spirit Research (IWSR). Na tak szybki wzrost popularności nie może liczyć żaden z pozostałych alkoholi dostępnych na naszym rynku.

– Cydr jest nadal stosunkowo młodą kategorią w Polsce, startującą z małej bazy, i wciąż korzysta z efektu nowości – mówi „Rz" Agata Andrzejczak, analityk IWSR. – Na wzrost jego popularności przekładają się także duże nakłady inwestycyjne głównych graczy, np. firm Ambra i Jantoń.

W zdobyciu mocnej pozycji rynkowej mogą przeszkodzić cydrom inne alkohole, które w ostatnim czasie zalewają nasz kraj.

– Młodzi konsumenci, którzy dopiero zaczynają spożywać alkohol, mają do wyboru coraz większą ofertę piw smakowych i rzemieślniczych. Popularne wśród nich są także likiery, takie jak np. Lubelska należąca do Stock Polska, które mają mniej zwartości alkoholu niż tradycyjne wódki – mówi Agata Andrzejczak.

Krzysztof Michalski, dyrektor zarządzający spółki Diageo Polska, oferującej takie marki jak whisky Johnnie Walker czy wódka Smirnoff, przekonywał w rozmowie z „Rz", że Polska nie jest wyjątkiem, a rosnąca popularność alkoholi kolorowych to trend światowy. Na przykład w Stanach Zjednoczonych sprzedaż alkoholi smakowych rośnie prawie trzy razy szybciej niż średnia dla całego rynku.

Reklama
Reklama

Grzegorz Łaptaś, dyrektor w dziale doradztwa firmy PwC, zwraca uwagę, że w ostatnich latach w Polsce zachodzą silne zmiany struktury konsumpcji alkoholi. Polacy chętnie odkrywają nowe smaki, co wpływa na zwiększające się spożycie nie tylko likierów, ale także rumu czy whisky, kosztem tradycyjnej wódki.

– Od wejścia do UE sprzedaż whisky zwiększyła się w Polsce dziesięciokrotnie, co miało m.in. związek ze zniesieniem ceł oraz dużą dostępnością znanych marek w sieciach handlowych po przystępnych cenach. Dziś pojawiają się nawet w dyskontach – zaznacza Agata Andrzejczak.

IWSR prognozuje, że do 2019 r. sprzedaż whisky będzie rosła w Polsce średnio o 17,8 proc. A sprzedaż wódki będzie spadać o 1,4 proc.

Czystej nie pomaga ostatnia podwyżka akcyzy. Od 1 stycznia 2014 r. podatek na wyroby spirytusowe poszedł w Polsce w górę o 15 proc. W ciągu ośmiu miesięcy tego roku produkcja czystej była o ok. 18 proc. niższa niż w tym samym czasie przed rokiem – podaje GUS.

W modę na słabsze alkohole wpisuje się także stopniowy wzrost sprzedaży wina.

– Trunek ten przestaje być traktowany wyłącznie jako alkohol na specjalną okazję, coraz częściej stając się elementem codziennego obiadu czy kolacji – mówi Grzegorz Łaptaś.

Reklama
Reklama

Najszybciej na popularności będzie zyskiwać wino spokojne, czyli klasyczne gronowe. Jego sprzedaż może rosnąć o niemal 3 proc. w ciągu roku – szacuje IWSR.

Piwa rzemieślnicze i smakowe nie wywołają przełomu na naszym rynku browarniczym. IWSR zakłada, że w 2019 r. łączna sprzedaż piwa może być w Polsce o ponad 1 proc. niższa niż w 2013 r.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki, b.drewnowska@rp.pl

O niemal 30 proc. rocznie będzie rosła sprzedaż cydru w Polsce w latach 2013–2019 – wynika z najnowszej prognozy firmy badawczej International Wine & Spirit Research (IWSR). Na tak szybki wzrost popularności nie może liczyć żaden z pozostałych alkoholi dostępnych na naszym rynku.

– Cydr jest nadal stosunkowo młodą kategorią w Polsce, startującą z małej bazy, i wciąż korzysta z efektu nowości – mówi „Rz" Agata Andrzejczak, analityk IWSR. – Na wzrost jego popularności przekładają się także duże nakłady inwestycyjne głównych graczy, np. firm Ambra i Jantoń.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Reklama
Biznes
Polak wśród najlepszych dyrektorów zarządzających na świecie
Biznes
Grupa Bumech będzie produkować pojazdy wojskowe. Jest umowa
Biznes
Microsoft przekracza barierę 4 bln dolarów. Sztuczna inteligencja i chmura napędzają wzrost
Biznes
Jacek Rutkowski: Nie odchodzę na dobre z Amiki
Biznes
Umowa na 180 czołgów K2. Tym razem skorzysta polski przemysł
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama