Rosyjskie linie bez pieniędzy

Transaero i UTAir – drugi ?i trzeci co do wielkości przewoźnik lotniczy w Rosji – proszą państwo o pomoc. Aerofłot zaś obniża koszty, po raz kolejny próbując stworzyć linię niskokosztową.

Publikacja: 21.10.2014 11:49

Rosyjskie linie bez pieniędzy

Foto: Bloomberg

Według państwowego Instytutu Badań i Rozwoju Lotnictwa Cywilnego wsparcie finansowe dla największych przewoźników musi wynieść przynajmniej 1,85 mld dol. Dyrektor instytutu Aleksander Fridyland ujawnił, że rosyjskie linie już latają ze stratami, a Transaero i UTAir, choć oficjalnie przed dłuższy czas zaprzeczały, musiały się zwrócić do państwa o pomoc publiczną w formie poręczenia kredytów.

Obie linie już przeprowadziły cięcie kosztów. UTAir zwolnił ponad tysiąc osób. Ale to nie wystarcza, bo Rosjanie podróżują coraz mniej – zależnie od miesiąca od początku roku ten spadek wynosił od 30 do 50 proc.

Rząd, chcąc pobudzić rynek, zniósł VAT od krajowych podróży lotniczych, powstają także ustawy, które umożliwią liniom restrukturyzację pod ochroną przed wierzycielami. To kalka amerykańskiego Chapter 11, z którego skorzystały największe linie lotnicze w tym kraju. Rosyjski minister transportu Maksim Sokołow ujawnił, że państwo jest gotowe do finansowego wsparcia przewoźników.

1,85 mld dol. wsparcia od państwa potrzebują rosyjskie linie lotnicze

– Chodzi o dofinansowanie obsługi kredytów, jakie zaciągną linie, i nie jest to nic specjalnego. Pomagaliśmy już w ten sposób naszym liniom podczas kryzysu finansowego w latach 2008–2009 – mówił Sokołow.

Wszystkie trzy największe linie – Aerofłot, UTAir i Transaero – kiedy planują przelot nad Ukrainą, muszą występować o jednorazowe zgody, zatem, jak napisał dziennik „Kommiersant", najczęściej decydują się na jej ominięcie, co powoduje dodatkowe koszty.

Ze swojej strony Aerofłot, największy rosyjski przewoźnik, nie rezygnuje z planów stworzenia linii niskokosztowej. Upadłego w sierpniu Dobroleta ma zastąpić Budżetnyj Pieriewozczik, którego start zaplanowano na 27 października. Linia na początek będzie dysponowała czterema samolotami.

Według państwowego Instytutu Badań i Rozwoju Lotnictwa Cywilnego wsparcie finansowe dla największych przewoźników musi wynieść przynajmniej 1,85 mld dol. Dyrektor instytutu Aleksander Fridyland ujawnił, że rosyjskie linie już latają ze stratami, a Transaero i UTAir, choć oficjalnie przed dłuższy czas zaprzeczały, musiały się zwrócić do państwa o pomoc publiczną w formie poręczenia kredytów.

Obie linie już przeprowadziły cięcie kosztów. UTAir zwolnił ponad tysiąc osób. Ale to nie wystarcza, bo Rosjanie podróżują coraz mniej – zależnie od miesiąca od początku roku ten spadek wynosił od 30 do 50 proc.

Biznes
Zatopiony superjacht „brytyjskiego Billa Gates'a" podniesiony z dna
Biznes
Kto inwestuje w Rosji? Nikt. Prezes Sbierbanku alarmuje
Biznes
Chińskie firmy medyczne wykluczone z dużych unijnych przetargów
Biznes
Trump ostrożny ws. Iranu. Europejska produkcja zbrojeniowa, Rosja na krawędzi kryzysu
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji