Reklama
Rozwiń
Reklama

Jak skutecznie dotrzeć do kuriera

Do akcji „Klient zobowiązuje" firma DPD zgłosiła nowy sposób ustalania terminów dostaw przesyłek.

Publikacja: 24.10.2014 13:12

W tym roku, według szacunków firmy Boston Consulting Group, Polacy wydadzą na zakupy internetowe już 31 mld zł. W niektórych branżach nawet 30 proc. paczek nabywcy wolą odbierać samodzielnie, choćby w punktach sprzedaży czy lokalach przeznaczonych wyłącznie do odbioru – jak np. sklep internetowy Merlin.

Jednak nawet takie przesyłki ktoś musi tam od sprzedawcy dostarczyć, nie mówiąc już o zdecydowanej większości, które wprost od sprzedawcy trafiają do klienta końcowego za pośrednictwem choćby firm kurierskich.

Paczka niemal dokładnie na czas

Gdy przychodzi do ustalania szczegółów, pojawia się problem, ponieważ termin pasujący obydwu stronom to z reguły poważne wyzwanie.

Aby tego uniknąć, firma DPD rok temu wprowadziła dla klientów usługę Predict, którą prezentujemy jako zgłoszenie do drugiej edycji konkursu „Klient zobowiązuje".

„Daje ona możliwość decydowania odbiorcy, kiedy przesyłka ma być dostarczona, nawet jeśli jest już w drodze. Dzięki temu odbiorca może efektywnie zaplanować swój dzień, a kurier nie będzie pukał do drzwi domu, w którym nikogo nie ma" – podała firma w formularzu.

Reklama
Reklama

Predict pozwala precyzyjnie dostosować termin dostawy do planów odbiorcy. W ramach usługi zostanie on poinformowany w dniu dostawy o dwugodzinnym oknie czasowym, w którym nastąpi doręczenie. Powiadomienia wysyłane są do odbiorców przez SMS lub e-mail. Jeśli klient nie może przyjąć przesyłki we wskazanym terminie, może zmienić termin doręczenia, wybierając spośród trzech zaproponowanych w kolejnych dniach roboczych.

– Końcowy odbiorca, czyli na przykład klient e-sklepu, oczekuje indywidualnego podejścia. Dla firmy kurierskiej największym wyzwaniem zaś jest zastanie adresata w domu. Trudno oczekiwać, że będzie on przebywał stale pod jednym adresem. Współcześni konsumenci to osoby mobilne i aktywne, chętnie korzystają z nowoczesnych technologii – mówi Rafał Nawłoka, prezes DPD Polska. Jak wyjaśnia, głównym celem było stworzenie rozwiązania umożliwiającego skuteczne doręczenie paczki już w pierwszej próbie.

– Postawiliśmy na interaktywną komunikację z odbiorcą i pierwsi na rynku wprowadziliśmy możliwość elastycznego wyboru dnia dostawy przez interaktywny SMS. Następnie wdrożyliśmy usługę Predict, dzięki której możemy dziś skrócić czas oczekiwania na kuriera do zaledwie dwóch godzin – dodaje.

Obecnie usługę Predict SMS ma wykupionych około ?360 firm, a Predict e-mail – 280.

Klient chce swobody

Firma wyjaśnia, że zaoferowanie klientowi możliwości wyboru jest odbierane bardzo pozytywnie, a wysoki poziom satysfakcji konsumenta zachęca do ponownych odwiedzin czy transakcji w e-sklepie oferującym właśnie elastyczną dostawę.

DPD podaje, że wdrożenie usługi zwiększyło skuteczność dostaw do osób prywatnych, jednocześnie zmniejszając liczbę nieskutecznych prób doręczenia i obniżając związane z tym koszty operacyjne.

Reklama
Reklama

„Z perspektywy konsumenta to rozwiązanie innowacyjne i jednocześnie proste, które daje odbiorcy możliwość wyboru terminu dostawy zgodnego z jego preferencjami. Klienci cenią Predict za wygodę i oszczędność czasu, ?a e-sklepy za elastyczność oraz zwiększoną skuteczność doręczeń. Konsument decyduje o terminie dostawy i wie dokładnie, kiedy może się spodziewać kuriera z przesyłką" – czytamy w formularzu.

– Usługi tego typu pokazują, jak wiele można osiągnąć, wprowadzając pozornie proste, ale przemyślane i skuteczne rozwiązania, które odpowiadają na bardzo konkretny problem lub potrzebę. Rośnie zadowolenie i przywiązanie klientów do firmy, podnosi się standard obsługi, maleją koszty – mówi Wojciech Sury, dyrektor Biura Public Relations Getin Noble Bank.

– Dzięki dostępowi do nowych technologii możemy być bliżej klienta niż kiedykolwiek wcześniej i korzystać z potencjału nowych kanałów komunikacji. Ważne jest jednak, aby uważnie obserwować i analizować oczekiwania odbiorców, tak żeby oferowane rozwiązania sprawdzały się w codziennym działaniu – dodaje.

Konkurs nadal otwarty

Firmy wciąż jeszcze mogą zgłaszać rozwiązania innowacyjne i podnoszące poziom obsługi klienta. Nagrodą w konkursie prowadzonym przez „Rzeczpospolitą" jest Pieczęć Marki. Partnerami konkursu są Getin Bank, Pracodawcy RP, Krajowa Izba Gospodarcza oraz Stowarzyszenie Konsumentów Polskich. Konkurs jest otwarty dla wszystkich firm – niezależnie od ich wielkości czy też reprezentowanej branży. Nieważny jest także stopień skomplikowania wprowadzonego rozwiązania, choć premiowane będą te najbardziej innowacyjne. W poprzedniej edycji otrzymaliśmy ponad 80 zgłoszeń, z których na łamach „Rz" zostało zaprezentowanych dziesięć najciekawszych. Wśród zgłaszających były firmy z wielu branż, np. energetyczny Tauron, przychodnie Lux Med i Enel-Med czy ubezpieczeniowa Uniqa. Laureatem pierwszej edycji były paczkomaty firmy Inpost. W drugiej edycji pierwszymi zaprezentowanymi zgłoszeniami były pralniomaty Hi'Shine oraz serwis tłumaczeń Dogadamycie.pl firmy Brillant Partner. więcej na ekonomia.rp.pl

Biznes
Brytyjczycy sprzedają światłowody w Polsce. Orange i APG przejmą Nexerę
Biznes
90 mld euro dla Ukrainy, droższy prąd i miliardowy kontrakt ICEYE
Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama