NHTSA wytknął też firmie japońskiej niechęć do ogłoszenia ogólnokrajowej akcji przywoławczej. Takata i producenci samochodów podjęli dotąd wybiórcze działania w zakresie wymiany poduszek, które mogą pęknąć w chwili aktywizacji i są wtedy jak pocisk odłamkowy w samochodzie. Z tego powodu zginęło dotąd 5 osób, w tym 4 w Stanach.
Regionalna akcja przywoławcza dotyczyła 4,1 mln pojazdów w gorących i wilgotnych rejonach USA, gdzie mogło łatwiej dochodzić do pękania poduszek. — na Florydzie, w Alabamie, Georgii, Mississippi, Luizjanie, części Teksasu wzdłuż Zatoki Meksykańskiej. Większość samochodów stanowiły pojazdy Hondy, największego klienta Takaty. Wiceszef NHTSA, David Friedman nie potrafił określił na konferencji z dziennikarzami, ile pojazdów dotyczyłaby taka krajowa akcja wymiany. Honda stwierdziła, że nie otrzymała od NHTSA pisma o konieczności rozszerzenia akcji naprawczej.
Takata odłożyła już ponad 750 mln dolarów na koszty wymiany, ale zdaniem analityków, krajowa akcja wymiany będzie wymagać większej sumy, a to grozi obniżeniem oceny wiarygodności kredytowej Takaty bardziej niż zakładali początkowo. Japońska agencja ratingowa dała firmie ocenę A, z ujemnym wskazaniem. Krajowa akcja i jej konsekwencje mogą doprowadzić do obniżenia tej oceny o 3 stopnie do BBB. Akcje Takaty straciły w środę w Tokio kolejne 7,8 proc., a od początku roku 64 proc., do poziomu najniższego od 5,5 lat.
Miliony samochodów więcej
W ostatnich 6 latach objęto na świecie akcją wymiany poduszek Takaty 16 mln pojazdów, w tym 10 mln w Stanach. D. Friedman z NHTSA powiedział, że ostatnią akcję ogłoszono po incydencie w sierpniu z Fordem Mustangiem rocznik 2007 w Północnej Karolinie będącej poza strefą regionalnej akcji.
Urząd polecił Fordowi, Mazdzie, Hondzie, Chryslerowi i BMW rozesłać pilnie do klientów zawiadomienia o konieczności wymiany poduszek ze strony kierowcy. — Zaczniemy z Takatą i producentami pojazdów procedurę, która zmusi ich do akcji wymiany poduszek we wszystkich pojazdach — dodał Friedman.