Wymiana w USA poduszek Takaty

Amerykański urząd bezpieczeństwa transportu drogowego nakazał japońskiemu dostawcy Takata i 5 firmom samochodowym rozszerzyć na cały kraj akcję wymiany wadliwych poduszek powietrznych

Publikacja: 20.11.2014 13:06

Wymiana w USA poduszek Takaty

Wymiana w USA poduszek Takaty

Foto: Bloomberg

NHTSA wytknął też firmie japońskiej niechęć do ogłoszenia ogólnokrajowej akcji przywoławczej. Takata i producenci samochodów podjęli dotąd wybiórcze działania w zakresie wymiany poduszek, które mogą pęknąć w chwili aktywizacji i są wtedy jak pocisk odłamkowy w samochodzie. Z tego powodu zginęło dotąd 5 osób, w tym 4 w Stanach.

Regionalna akcja przywoławcza dotyczyła 4,1 mln pojazdów w gorących i wilgotnych rejonach USA, gdzie mogło łatwiej dochodzić do pękania poduszek. — na Florydzie, w Alabamie, Georgii, Mississippi, Luizjanie, części Teksasu wzdłuż Zatoki Meksykańskiej. Większość samochodów stanowiły pojazdy Hondy, największego klienta Takaty. Wiceszef NHTSA, David Friedman nie potrafił określił na konferencji z dziennikarzami, ile pojazdów dotyczyłaby taka krajowa akcja wymiany. Honda stwierdziła, że nie otrzymała od NHTSA pisma o konieczności rozszerzenia akcji naprawczej.

Takata odłożyła już ponad 750 mln dolarów na koszty wymiany, ale zdaniem analityków, krajowa akcja wymiany będzie wymagać większej sumy, a to grozi obniżeniem oceny wiarygodności kredytowej Takaty bardziej niż zakładali początkowo. Japońska agencja ratingowa dała firmie ocenę A, z ujemnym wskazaniem. Krajowa akcja i jej konsekwencje mogą doprowadzić do obniżenia tej oceny o 3 stopnie do BBB. Akcje Takaty straciły w środę w Tokio kolejne 7,8 proc., a od początku roku 64 proc., do poziomu najniższego od 5,5 lat.

Miliony samochodów więcej

W ostatnich 6 latach objęto na świecie akcją wymiany poduszek Takaty 16 mln pojazdów, w tym 10 mln w Stanach. D. Friedman z NHTSA powiedział, że ostatnią akcję ogłoszono po incydencie w sierpniu z Fordem Mustangiem rocznik 2007 w Północnej Karolinie będącej poza strefą regionalnej akcji.

Urząd polecił Fordowi, Mazdzie, Hondzie, Chryslerowi i BMW rozesłać pilnie do klientów zawiadomienia o konieczności wymiany poduszek ze strony kierowcy. — Zaczniemy z Takatą i producentami pojazdów procedurę, która zmusi ich do akcji wymiany poduszek we wszystkich pojazdach — dodał Friedman.

Skrytykował Takatę za opór, gdy urząd polecił jej poinformować w skali całego kraju o wadzie pewnego rodzaju jej poduszek. — Początkową reakcją Takaty była niechęć do działania i szczerze mówiąc to był jeden z powodów, dla których rozmawiamy z wami teraz, bo moim zdaniem wszyscy muszą zrozumieć, że Takata musi przystąpić do działania. Firma odpowiedziała na to, że uczciwie współpracowała z władzami i będzie to robić nadal, stawiając na pierwszym miejscu bezpieczeństwo klientów.

Ford, Honda, Mazda i Chrysler ogłosiły, że będą w dalszym ciągu współpracować z urzędem i zamierzają ocenić polecenie przeprowadzenia akcji krajowej. BMW już wymienia poduszki we wszystkich samochodach w Stanach. Rzecznik Alby Berman wyjaśnił, że Takata będzie też współpracować w razie rozszerzenia akcji wymiany, ale zauważył, że dotychczas oceniono prawie 1000 przypadków aktywacji poduszek po obu stronach pojazdu poza obszarami wysokiej wilgotności i w żadnym z nich nie doszło do pęknięcia.

Nie wiadomo, jak długo potrwałaby akcja wymiany tak wielu poduszek. Urząd naciska na Takatę, by zwiększyła produkcję elementów do wymiany i zapowiedział zbadanie możliwości skorzystania z pomocy innych producentów. Takata zapowiedziała uruchomienie w styczniu 2 dodatkowych linii produkcyjnych w swej fabryce w Monclova w Meksyk. Jedna linia produkuje zwykle 200 generatorów gazu na godzinę. W systemie pracy na 2 liniach na 3 zmiany przez 5 dni w tygodniu powstanie w ciągu 5 miesięcy milion modułów.

NHTSA postanowił też rozwiązać utrzymujące się wątpliwości, co jest przyczyną eksplozji poduszek. Polecił Takacie przedłożyć pod przysięgą dokumenty i informacje o paliwie używanym w nowych generatorach gazu. Wcześniej Japończycy ogłosili o zmianie jego składu chemicznego.

Pojawiły się już głosy, że ostatnie posunięcie NHTSA nie obejmuje w dalszym ciągu rozmiarów problemu, jest spóźnione, a może być niemożliwe do wdrożenia. Senatorzy Ed Markley i Richard Blumenthal przyjęli z uznaniem fakt nadania przez urząd krajowego wymiaru temu problemowi, ale ich zdaniem akcję należy rozszerzyć o wymianę także poduszek od strony pasażera.

NHTSA wytknął też firmie japońskiej niechęć do ogłoszenia ogólnokrajowej akcji przywoławczej. Takata i producenci samochodów podjęli dotąd wybiórcze działania w zakresie wymiany poduszek, które mogą pęknąć w chwili aktywizacji i są wtedy jak pocisk odłamkowy w samochodzie. Z tego powodu zginęło dotąd 5 osób, w tym 4 w Stanach.

Regionalna akcja przywoławcza dotyczyła 4,1 mln pojazdów w gorących i wilgotnych rejonach USA, gdzie mogło łatwiej dochodzić do pękania poduszek. — na Florydzie, w Alabamie, Georgii, Mississippi, Luizjanie, części Teksasu wzdłuż Zatoki Meksykańskiej. Większość samochodów stanowiły pojazdy Hondy, największego klienta Takaty. Wiceszef NHTSA, David Friedman nie potrafił określił na konferencji z dziennikarzami, ile pojazdów dotyczyłaby taka krajowa akcja wymiany. Honda stwierdziła, że nie otrzymała od NHTSA pisma o konieczności rozszerzenia akcji naprawczej.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?
Materiał Promocyjny
Świąteczne prezenty, które doceniają pracowników – i które pracownicy docenią
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Specjaliści IT znów w cenie – rynek pracy ożywia się