Wymiana w USA poduszek Takaty

Amerykański urząd bezpieczeństwa transportu drogowego nakazał japońskiemu dostawcy Takata i 5 firmom samochodowym rozszerzyć na cały kraj akcję wymiany wadliwych poduszek powietrznych

Publikacja: 20.11.2014 13:06

Wymiana w USA poduszek Takaty

Wymiana w USA poduszek Takaty

Foto: Bloomberg

NHTSA wytknął też firmie japońskiej niechęć do ogłoszenia ogólnokrajowej akcji przywoławczej. Takata i producenci samochodów podjęli dotąd wybiórcze działania w zakresie wymiany poduszek, które mogą pęknąć w chwili aktywizacji i są wtedy jak pocisk odłamkowy w samochodzie. Z tego powodu zginęło dotąd 5 osób, w tym 4 w Stanach.

Regionalna akcja przywoławcza dotyczyła 4,1 mln pojazdów w gorących i wilgotnych rejonach USA, gdzie mogło łatwiej dochodzić do pękania poduszek. — na Florydzie, w Alabamie, Georgii, Mississippi, Luizjanie, części Teksasu wzdłuż Zatoki Meksykańskiej. Większość samochodów stanowiły pojazdy Hondy, największego klienta Takaty. Wiceszef NHTSA, David Friedman nie potrafił określił na konferencji z dziennikarzami, ile pojazdów dotyczyłaby taka krajowa akcja wymiany. Honda stwierdziła, że nie otrzymała od NHTSA pisma o konieczności rozszerzenia akcji naprawczej.

Takata odłożyła już ponad 750 mln dolarów na koszty wymiany, ale zdaniem analityków, krajowa akcja wymiany będzie wymagać większej sumy, a to grozi obniżeniem oceny wiarygodności kredytowej Takaty bardziej niż zakładali początkowo. Japońska agencja ratingowa dała firmie ocenę A, z ujemnym wskazaniem. Krajowa akcja i jej konsekwencje mogą doprowadzić do obniżenia tej oceny o 3 stopnie do BBB. Akcje Takaty straciły w środę w Tokio kolejne 7,8 proc., a od początku roku 64 proc., do poziomu najniższego od 5,5 lat.

Miliony samochodów więcej

W ostatnich 6 latach objęto na świecie akcją wymiany poduszek Takaty 16 mln pojazdów, w tym 10 mln w Stanach. D. Friedman z NHTSA powiedział, że ostatnią akcję ogłoszono po incydencie w sierpniu z Fordem Mustangiem rocznik 2007 w Północnej Karolinie będącej poza strefą regionalnej akcji.

Urząd polecił Fordowi, Mazdzie, Hondzie, Chryslerowi i BMW rozesłać pilnie do klientów zawiadomienia o konieczności wymiany poduszek ze strony kierowcy. — Zaczniemy z Takatą i producentami pojazdów procedurę, która zmusi ich do akcji wymiany poduszek we wszystkich pojazdach — dodał Friedman.

Skrytykował Takatę za opór, gdy urząd polecił jej poinformować w skali całego kraju o wadzie pewnego rodzaju jej poduszek. — Początkową reakcją Takaty była niechęć do działania i szczerze mówiąc to był jeden z powodów, dla których rozmawiamy z wami teraz, bo moim zdaniem wszyscy muszą zrozumieć, że Takata musi przystąpić do działania. Firma odpowiedziała na to, że uczciwie współpracowała z władzami i będzie to robić nadal, stawiając na pierwszym miejscu bezpieczeństwo klientów.

Ford, Honda, Mazda i Chrysler ogłosiły, że będą w dalszym ciągu współpracować z urzędem i zamierzają ocenić polecenie przeprowadzenia akcji krajowej. BMW już wymienia poduszki we wszystkich samochodach w Stanach. Rzecznik Alby Berman wyjaśnił, że Takata będzie też współpracować w razie rozszerzenia akcji wymiany, ale zauważył, że dotychczas oceniono prawie 1000 przypadków aktywacji poduszek po obu stronach pojazdu poza obszarami wysokiej wilgotności i w żadnym z nich nie doszło do pęknięcia.

Nie wiadomo, jak długo potrwałaby akcja wymiany tak wielu poduszek. Urząd naciska na Takatę, by zwiększyła produkcję elementów do wymiany i zapowiedział zbadanie możliwości skorzystania z pomocy innych producentów. Takata zapowiedziała uruchomienie w styczniu 2 dodatkowych linii produkcyjnych w swej fabryce w Monclova w Meksyk. Jedna linia produkuje zwykle 200 generatorów gazu na godzinę. W systemie pracy na 2 liniach na 3 zmiany przez 5 dni w tygodniu powstanie w ciągu 5 miesięcy milion modułów.

NHTSA postanowił też rozwiązać utrzymujące się wątpliwości, co jest przyczyną eksplozji poduszek. Polecił Takacie przedłożyć pod przysięgą dokumenty i informacje o paliwie używanym w nowych generatorach gazu. Wcześniej Japończycy ogłosili o zmianie jego składu chemicznego.

Pojawiły się już głosy, że ostatnie posunięcie NHTSA nie obejmuje w dalszym ciągu rozmiarów problemu, jest spóźnione, a może być niemożliwe do wdrożenia. Senatorzy Ed Markley i Richard Blumenthal przyjęli z uznaniem fakt nadania przez urząd krajowego wymiaru temu problemowi, ale ich zdaniem akcję należy rozszerzyć o wymianę także poduszek od strony pasażera.

NHTSA wytknął też firmie japońskiej niechęć do ogłoszenia ogólnokrajowej akcji przywoławczej. Takata i producenci samochodów podjęli dotąd wybiórcze działania w zakresie wymiany poduszek, które mogą pęknąć w chwili aktywizacji i są wtedy jak pocisk odłamkowy w samochodzie. Z tego powodu zginęło dotąd 5 osób, w tym 4 w Stanach.

Regionalna akcja przywoławcza dotyczyła 4,1 mln pojazdów w gorących i wilgotnych rejonach USA, gdzie mogło łatwiej dochodzić do pękania poduszek. — na Florydzie, w Alabamie, Georgii, Mississippi, Luizjanie, części Teksasu wzdłuż Zatoki Meksykańskiej. Większość samochodów stanowiły pojazdy Hondy, największego klienta Takaty. Wiceszef NHTSA, David Friedman nie potrafił określił na konferencji z dziennikarzami, ile pojazdów dotyczyłaby taka krajowa akcja wymiany. Honda stwierdziła, że nie otrzymała od NHTSA pisma o konieczności rozszerzenia akcji naprawczej.

Biznes
Amerykańska firma będzie produkować więcej półprzewodników w USA
Biznes
Kanada uderza w dwór i krewnych Putina oraz byłą szefową MSZ Austrii
Materiał Promocyjny
Rockfin na fali wznoszącej
Biznes
Za dużo OZE w Polsce? Zakaz rosyjskiego gazu. Sukces Airbusa na Airshow w Paryżu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Sprawiedliwa, konkurencyjna i akceptowalna dla przedsiębiorców transformacja